معمای تبلیغات محیطی در فوتبال، 85 میلیارد تومان به جیب چه کسی رفت؟

در حالی که پیش از شروع لیگ هجدهم مدیران سازمان لیگ وعده های فراوانی درباره بهبود درآمدهای باشگاه ها به وسیله تبلیغات محیطی دادند اما در سرانجام این لیگ معین شد که اوضاع همچنان نسبت به فصول گذشته بدون تغییر باقی مانده و باشگاه ها همچنان به درآمدهایشان از این طریق نرسیدند.

معمای تبلیغات محیطی در فوتبال، 85 میلیارد تومان به جیب چه کسی رفت؟

به گزارش خبرنگاران، فشردگی بی مورد لیگ برتر، ناتوانی در برگزاری فینال جام حذفی، لغو سوپرجام و موارد منفی دیگر در کارنامه سال جاری سازمان لیگ فوتبال باعث شده که نتوان نمره قبولی به این ارگان اجرایی فوتبال ایران داد. این اتفاقی است که سال ها در حال رخ دادن است اما سال جاری بیشتر به چشم آمد و مدیران سازمان لیگ مشروط نه، بلکه مردود شدند. البته در این گزارش قرار نیست هیچ کدام از نکات منفی اشاره شده در بالا، مورد آنالیز قرار بگیرند.

تبلیغات محیطی هر ساله به یکی از معضلات فوتبال ایران و به خصوص باشگاه ها تبدیل می گردد؛ منبع درآمدی که در فوتبال مدرن، بخش اندکی از منابع درآمدی باشگاه ها را تشکیل می دهد و حدود نیمی از درآمد باشگاه های فوتبال به وسیله حق پخش تلویزیونی است اما تبلیغات محیطی در ایران با توجه به عدم وجود عزمی جدی در روشن کردن تکلیف حق پخش، درصد بالایی از درآمد باشگاه های فوتبال ایرانی را در بر می گیرد.

کمیته بازاریابی سازمان لیگ فوتبال به ریاست صادق درودگر پیش از لیگ هجدهم تصمیم گرفت از شرکت امین سیمای کیش که مدیرعامل آن با وجود طلب 59 میلیاردی در تمام مراسم های سازمان لیگ حضور داشت، جدا گردد و با شرکت تیراژه فیلم قراردادی دو ساله امضا کند. از نامعلوم ماندن تکلیف مطالبات باشگاه ها از شرکت امین سیما می گذریم - که در حوصله این گزارش نمی گنجد - و به تبلیغات محیطی سال جاری می پردازیم.

به گزارش خبرنگاران، صادق درودگر پیش از شروع لیگ برتر از تغییر فرآیند تبلیغات محیطی اطلاع داد و قرار شد که شرکت متولی، تنها متقاضیان را به سازمان لیگ معرفی کند تا خود سازمان لیگ با متقاضیان قرارداد امضا کند و در خاتمه، 27 درصد از درآمدها را به شرکت متولی پرداخت کند. همچنین کف درآمدی هم از سوی سازمان لیگ معین شد و شرکت تیراژه فیلم به عنوان متولی باید به وسیله شرکت هایی که معرفی می کرد، حداقل 85 میلیارد تومان درآمدزایی کند. در صورتی که مبلغ درآمد کمتر از 85 میلیارد تومان بود، شرکت تیراژه فیلم باید این کمبود را جبران می کرد.

با وجود این صحبت ها، لیگ هجدهم به خاتمه رسید و سازمان لیگ در خصوص تبلیغات محیطی شفاف سازی نکرد. در این مدت پیگیری ها از سازمان لیگ برای معین شدن میزان دقیق درآمد تبلیغات محیطی بی پاسخ مانده و هر مسئولی جواب را به دیگری پاس می دهد. البته هم صادق درودگر و هم مدیران شرکت تیراژه فیلم مدعی هستند که حداقل مقدار (85 میلیارد تومان) تامین شده است.

اگر فرض را بر تامین 85 میلیارد تومان بگیریم، از این مبلغ 27 درصد به شرکت تیراژه فیلم می رسد و از باقی مانده آن، 80 درصد به باشگاه ها، 10 درصد به فدراسیون فوتبال، 3 تا 5 درصد به هیات های فوتبال و 5 درصد به سازمان لیگ تعلق می گیرد. با این اوصاف، درآمد هر بخش بدون احتساب اقتصادیات و هزینه های جانبی به صورت زیر می گردد:

سهم باشگاه ها: 49 میلیارد و 640 میلیون تومان

سهم شرکت متولی: 22 میلیارد و 950 میلیون تومان

سهم فدراسیون فوتبال: 6 میلیارد و 205 میلیون تومان

سهم سازمان لیگ: 3 میلیارد و 102 میلیون و 500 هزار تومان

سهم هیات های فوتبال: یک میلیارد و 861 میلیون و 500 هزار تومان تا 3 میلیارد و 102 میلیون و 500 هزار تومان

باید توجه داشت که سهم هر باشگاه به این صورت محاسبه می گردد که 50 درصد به صورت مساوی بین 16 باشگاه و 50 درصد باقی مانده بر اساس رتبه آن ها تقسیم می گردد. البته برای 50 درصد دوم، هیچ وقت فرمول خاصی اعلام نشده و معین نیست که بر چه اساسی سهم هر باشگاه معین می گردد اما در هر صورت بر اساس 50 درصد نخست، هر باشگاه باید حداقل یک میلیارد 551 میلیون و 250 هزار تومان دریافت کند. آیا باشگاه ها به حداقل سهمشان رسیده اند؟

با جست وجو در مصاحبه های مدیران چند باشگاه می توان متوجه شد که چنین اتفاقی رخ نداده است. برای مثال هادی مباشری، معاون باشگاه استقلال درباره دریافتی های این باشگاه از سوی سازمان لیگ شرح می دهد:سازمان لیگ چند سال است که به هیچ باشگاهی بابت تبلیغات پول نمی دهد و همه ما بدهکار می شویم. بدهی ها هم بابت 20 درصد فرضی بلیت فروشی است. اسپانسر، بلیت را می فروشد ولی اطلاعات نمی دهد و به همین دلیل سازمان لیگ به صورت چشمی تعداد طرفداران را برآورد می نماید و 20 درصد خودش را از درآمدهای تبلیغات محیطی کم می نماید. موارد دیگری هم بابت درصد قرارداد بازیکنان و جریمه های پشت سر هم کمیته انضباطی که برای درآمدزایی خودش است، وجود دارد که باعث می گردد سازمان لیگ همواره به ما بگوید شما بدهکار هستید.

شاید فکر کنید که فقط باشگاه هایی که با بدهی و مشکل اقتصادی روبرو هستند با چنین وضعیتی از نظر پرداختی روبرو هستند اما باشگاهی مانند سپاهان هم حداقل درآمد را از تبلیغات محیطی نداشته است. مسعود تابش، مدیرعامل سپاهان می گوید:در فصلی که گذشت از بابت تبلیغات محیطی به ما چیزی حدود 500- 400 میلیون تومان پرداخت شد. در این مورد با آن ها صحبت کردیم اما به ما گفتند 750 میلیون تومان بابت ارزش افزوده از ما کسر نموده اند. این ارزش افزوده باید حساب و کتاب و صورت وضعیت داشته باشد. ما سال های قبل از تبلیغات محیطی 4، 5 میلیارد تومان درآمد کسب می کردیم. باید معین گردد که ما به عنوان تیم دوم لیگ چه قدر از این راه درآمد به دست می آوریم.

با این اوصاف به نظر می رسد که سازمان لیگ سال جاری هم در رساندن باشگاه ها به تبلیغات محیطی ناکام بوده است. علاوه بر آن، عدم شفاف سازی اتفاق بدتری است که در سازمان لیگ رخ می دهد تا نه تنها مردم و رسانه ها بلکه باشگاه ها هم از درآمدهایی که می توانند داشته باشند، خبردار نشوند. این رفتار در سازمان لیگ فوتبال ایران را با سازمان لیگ فوتبال آلمان مقایسه کنید که در فصلی که گذشت، تمام آمارهای اقتصادی مربوط به بوندسلیگای یک و دو را منتشر کرد. البته فوتبال ایران از برگزاری درست یک دیدار فینال جام حذفی و یک بازی سوپرجام عاجز است و شاید بهتر است که آن را با آلمان مقایسه نکنیم.

در نهایت انتظار می رود که مدیران سازمان لیگ جواب روشنی درباره درآمدهای حاصل از تبلیغات محیطی بدهد تا حداقل باشگاه ها از درآمدهایشان در این بخش مطلع شوند. باید معین گردد که اگر شرکت متولی تبلیغات محیطی نتوانسته حداقل تعهداتش را عملی کند، برای فصل آینده تکلیفش را معلوم نمایند و اگر توانسته به تعهداتش عمل کند، معین گردد که پول هایی که باید به باشگاه ها می رسیده در کجا هزینه شده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "معمای تبلیغات محیطی در فوتبال، 85 میلیارد تومان به جیب چه کسی رفت؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معمای تبلیغات محیطی در فوتبال، 85 میلیارد تومان به جیب چه کسی رفت؟"

نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید