چطور تسهیلات مسکن یکم خود را به شهری دیگر منتقل کنیم؟

به گزارش وبلاگ آپلود، خانه دار شدن در روزگار ما برای خیلی ها به راحتی امکان پذیر نیست، به همین علت افراد زیادی هستند که با یاری وام های مختلف بانکی اقدام به خرید خانه می نمایند. وام خرید خانه بانک مسکن هم مهم ترین این تسهیلات محسوب می گردد. اما گاهی پیش می آید که شما برای گرفتن وام مسکن اقدام نموده اید، اما وقتی این تسهیلات به شما تعلق می گیرد مجبور می شوید شهر محل سکونت خود را عوض کنید یا به هر علت دیگری تصمیم می گیرد در شهری دیگر خانه خریداری کنید. خب در این مواقع تکلیف وام شما چه می گردد؟ همین ابتدا باید بگوییم که بانک مسکن اواسط سال 97 بیان کرد که مردم به طور قانونی می توانند امتیاز تسهیلات بانک مسکن یکم خود را از شهری به شهر دیگر منتقل نمایند، اما برای انجام این کار نکاتی وجود دارد که در این راهنما به آن اشاره نموده ایم.

چطور تسهیلات مسکن یکم خود را به شهری دیگر منتقل کنیم؟

چقدر وام به شما تعلق می گیرد؟

قبل از اینکه از شرایط انتقال وام مسکن یکم از شهری به شهر دیگر آگاه شوید باید با بدانید که در حال حاضر چه اندازه تسهیلات به وسیله بانک مسکن به شما داده می گردد. جدول زیر اندازه این تسهیلات را نشان می دهد:

شهر محل خرید خانهانفرادیزوجین
تهران80 میلیون تومان160 میلیون تومان
شهرهای بالای 200 هزار نفر جمعیت 60 میلیون تومان120 میلیون تومان
دیگر منطقه ها40 میلیون تومان80 میلیون تومان

انتقال وام از تهران به شهرهای دیگر

بیشترین اندازه وام مسکن یکم در تهران به متقاضیان که قصد خرید خانه در این شهر را دارند داده می گردد. اگر کسی با سپرده گذاری شرایط دریافت این وام را پیدا نموده است و حالا قصد خرید خانه در شهری دیگر را دارد، باید بداند که طبق قانون، تسهیلات بر اساس سقف شهر مقصد به او پرداخت می گردد. یعنی اگر مثلاً در تهران 80 میلیون تومان به او تعلق می گیرد وقتی بخواهد این وام را به شهرهای دیگر با جمعیت بالای 200 هزار نفر مثل مشهد منتقل کند این وام به 60 میلیون تومان کاهش می یابد. یا اگر به شهرستان های کوچک زیر 200 هزار نفر جمعیت برود این تسهیلات به 40 میلیون تومان می رسد.

انتقال وام از شهرهای دیگر به تهران

قانون کلی بانک مسکن این است: شهر محل افتتاح حساب یا شهر محل خرید ملک، هر کدام اندازه تسهیلاتش کمتر باشد به همان اندازه وام به متقاضی پرداخت می گردد پس بر اساس این قاعده کلی وقتی شما از یک شهر دیگر به تهران می آیید، تسهیلات شما مشابه همان شهری خواهد بود که در آن حساب تان را افتتاح نموده اید، چون تهران بالاترین سقف تسهیلات مسکن یکم را دارد. مثلاً اگر در مشهد به یک زوج 120 میلیون تومان وام مسکن یکم تعلق گرفته، با آمدن به تهران این وام به 160 میلیون تومان تبدیل نخواهد شد و همان 120 میلیون تومان را می گیرند. یا اگر از یک شهرستان کوچک که سقف وام زوجین در آن 80 میلیون تومان است به یک شهر بالای 200 هزار نفر جمعیت مثل تبریز بروید، همان 80 میلیون تومان به شما پرداخت خواهد نشد، نه سقف وام شهر تبریز که 120 میلیون تومان است.

مدرکی برای انتقال به کلانشهرها

یک نکته مهم در انتقال وام مسکن یکم به کلانشهرها این است که شما باید مدارکی مبنی به اثبات اینکه قصد خرید خانه در کلانشهر را دارید ارائه دهید. یکی از این مدارک که مورد قبول بانک مسکن قرار می گیرد قولنامه یا همان مبایعه نامه رسمی است که در بنگاه های املاک آماده می گردد.

ندانستن این نکات باعث می گردد بسیاری از افراد هنگام انتقال وام مسکن خود برنامه ریزی اقتصادی درستی نداشته باشند و با مشکل روبرو شوند، یعنی مثلا روی 160 میلیون تومان وام مسکن حساب نموده اند، اما وقتی به بانک مراجعه می نمایند متوجه می شوند که به علت انتقال وام از شهری به شهر دیگر، 120 میلیون تومان به آن ها تعلق گرفته است.

منبع: بلاگ دیوار

به "چطور تسهیلات مسکن یکم خود را به شهری دیگر منتقل کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چطور تسهیلات مسکن یکم خود را به شهری دیگر منتقل کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید