کشف قدیمی ترین نامه داخل یک بطری!

به گزارش وبلاگ آپلود، پیغامی درون بطری

در ابتدا چندین منبع خبری در استرالیا با شنیدن خبر پیدا شدن قدیمی ترین پیغام درون بطری با قدمتی 131 ساله، به درستی و غیر تقلبی بودن آن، شک کردند. آنها گزارش دادند که کیم ایلمن Kym Illman، شوهر تونیا ایلمن Tonya Illman، که بطری را کشف نموده است، یک بازرگان شناخته شده بوده و ممکن است یک طرح دقیق برای جلب توجه جهانگرد ها به جزیره ودج Wedge، جایی که بطری کشف شد را کشیده باشد. مخصوصاً این که بیشتر مردم بر این باورند که چنین اشیای قدیمی پس از گذشت سال ها بسیار کهنه، خراب و حتی نابود می شوند و به این صورت باقی نمی مانند. حتی کیم ایلمن نیز به این موضوع اذعان نموده است. بنابراین در این مطلب، مجله خبرنگاران به آنالیز موضوع و خبر این پیغام می پردازد.

کشف قدیمی ترین نامه داخل یک بطری!

هنگامی که اطلاعات علمی تازه در رابطه با بطری و پیغام آن به ایلمن رسید، او توانست که از خود و یافته اش دفاع کند. او به خبرگزاری Live Science در یک ایمیل نوشت: هنگامی که شما به شواهدی نگاه می کنید که موزه و دو آژانس ملی آلمانی قادر به پیدا کردن آنها بودند، تعیین می گردد که این یافته واقعی است. او بعلاوه ادامه داد: مطمئنا، رکورد جهانی گینس نیز این چنین فکر می نماید؛ در روز پنج شنبه آنها اعلام کردند که کشف همسرم به طور رسمی قدیمی ترین پیغام درون بطری ثبت شده در گینس است.

جالبی داستان در اینجاست که قدیمی ترین پیغام درون بطری به وسیله یک مورخ و تاریخ دان کشف نشد بلکه به وسیله زنی پیدا شد که در سواحل و تپه های ماسه ای استرالیای غربی در حال تمیز کردن و جمع کردن زباله های ساحلی بود. داستان اینگونه آغاز می گردد که تونیا ایلمن، ساکن پرت، در روز 21 ماه ژانویه، بطری قهوه ای رنگی را در سمت شمال جزیره از بین ماسه ها بیرون کشید. در آن لحظه، بطری برای131 سال و 223 روز از دست انسان دور مانده بود: بر اساس وب سایت شوهر او، که چگونگی پیدا کردن این بطری را توصیف نموده است، در 12 ژوئن 1886، بطری حاوی پیغام از یک کشتی آلمانی به دریا پرتاب شده است.

این زن و شوهر در بیانیه ای در سایت گفته اند: این رویداد قابل توجه ترین اتفاق در زندگی من بوده است. او در ادامه نوشته است. فکر کردن به این موضوع که این بطری برای نزدیک به 132 سال به دست هیچ انسانی نیافتاده و با وجود عناصری تخریب گر، همچنان سالم به جای مانده، هنوز من را تکان می دهد! (کشتی که بطری از آن به آب انداخته شده است، جزو اسرارآمیز ترین کشتی هایی که است که در دریا غرق شده اند).

خانم ایلمن در کنار ساحل و در نزدیکی ماشین پسرش در لای ماسه ها، این بطری را یافته است. این خانم بیان نموده است که با وجود علاقه اش به جمع آوری زباله های ساحلی و دور انداختن آنها، ترجیح داده که این بطری را دور نیندازد. او با خود فکر نموده که بطری هنوز سالم و بسیار زیباست و بهتر است آن را پیش خود نگه دارد. بنابراین بطری را در قفسه کتابخانه خود برای دکور و تزئین گذاشته است.

با این حال، پس از آن گذشت یک روز، این خانواده، بری دل بورللو Bree Del Borrello، متوجه شد که درون بطری کاغذی پیچ خورده و رول شده قرار گرفته است. این یادداشت خیس بود، بنابراین گروه آن را به آشپزخانه برد و برای چند دقیقه در یک فر گرم قرار داد تا خشک گردد. ایلمن گفت: اما یادداشت رول شده تنها رمز و راز این ماجرا را بیشتر کرد: کاغذی به ابعاد 8 اینچ و 6 اینچ (20 تا 15.3 سانتیمتر) از نوع رنگی تیره با نوشته های آلمانی که به سختی حروف و اعداد آن قابل خواندن بود، را جلوی خود می دیدیم.

پس از گذشت دو روز این بطری و نامه آن را به موزه غربی استرالیا بردند، جایی که آنها راس اندرسون Ross Anderson، دستیار موزه دریایی باستان شناسی را دیدار کردند. در نهایت، پس از تکاپوی زیاد و به یاری موزه دریایی استرالیای غربی، سازمان دریایی و اقیانوس شناسی فدرال آلمان و سازمان هواشناسی و آب و هوای آلمان، خانواده ایلمن به تاریخ طولانی این یادداشت پی بردند. در واقع در سال 1886، شخصی در کشتی قایق رانی آلمانی که پائولا نامیده می شد، بطری را به بیرون و دریا پرتاب نموده است و پیغامی را هم درون آن گذاشته بود.

احتمال می رود که این شخص کاپیتان کشتی او. دیکمن O. Diekmann بوده باشد. چرا که نوع جوهر و دست خطی که در این یادداشت دیده شده، با نمونه یادداشتی که دیکمن در سفرنامه و گزارش هواشناسی کشتی نوشته بود، تطابق دارد و ضمناً در این سفرنامه اشاره نموده است که یک یادداشت و بطری در ماه ژوئن به بیرون پرتاب شده است.

در این یادداشت آمده است که پائولا کشتی قایقرانی از کاردیف ولز بوده که به سمت سواحل شرقی بومی هلند یعنی اندونزی می رفته است. به گفته آنچه در وب سایت آمده علاوه بر این، عرض جغرافیایی که در یادداشت نوشته شده است با عرض جغرافیایی که در دفتر گزارشات روزانه کشتی پائولا آمده است کاملا هماهنگ می باشد. به گفته آژانس دریایی و اقیانوس شناسی آلمان، این بطری کشتی پائولا به عنوان بخشی از یک پروژه برای آنالیز جریان های جهانی اقیانوسی استفاده شده بود. ملوانان آلمانی برای کشف جریان های اقیانوسی و پروژه بزرگ آن این بطری را به درون اقیانوس پرتاب نموده اند.

ملوانان آلمانی هزاران پیغام را در بطری شیشه ای بیش از یک دوره 69 ساله به درون دریا پرتاب نموده اند، اما تنها 662 پیغام (آن هم بدون هیچ بطری) یافت شده است. پیش از این، قدیمی ترین پیغام درون بطری یک کارت پستال بود که در ماه آپریل سال 2015 در یکی از سواحل آلمان کشف شده بود. این کارت پستال زمانی که پیدا شد، 108 سال و 4 ماه و 18 روز از زمان پرتاب شدنش به دریا می گذاشت.

اگر چه تا به امروز این بطری قدیمی ترین بطری حاوی پیغام شناخته شده است اما هنوز احتمال کشف پیغامی قدیمی تر وجود دارد. پس هر زمان که در ساحل قدم می زنید، بیشتر به زباله هایی که آب با خود به روی ماسه ها آورده است توجه کنید. شاید شما، کاشف بعدی یکی از آن هزاران پیغامی باشید که ملوانان آلمانی به آب ها انداخته اند.

منبع: livescience.com

منبع: الی گشت

به "کشف قدیمی ترین نامه داخل یک بطری!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف قدیمی ترین نامه داخل یک بطری!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید