کوشش برای زدودن غبار سیلاب از ترکمن صحرا

به گزارش وبلاگ آپلود، کوشش دستگاه های مختلف برای پاکسازی آثار سیلاب در گلستان و حمایت از مردم آسیب دیده از سیل ادامه دارد.

کوشش برای زدودن غبار سیلاب از ترکمن صحرا

به گزارش وبلاگ آپلود، دو ماه گذشته بود که بارش بیش از 250 میلیمتری باران در چندین نقطه استان خصوصا مناطق شرقی باعث جاری شدن سیل شد. خسارت سیل در شهرستان های گمیشان و گنبدکاووس و خصوصا شهرستان آق قلا چشمگیر بود و مردمان این مناطق را درگیر مسائل آبگرفتگی و گل و لای ناشی از آن کرد.

حال که دو ماه از زمان وقوع این سیل می گذرد، آب فروکش نموده و فعالیت در این مناطق در مرحله بازسازی و بهسازی خانه ها، جاده ها و تاسیسات زیربنایی، اقدامات پیشگیرانه بهداشتی، جبران خسارات مردم، توزیع اقلام زیستی و غذایی و پاکسازی سطح معابر و کوچه ها ادامه دارد.

معرفی بیش از 5000 پرونده بازسازی و بهسازی مسکن به بانک ها

سرپرست استانداری گلستان با بیان اینکه ارزیابی تمامی 17 هزار 800 واحد مسکونی خسارت دیده از سیلاب انجام شده، گفت: پرونده بازسازی و بهسازی 10 هزار واحد مسکونی شهری و روستایی استان تشکیل شده و 5482 پرونده به بانک های عامل ارائه شده است.

میرمحمد غراوی با اشاره به اینکه تاکنون برای 259 پرونده انعقاد قرارداد انجام شده، توضیح داد: در حال حاضر 90 واحد مسکونی در مرحله پی کنی، 46 واحد در مرحله فونداسیون ، 10 واحد مرمرحله ستون، و دو واحد آماده تحویل هستند.

وی اضافه نمود: در حال حاضر 400 تن سیمان و هزار تن میله گرد در اختیار استان قرار گرفته و کوشش داریم برای بهسازی و بازسازی سیمان رایگان تامین گردد.

سرپرست استانداری گلستان تاکید نمود: کوشش داریم تا پیش از فصل سرما مراحل ساخت و بهسازی واحد های مسکونی را انجام دهیم.

غراوی با اشاره به اینکه در سیلاب اخیر محصول 97 هزار هکتار اراضی کشاورزی استان صد درصد تخریب شده، گفت: در مرحله اول 351 پرونده برای 559 هکتار از اراضی زراعی و باغی تشکیل شده و دو میلیارد و 35 میلیون تومان غرامت پرداخت شده است.

تمامی جاده های مواصلاتی آسیب دیده از سیل بازگشایی شد

معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای گلستان گفت: با باز شدن جاده کمربندی شهر سیل زده آق قلا و محور یساقی-بندرترکمن که از دوم فروردین ماه به علت بالا آمدن سیلاب مسدود شده بود، فعالیت اکیپ های راهداری گلستان و سایر استان های اعزامی در مناطق سیل زده به ویژه آق قلا و بندرترکمن به خاتمه رسید.

غلامرضا بیکی بیان نمود: حدود 100 نقطه از راه های استان برای انتقال آب برش خورده بود که تاکنون 35 نقطه با لوله گذاری بتنی و فلزی ترمیم شده و راه دسترسی موقت مردم برقرار است.

تاکنون حشرات ناقل بیماری در مناطق سیل زده مشاهده نشده است

مدیر بیماری های مرکز بهداشت گلستان با اشاره به نگرانی های مردم درخصوص افزایش حشرات در مناطق سیل زده، گفت: حشرات در این مناطق به سه دسته تقسیم می شوند که دسته اول حشراتی هستند که نه باعث گزش شده و نه بیماری منتقل می نمایند. دسته دوم حشراتی هستند که نیش می زنند ولی ناقل بیماری نیستند و دسته سوم نیز حشراتی هستند که نیش می زنند و التهاب ایجاد و بیمارهای عفونی را منتقل می نمایند.

علی باقری اظهار کرد: تا اواخر فروردین ماه تنها حشرات نوع اول به طور توده ای در این مناطق مشاهده شد اما از اواخر فروردین به بعد حشرات نوع دوم هم در بعضی نقاط دیده شدند ولی تاکنون گزارشی از حشرات نوع سوم که موجب بیماری مالاریا، سالک و تب دانگ می شوند، در استان نداشتیم.

وی بیان نمود: کار مه پاشی را در مناطقی که شاهد گزش پشه بودیم در دستور کار قرار دادیم تا مسئله ای برای مردم ایجاد نگردد.

گردگیری از سطح معابر آق قلا همچنان ادامه دارد

شهردار آق قلا با اشاره به گردگیری ها در سطح این شهر، گفت: نیروهای مختلف شهرداری آق قلا با همکاری نیروهای شهرداری گرگان در حال بهسازی و ساماندهی شهر بعد از سیلاب هستند.

امان دردی کلته گفت: بیش از 10 دستگاه ماشین آلات مکانیزه شهرداری گرگان به همراه 50 نیروی انسانی در شهر آق قلا مشغول به فعالیت هستند.

وی با اشاره به آسیب سیل به آسفالت، بلوارها، پارک ها و غیره، بیان نمود: ترمیم این آسیب ها زمان زیادی می برد و احتیاج به همکاری نزدیک شهروندان و حمایت دستگاه های دولتی داریم.

توزیع اقلام بین 422 خانوار سیل زده آق قلایی

مدیرعامل جمعیت هلال احمر گلستان در مورد ادامه روند امدادرسانی به سیل زدگان آق قلا، گفت: با توجه به تخریب کامل و قطعی بعضی منازل مسکونی شهرستان آق قلا در جریان سیل اخیر، در هفته گذشته اقدام به توزیع اقلام زیستی و غذایی یک ماهه در بین 422 خانوار سیل زده این شهرستان کردیم.

محمدعلی هروی یادآور شد: این اقلام شامل 422 تخته چادر امدادی، 422 بسته غذایی یک ماهه، 422 تخته پتوی گلبافت، 422 بسته برنج پنج کیلویی، 422 پک نایلون پنج متری، 422 قوطی روغن سه لیتری و 844 تخته موکت است.

وی تاکید نمود: جمعیت هلال احمر استان همچنان با تمام توان شبانه روز مشغول خدمات رسانی به سیل زدگان است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "کوشش برای زدودن غبار سیلاب از ترکمن صحرا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کوشش برای زدودن غبار سیلاب از ترکمن صحرا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید