2 هفته سرنوشت ساز برای ترکیه در مقابله با کرونا

به گزارش وبلاگ آپلود، در حالی که شمار مبتلایان به کرونا در ترکیه به عدد 43 هزار نفر نزدیک شده٬ مقامات بهداشتی این کشور امیدوارند که دو هفته پیش رو٬ شاهد شیب نزولی و کاهش آمار مبتلایان باشند.

2 هفته سرنوشت ساز برای ترکیه در مقابله با کرونا

به گزارش گروه بین الملل وبلاگ آپلود٬ امروز چهارمین آدینه ای است که در مساجد ترکیه نیز مانند بسیاری از کشورهای دیگر٬ از ترس شیوع کرونا٬ نماز آدینه اقامه نمی گردد.

حالا یک ماه سپری شده و ترکیه با تمام توان در حال مبارزه با کرونا است. امروز دقیقاً روزی است که یک ماه از اعلام نخستین مورد ابتلا به کرونا در ترکیه سپری شد.

30 روز پیش٬ فخرالدین کوجا وزیر بهداشت ترکیه خاطرنشان کرد که یک جوان شهفرایند ترکیه به ویروس کرونا مبتلا شده و تحت درمان است. در آن شرایط٬ مسئولین ترکیه تصور نمی کردند که آمار و ارقام ابتلا و فوت٬ روز به روز بیشتر و بیشتر گردد و کشورشان در رده 10 کشور نخست جهان از لحاظ شیوع ویروس کرونا قرار بگیرد.

امید به کاهش آمار مبتلایان

در حالی که شمار مبتلایان به کرونا در ترکیه به عدد 43 هزار نفر نزدیک شده٬ مقامات بهداشتی این کشور امیدوارند که دو هفته پیش رو٬ شاهد شیب نزولی و کاهش آمار مبتلایان باشند.

بر اساس گزارش های رسمی٬ تا به امروز 908 شهفرایند ترکیه به خاطر ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست داده و شمار مبتلایان نیز نزدیک به 43 هزار نفر است. اما موضوعی که برای مقامات بهداشتی آنکارا به روزنه امید تبدیل شده٬ این است که با وجود آن که در دو روز اخیر٬ میزان تست ها را دو برابر نموده اند اما شمار مبتلایان نسبت به تعداد تست ها٬ نگران نماینده نیست.

شرایط شیوع کرونا در ترکیه نسبت به جهان

بر اساس گزارش های رسمی سازمان بهداشت جهانی٬ شرایط شیوع کرونا در ترکیه نسبت به دیگر کشورهای جهان از این قرار است:

شرایط ترکیه در جهان از حیث نسبت مبتلایان به میزان جمعیت: صندلی 46

شرایط ترکیه در جهان از حیث نسبت فوت بر اثر کرونا به میزان جمعیت: صندلی 41

صندلی مطلق ترکیه در جهان از حیث شمار مبتلایان: 9

صندلی مطلق ترکیه در جهان از حیث شمار فوت شدگان: 12

به عبارتی دیگر٬ ترکیه در میان کشورهای مبتلا به کرونا در جهان٬ پس از آمریکا٬ اسپانیا٬ ایتالیا٬ آلمان٬ فرانسه٬ چین٬ ایران و انگلیس٬ بر پله نهم ایستاده است. اما با توجه به جمعیت 83 میلیون نفری ترکیه٬ این کشور در جهان از لحاظ نسبت مبتلا به جمعیت٬ در رده 46 ایستاده است.

چالش های مالی و اجتماعی ترکیه در مبارزه با کرونا

قرار دریافت ترکیه در رده نهمین کشور جهان از حیث تعداد مبتلایان و دوازدهمین کشور جهان از نظر مقایسه آمار فوت شدگان٬ برای مقامات آنکارا٬ موقعیتی نگران نماینده است. چرا که دولت اردوغان برای کنترل بیماری، چالش ها و مسائلی دارد که بخشی از آنها با ساختار فرهنگی و اجتماعی و بخشی نیز با مسائل مالی در ارتباط است.

به عنوان مثال٬ ترکیه نمی تواند بنا به دلایل سیاسی و مالی٬ کشور را تعطیل کند و در شرایطی که در کلانشهر 15 میلیون نفری استانبول٬ هنوز هم صدها هزار نفر به سر کار می فرایند و برای رفتن به محل کار از اتوبوس استفاده می نمایند٬ مبارزه با کرونا و کنترل ویروس٬ دشوارتر و پیچیده تر می گردد.

از لحاظ ویژگی های اجتماعی نیز٬ مردم ترکیه٬ دارای عرف و عادات سنتی خاص جوامع خاورمیانه هستند که تحت هر شرایطی٬ دید و بازدید٬ رفتن نزد عظیمترها و تجمعات کوچک و عظیم خانوادگی و فامیلی به قوت خود باقی است و این مساله نیز از چالش های اجتماعی و فرهنگی کنترل شیوع کرونا است.

چالش سیاسی

مهم ترین چالش سیاسی دولت اردوغان برای مبارزه با شیوع کرونا٬ مخالفین دوآتشه و سازماندهی شده ای است که علاوه بر رسانه و تریبون٬ صندلی اجتماعی هم دارند و برای ضربه زدن به حزب عدالت و توسعه از هیچ تلاشی فروگذاری ننموده و هیچ فرصتی را از دست نمی دهند.

البته حزب عدالت و توسعه به عنوان حزب حاکم و رجب طیب اردوغان رهبر حزب و رئیس جمهور ترکیه در شکل گیری این فضا نقش موثری داشته و با تشدید فضای تنش و دوقطبی٬ امکان آن را فراهم نموده اند که حتی در بحرانی همچون شیوع گسترده کرونا٬ احزاب مخالف به جای آن که به فکر سلامتی مردم باشند٬ با تمام قوا به دولت حمله نمایند.

حالا بسیاری از تحلیل گران مخالف اردوغان٬ برای حمله به دولت٬ در نوشته های خود٬ به جای استفاده از الفاظی همچون دولت٬ کابینه و حزب٬ از عبارت نیش دار و سوگیرانه رژیم استفاده می نمایند.

اگر چه دولت اردوغان در مسائل حساسی همچون تامین تجهیزات پزشکی و ملزومات بهداشتی و نظافت٬ تامین آذوقه و مایحتاج عمومی و کالاهای اساسی و سازماندهی نظام پزشکی٬ کارنامه قابل دفاعی ارائه داده است٬ اما از حیث ایجاد وفاق٬ همدلی و همبستگی ملی و دعوت مخالفین به فضایی مثبت و معتدل٬ گامی برنداشته و با همان ادبیات عتاب آلود و تندی با مخالفین برخورد نموده که قبلاً هم از آن استفاده میشد.

اقتصاد در خطر

یکی از مهمترین چالش های دولت اردوغان برای کنترل ویروس کرونا در ترکیه٬ موضوع چند و چون تامین معاش و هزینه زندگی طبقه فقیر و مستمند است که ظاهراً طبقه کم جمعیتی هم نیست.

علی باباجان از رهبران احزاب مخالف اردوغان به تازگی در گزارشی٬ به این اشاره نموده که در ترکیه نزدیک به 9 میلیون نفر کسبه و کارگرانی زندگی می نمایند که اوراق و اسنادی رسمی از فعالیت مالی آنان وجود ندارد و غالباً فاقد بیمه هستند.

در نتیجه اگر قرار باشد دولت به کارگران و کارمندان رسمی فقیر یاری کند٬ این قشر از فقرا عملاً فراموش می شوند و مسئولین باید به فکر بسته و قانونی باشد که آنان را هم در بربگیرد.

در همین حال٬ اتکای اقتصاد ترکیه به توریسم و تجارت٬ موجب آن شده که تامین اعتبارات لازم برای اداره کشور با مشکل جدی روبرو گردد و بدون تردید٬ دولت اردوغان در فردای سرانجام بحران کرونا٬ با مسائل مالی جدیدی روبرو خواهد شد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "2 هفته سرنوشت ساز برای ترکیه در مقابله با کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "2 هفته سرنوشت ساز برای ترکیه در مقابله با کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید