پلاسما فروشی؛ فقط برای چند سیخ کباب!

به گزارش وبلاگ آپلود، به یکی از مراکز اهدای پلاسما در تهران مراجعه می کنیم. سالن مرکز خیلی زود از آدم هایی که در دلشان هزار راز و داستان دارند پر و خالی می گردد. عمو حسن 55 ساله است و همه هم و غمش دختر دانشجویی که در خانه دارد و می خواهد همه جهان را زیرپاهایش بریزد.

پلاسما فروشی؛ فقط برای چند سیخ کباب!

به گزارش همشهری، مثلا همان موقع که کرونا می آید و دانشگاه تعطیل می گردد، فوری برایش گوشی همراه قسطی می خرد تا از کلاس درس عقب نماند. عمو حسن تا همین امروز نتوانسته بدهی اش را صاف کند. هر ماه پولی کنار می گذارد که بخشی از آن همان 90 هزار تومان هایی تامین می گردد که از این مرکز بابت اهدای پلاسمادریافت می نماید.

ماهی 2 مرتبه بیایم 4 برابر یارانه گیرم می آید

خانمی60 ساله هم در سالن نشسته که انگار همه کارکنان مرکز را می شناسد. از ثواب اهدای پلاسما حرف می زند و البته از پولی که از این راه دستش می رسد راضی است. می گوید: از وقتی که همسرم فوت کرد من ماندم و یارانه 45 هزار تومانی در ماه. فرزندی ندارم و از کمیته و بهزیستی حقوق نمی گیرم. خدا پدر مسئولان این مرکز را بیامرزد. هر دفعه که برای اهدای پلاسما می آیم، 90 هزارتومان می دهند. ماهی2 مرتبه بیایم، جمع پولم 180 هزار تومان می گردد. تقریبا 4 برابر یارانه ای که دولت به هر نفر می دهد!

حداقل ماهی چند سیخ کباب می خریم!

جایگاه ها تقریبا پر شده. احترام خانم با همسایه دیوار به دیوار خانه اش کنار دیوار ایستاده اند. از4 سال قبل که با مرکز پلاسما آشنا شده، تقریبا ماهی 2 تا 3 مرتبه پلاسمای خون اهدا می نماید. از زمانی که حق الزحمه اهدای پلاسما 50 هزار تومان بوده تا الان که 90 هزار تومان شده پای ثابت مرکز پلاسماست. می گوید: این پول یاری خرجی زنان خانه دار است. پس انداز می کنیم یا خرج یومیه می گردد. همسایه، حرف احترام خانم را قطع می نماید و می گوید: چه عیبی دارد. از شیر مادر حلال تر است. با پولی که گیرمان می آید حداقل چند سیخ کباب که می توانیم بخریم و به خانه ببریم و با بچه ها بخوریم!

سالی 36 مرتبه و در ماه 4 بار پول دربیاورید

یکی از کارشناسان مرکز پلاسما این موضوع را تلویحا تایید می نمایدکه هر انسان سالم در طول سال 36 مرتبه یعنی در ماه 4 بار می تواند پلاسمای خون اهدا کند. میانگین سن افرادی که مجاز به این کارند 18 تا 60 ساله است که وزنشان کمتر از 50 کیلوگرم نباشد. بانوی لاغر اندام و جوانی برای اهدای پلاسما به پزشکان و پرستار ها التماس می نماید، اما اجازه چنین کاری به او داده نمی گردد. پرستاری که قبلا پای درددل این بانو نشسته و دردش را می داند می گوید: متاسفانه در منطقه ها جنوب شهر گاهی با چنین افرادی روبرو می شویم که برای به دست آوردن خرج روزانه شان حاضرند جانشان را به خطر بی ندازند. اهدای خون و پلاسما برای افرادی که خودشان بیماری کم خونی دارند ممنوع است؛ چون سلامتشان به خطر می افتد.

این پول بابت ایاب و ذهاب است نه پول پلاسما

بنا به گفته کارشناسان مرکز پلاسما، 90 هزارتومانی که به شهروندان پرداخت می گردد، نه برای خریدوفروش پلاسما بلکه برای قدردانی از مردم نیکوکار به عنوان جبران هزینه ایاب و ذهاب به اهدانماینده ها پرداخت می گردد. برای مسئولان مرکز پلاسما فرقی نمی نمایدکه فرد مراجعه نماینده فقیر باشد یا غنی؛ حال باید دید که آیا برای افراد فقیر و احتیاجمند هم فرقی نمی نماید که به این جا ها مراجعه نمایند و یا به مرکز اهدای خون در نقاط مختلف شهر بروند که حتی یک ریال هم بابت اهدای خون نمی دهند. مراکز پلاسمای تهران تا شعاع 200 کیلومتری به شهروندان خدمت رسانی می نمایند. این مراکز در هر روز بیش از 100 مراجعه نماینده دارند. لازم به ذکر است که شرکت های دارویی با پلاسمای خون دارو درست می نمایند، برای بیماران سرطانی، هموفیلی، تالاسمی و... که احتیاج زیادی به دارو های نایابی مثل فاکتور8 دارند.

منبع: فرارو

به "پلاسما فروشی؛ فقط برای چند سیخ کباب!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پلاسما فروشی؛ فقط برای چند سیخ کباب!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید