راه چاره مجلس برای تامین منابع طرح های پیش بینی شده در قانون جهش فراوری مسکن

به گزارش وبلاگ آپلود، نمایندگان مجلس ساز وکار تامین منابع درآمدی طرح های پیش بینی شده در قانون جهش فراوری مسکن در سال 1401 را پیش بینی کردند.

راه چاره مجلس برای تامین منابع طرح های پیش بینی شده در قانون جهش فراوری مسکن

به گزارش گروه سیاسی وبلاگ آپلود، نمایندگان مجلس در نشست علنی امروز چهارشنبه (11 اسفند) مجلس شورای اسلامی در فرایند آنالیز بخش درآمدی لایحه بودجه 1401، بند الف تبصره 11 لایحه بودجه را تصویب کردند.

بر اساس بند الف تبصره 11 لایحه؛ به دولت اجازه داده می شود، برای عملیات آماده سازی، محوطه سازی، تأمین خدمات روبنایی و زیربنایی و تکمیل واحد های مسکن مهر، طرح های بازآفرینی شهری و احیای بافت های فرسوده و تاریخی موجود در بافت فرسوده، مصلای تهران، طرح های مسکن و سایر موارد پیش بینی شده در قانون جهش فراوری مسکن مصوب 17/ 5/ 1400 اقداماتی را به توضیح زیر را به عمل آورد:

1 -وزارت راه و شهرسازی (به وسیله شرکت مادر تخصصی عمران شهر های تازه، سازمان ملی زمین و مسکن و شرکت بازآفرینی شهری ایران) مجاز است تا سقف دویست و سی هزار میلیارد (230،000،000،000،000) ریال از محل منابع داخلی و یا تهاتر اراضی و املاک متعلق به شرکت های فوق الذکر را به قیمت کارشناسی یا فروش به وسیله مزایده، مشروط به حفظ کاربری بعد از واگذاری و با ساز و کار گردش خزانه، به وسیله صندوق ملی مسکن صرف اجرای طرح های فوق کند. بیست هزار میلیارد (20،000،000،000،000) ریال برای تکمیل عملیات اجرائی مصلای تهران و مصلا های نیمه تمام کشور هزینه می شود.

2 -در اجرای ماده (68) قانون الحاق بعضی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات اقتصادی دولت (2) در صورت درخواست مالکان اعیانی واحد های مسکن مهر، شرکت مادر تخصصی عمران شهر های تازه و سازمان ملی زمین و مسکن مکلف به واگذاری قطعی زمین های اجار های نود و نه ساله متعلق به خود می باشند. منابع حاصل پس از واریز به حساب صندوق ملی مسکن نزد خزانه داری کل کشور، صرفاجرای طرح های فوق خواهد شد.

3 -وزارت راه و شهرسازی مکلف است زمین های متعلق به شرکت مادر تخصصی عمران شهر های تازه و سازمان ملی زمین و مسکن و شرکت بازآفرینی شهری را تا سقف پنج هزار میلیارد (5،000،000،000،000) ریال طی قرارداد هایی با بانک های عامل و صندوق های تأمین اقتصادی در رهن آنان قرار داده و متناسب با آن، تسهیلات لازم برای اجرای طرح های جامع، تفصیلی، بافت های فرسوده و آماده سازی مصوب را أخذ و منابع حاصل را صرف تکمیل این طرح ها نماید و از محل فروش عرصه و اعیان طرح های تکمیل شده با رعایت قوانین و مقررات و گردش خزانه، با بانک های عامل تسویه کند و به جامانده را به اجرای طرح های صدرالذکر این جزء اختصاص دهد.

بر اساس بخش درآمدی جزء 4 این بند؛ بانک مسکن مجاز است در صورت عدم مراجعه مالکان فوق (مالکان واحد های تکمیل شده مسکن مهر که دارای خدمات زیر بنایی هستند)، نسبت به افزایش نرخ سود تسهیلات این واحد ها از نرخ مصوب کنونی به نرخ مصوب شورای پول و اعتبار (هجده درصد (18 درصد) اقدام نماید.

5-اقتصادیات مسکن مهر شامل آماده سازی، محوطه سازی، زیربنایی و روبنایی در قرارداد های سه جانبه، تعاونی و خود مالک که به وسیله پیمانکاران پرداخت می شود، معادل سه میلیون (3،000،000) ریال به ازای هر واحد مسکونی مشخص می شود. سازمان امور اقتصادیاتی موظف به صدور مفاصا حساب اقتصادیاتی پس از دریافت این اقتصادیات است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "راه چاره مجلس برای تامین منابع طرح های پیش بینی شده در قانون جهش فراوری مسکن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راه چاره مجلس برای تامین منابع طرح های پیش بینی شده در قانون جهش فراوری مسکن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید