فوتبال ایران در سال 98؛ بد، زشت، بدهکار!

به گزارش وبلاگ آپلود، سال 98 را باید یکی از سخت ترین سال های تاریخ فوتبال ایران بدانیم که اتفاقات عجیب و نتایج نامطلوب یکی پس از دیگری در آن رقم خورد.

فوتبال ایران در سال 98؛ بد، زشت، بدهکار!

به گزارش وبلاگ آپلود، آنچه در سال 98 برای فوتبال ایران رخ داد، شاید بی شباهت به اتفاقات عجیب و غریب ایران و دنیا نبود. سوالی که در روزهای آخر سال شاید به چشم و گوش تان خورده باشد؛ آیا اسفند 97 فکر می کردید تا اسفند 98 این همه اتفاق تلخ و سخت رخ بدهد؟ این سوال را باید در مورد فوتبال ایران هم تکرار کرد، چه کسی فکر می کرد سال 98 برای فوتبال ایران این چنین رقم بخورد؟

چالش انتخاب جانشین کی روش

پس از رفتن کارلوس کی روش در روزهای خاتمهی سال 97، جدی ترین ماموریت فدراسیون فوتبال انتخاب سرمربی برای تیم ملی بود. گزینه های مختلف یکی پس از دیگری در صف مذاکره قرار می گرفتند و در نهایت قرعه به نام مارک ویلموتس افتاد تا در خردادماه 98 سکان هدایت تیم ملی را به عهده بگیرد.

خداحافظی برانکو با 7 جام

برانکو ایوانکوویچ در حالی ایران را ترک کرد که بسیاری چه از میان موافقان و چه از میان مخالفان او، انتظار داشتند او در خاتمه فصل سرمربی تیم ملی شود. با این حال برانکو پس از هت تریک قهرمانی لیگ برتر با پرسپولیس، کسب دوگانه در فصل خاتمهی و سه سوپرجام و مجموعا 7 قهرمانی و یک نایب قهرمانی آسیا تیم سرخپوش پایتخت را ترک کرد و راهی الاهلی عربستان شد. هرچند در آنجا هم حضوری نافرجام داشت.

فسخ های یک طرفه

استقلال هم سال را به شکلی عجیب شروع کرد. اخراج وینفرد شفر، جانشینی فرهاد مجیدی به عنوان سرمربی موقت و در نهایت استقلالی که سال را چندان درخشان شروع نکرد. با این حال آنچه تیم ملی، استقلال و پرسپولیس در آن شریک بودند، تغییر نیمکت ها بود و در این تغییر نیمکت ها نیز حکایت همان وجه مشترک بود. سرمربیان تیم ملی، استقلال و پرسپولیس که به ترتیب مارک ویلموتس، آندره آ استراماچونی و گابریل کالدرون بودند به دلیل عدم دریافت مطالبات شان قطع همکاری کردند و به کشورهای شان بازگشتند.

شروع دیرهنگام لیگ، اما بی فایده

اتفاقات تلخ فوتبال ایران در فصل 98-97 شرایط را برای شروع فصل تغییر داد. در این بین تاکید شد تا استاندارد نشدن ورزشگاه ها، صندلی گذاری، شماره گذاری، نصب دوربین های چهره زن، بلیت فروشی الکترونیکی و نصب گیت های الکترونیکی لیگ شروع نخواهد شد. مهدی تاج به عنوان رئیس فدراسیون فوتبال بارها روی این مسئله تاکید کرد، با این حال پس از 21 روز تاخیر لیگ در شرایطی شروع شد که نیمی از ورزشگاه ها آماده نبودند و سایر هم بعدها تعیین شد دارای استاندارهای مورد تاکید نیستند. نقص در فروش بلیت به صورت الکترونیک، عدم نظارت روی بلیت فروشی، نبود دوربین های چهره زن، عدم اجرای حضور تماشاگران روی صندلی های شماره دار و مسائلی از این دست نشان داد تاخیر در شروع لیگ چندان سودی نداشته است.

گم شدن پاداش های تیم ملی در فیفا

یکی از پرونده های عجیب در فوتبال ایران مربوط به مسائل مالی فدراسیون فوتبال است. ناتعیین بودن سرنوشت پاداش های تیم ملی در جام دنیای و ادعای چندباره مسئولان فدراسیون مبنی بر مطالبه پاداش جام دنیای از فیفا و مجموعاً 10 میلیون دلار و عدم انتقال آن به دلیل تحریم ها. پس از نامه نگاری خبرنگار وبلاگ آپلود با فیفا تعیین شد که مجموع مطالبه فوتبال ایران 7.9 میلیون دلار است که از این پول 2.2 میلیون پاداش باشگاه هاست و فقط 5.7 میلیون سهم فدراسیون است. از این میزان هم فدراسیون فوتبال چیزی،حدود 2 میلیون دلار به عنوان پول طلب داشت و مابقی آن مربوط به اعتبار پروژه هایی است که فیفا آن را به عنوان اعتبار نه پول به فدراسیون فوتبال تحویل می دهد. پس از این شفاف سازی فدراسیون فوتبال و خزانه دار آن قرار بود در یک نشست خبری توضیح بدهند که در خاتمه سال 98 هیچ وقت این اتفاق رخ نداد.

شکست های تیم ملی و چالش قرارداد ویلموتس

شکست تیم ملی مقابل بحرین و سپس عراق؛ دو شکست تلخ در راه جام دنیای 2022 قطر و قطع همکاری مارک ویلموتس با فدراسیون فوتبال به دلیل عدم پرداخت به موقع دستمزدش. روزهای سخت و مبهم برای تیم ملی و انتقادهایی که یکی پس از دیگری انجام شد. فدراسیون فوتبال مقابل این نقدها موضع سکوت گرفت و در نهایت نیز هنوز تعیین نیست سرنوشت پرونده ویلموتس چه خواهد شد.

استعفای ناگهانی تاج

مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال در شرایطی که خود را آماده می کرد تا برای 4 سال دیگر رئیس فدراسیون فوتبال باقی بماند، 8 دی ماه و 4 ماه و 10 روز مانده به خاتمه دوره چهار ساله اش به دلیل بیماری استعفا کرد و فدراسیون فوتبال با چالش دیگری روبرو شد. سرپرستی بهاروند در فدراسیون فوتبال و در نهایت تلاش برای برگزاری انتخابات که 26 دی ماه تاریخ انتخابات 25 اسفندماه اعلام شد.

خاموشی آخرین ستاره

تیم فوتبال المپیک کشورمان در سال 98 روزهای سختی را پشت سر گذاشت. قطع همکاری با زلاتکو کرانچار، انتخاب فرهاد مجیدی به عنوان سرمربی تیم امید، قطع همکاری با این مربی و در نهایت ورود تیم المپیک به مسابقات انتخابی المپیک 2020 توکیو با حمید استیلی. شکست امیدها در این مسابقات ناکامی های تیم های مختلف را یکی پس از دیگری تکمیل کرد تا به این شکل تمام ستاره های فدراسیون پنج ستاره خاموش شود.

بدهی سنگین باشگاه ها

شرایط سخت برای فوتبال ایران فقط مربوط به تیم ملی نبود. باشگاه ها درگیر پرونده های مختلفی شدند. فارغ از تراکتور که با دنیزلی قطع همکاری کرد، استقلال و پرسپولیس به دلیل مسائل مالی استراماچونی و کالدرون را از دست دادند. فرهاد مجیدی و یحیی گل محمدی جانشین آنها شدند، شهر خودرو با رفتن گل محمدی به پرسپولیس دچار مشکل شد و تغییرات زیاد دیگری روی نیمکت دیگر تیم ها رقم خورد. با این حال آرای انضباطی یکی پس از دیگری آمد و آرای دیگری نیز در راه است. پرونده بازیکنان و مربیانی چون استوکس، کنستانت، برانکو، شفر و ... که باشگاه ها را با مسائلی جدی روبرو کرده است.

رای عجیب AFC

روزهای سخت برای فوتبال ایران یکی پس از دیگری از راه می رسید. رای کمیته مسابقات کنفدراسیون فوتبال آسیا (AFC) به انجام تمام مسابقات بین المللی تیم های ایرانی در کشور بی طرف. اتفاقی که حتی انصراف باشگا های ایرانی از لیگ قهرمانان آسیا را به دنبال داشت و باعث عقب نشینی ضمنی AFC شد. این بار پیشنهاد انجام دیدارهای پلی آف استقلال و شهر خودرو در کشور بی طرف، انجام بازی های خارج از خانه در دور رفت و بازی های خانگی در دور برگشت برای بررسی بیشتر ارائه شد. مخالفت اولیه با این پیشنهاد، جلسه مدیران باشگاه ها و معاون وزیر به دبیرکل AFC و در نهایت توافق روی همین پیشنهاد این اتفاق عجیب را هم از سر فوتبال ایران گذراند.

بازگشت برانکو منتفی شد

انتخاب سرمربی تیم ملی در اوج شکایت مارک ویلموتس از فدراسیون فوتبال، تیم ملی را با شرایطی عجیب روبرو کرد. گزینه اصلی برانکو ایوانکوویچ بود که از الاهلی اخراج شده بود، اما پیشنهاد عجیب 200 هزار یورویی فدراسیون فوتبال به این مربی، همه چیز را منتفی کرد.

انتخاب پر انتقاد اسکوچیچ

برانکو در نهایت به عمان رفت و گزینه های فدراسیون فوتبال علی دایی و امیر قلعه نویی بودند. هیچکدام از این مربیان برای بار دوم سرمربی تیم ملی نشدند و با وجود تاکید فدراسیون فوتبال به انتخاب سرمربی ایرانی، چرخشی عجیب دراگان اسکوچیچ را سرمربی تیم ملی کرد. انتخابی که انتقادهای زیادی را به دنبال داشت، اما در نهایت اسکوچیچ را باید به عنوان سرمربی تیم ملی پذیرفت.

چالش اساسنامه و لغو انتخابات

تمام اتفاقات تلخ، عجیب و روزهای سخت فوتبال ایران در سال 98 انتظار می رفت با برگزاری انتخابات خاتمه سال و معرفی جانشین مهدی تاج به خاتمه برسد. همه در انتظار برگزاری انتخابات 25 اسفندماه بودند و ثبت نام از کاندیداها نیز انجام شد، اما فیفا تاکید کرد تا اصلاح اساسنامه نباید انتخابات برگزار شود. تلاش ها نیز برای رضایت فیفا به برگزاری انتخابات و پس از آن اصلاح اساسنامه فایده نداشت و انتخابات به تعویق افتاد.

خاتمه تلخ کرونایی

در میان تمام این اتفافات، کرونا هم گریبان فوتبال ایران را گرفت. بازی های لیگ دو هفته به تعویق افتاد و سپاهان در یکی از این هفته ها میزبان پرسپولیس بود و با عدم حضور در زمین مسابقه جنجال آفرین شد. در نهایت کمیته انضباطی رای به پیروزی 3 بر صفر پرسپولیس داد و لیگ هم پس از دو هفته برگزاری بدون تماشاگر، حداقل تا خاتمه فروردین 99 تعطیل شده است. فیفا و AFC هم تصمیم گرفتند دیدارهای انتخابی جام دنیای و لیگ قهرمانان آسیا به تعویق بیافتد تا روزهای خاتمهی سال نیز این چنین بگذرد.

روزهای سخت فوتبال ایران در سال 98 در چند خط؛ فدراسیون بی برنامه و شکست خورده، تیم های ملی نا پیروز، باشگاه های بدهکار و فدراسیونی که رئیس ندارد و باید ابتدا به فکر اصلاح اساسنامه باشد. اتفاقاتی که امید است در سال 99 تکرار نشود و ضمن آرزوی سلامتی برای تمام مردم دنیا که با کرونا درگیر هستند، باید امیدوار بود فوتبال ایران نیز روزهای خوبی پیش رو داشته باشد، به شرط آنکه اراده ای برای اصلاح اساسنامه و برگزاری انتخابات در وهله اول وجود داشته باشد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "فوتبال ایران در سال 98؛ بد، زشت، بدهکار!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فوتبال ایران در سال 98؛ بد، زشت، بدهکار!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید