پرسپولیس و استقلال چگونه و به چه کسانی واگذار می گردد؟

به گزارش وبلاگ آپلود، رئیس اتاق تعاون ایران درباره نحوه واگذاری باشگاه های پرسپولیس و استقلال توضیحاتی ارائه کرد.

پرسپولیس و استقلال چگونه و به چه کسانی واگذار می گردد؟

به گزارش گروه ورزشی وبلاگ آپلود، 19 اردیبهشت سال جاری شورای عالی نظارت بر اصل 44 پیشنهاد خود را برای واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس مطرح نمود که بر این اساس 10 درصد از سهام باشگاه های استقلال و پرسپولیس برای کشف قیمت در بورس و 50 درصد به شرکت های سهامی عام با حداقل 10 هزار سهامدار و 40 درصد دیگر به تعاونی های سهامی و فراگیر کل کشور واگذار می گردد.

بهمن عبداللهی رئیس اتاق تعاون ایران در این باره گفت: واگذاری باشگاه های پرسپولیس و استقلال زمینه شفاف سازی و پاسخگویی هر چه بیشتر باشگاهها را فراهم می نماید . در واقع مشارکت و مالکیت طرفداران یکی از عوامل حیاتی در ایجاد حاکمیت خوب در باشگاه های فوتبال است.

رئیس اتاق تعاون ایران، با اشاره به مصوبه شورای عالی نظارت بر اصل44 قانون اساسی گفت: بر اساس مصوبه شورای عالی نظارت بر اصل44 ، 10 درصد از سهام باشگاه های استقلال و پرسپولیس برای کشف قیمت در بورس و 50 درصد به شرکت های سهامی عام با حداقل 10 هزار سهامدار و 40درصد دیگر به تعاونی های سهامی و فراگیر کل کشور واگذار می گردد.

وی ادامه داد: یک سیستم خوب حاکمیتی در یک باشگاه فوتبال سیستمی است که علاقمندی ها و نظرات گروههای متفاوت ذی نفعان را در نظر گرفته، نیازهای عمومی و تجاری آنها را پوشش دهد.

عبداللهی افزود: باشگاه فوتبال ماهیتی است که علایق زیادی در اطراف آن وجود دارد و با شبکه ای از ذی نفعان و نگرشهای گوناگون در ارتباط است که شامل طرفداران، تماشاگران، بازیکنان، مربیان، رسانه ها، حامیان مالی، مدیران ورزشگاهها و بعضی ذی نفعان دیگر است . خوشبختانه با این مصوبه زمینه برای تحقق این اصل مهم در صنعت فوتبال کشور مهیا می گردد هر چند انتظار بر این بود حداقل70 درصد سهام در قالب تعاونی به گروههای ذینفع واگذار گردد.

رئیس اتاق تعاون ایران بیان داشت: این واگذاری زمینه شفاف سازی و پاسخگویی هر چه بیشتر باشگاهها را فراهم می نماید. در واقع مشارکت و مالکیت طرفداران یکی ازعوامل حیاتی در ایجاد حاکمیت خوب در باشگاه های فوتبال است.

این مقام مسئول، طرفداران را هویت باشگاه ها و مایه حیات فوتبال توصیف کرد و گفت: طرفداران مایه حیات فوتبال حرفه ای و هویت باشگاه ها هستند. مالکین، مربیان و بازیکنان تغییر می نمایند ولی طرفداران همواره هستند . مشارکت سازمان یافته طرفداران در ساختار مالکیت و فرآیند تصمیم گیری باشگاه ها می تواند به ثبات سازمانی و مالی باشگاه ها یاری نموده و باعث بهبود و ارتقای حاکمیت باشگاه ها گردد. افزایش مالکین به شفافیت و پاسخگویی بهتر و مشارکت علایق ذی نفعان گوناگون در مسائل مالی منجر می گردد و چنین ساختارهای دموکراتیکی می تواند توسعه استراتژیک باشگاه را همراستای علائق باشگاه و ذی نفعانش قرار داده و باعث منافع مالی فراوان گردد.

رییس اتاق تعاون ایران قالب تعاونی سهامی عام را قالب مناسبی برای واگذاری سهام این باشگاهها عنوان نمود و گفت: تاسیس تعاونی سهامی عام می تواند فصل جدیدی را در فرایند گسترش سهم تعاونی ها در اقتصاد کشور به صورت عام و جمع سپاری مالکیت در باشگاه های فوتبال بطور خاص به همراه داشته باشد.

وی با تشریح شرکت های تعاونی سهامی عام ابراز داشت: تعاونی سهامی عام نوعی شرکت سهامی عام است که با رعایت قانون تجارت تشکیل می گردد. شرکت های تعاونی سهامی عام بیشترین مزایا را در مقایسه با شرکت های دیگر(تعاونی وغیرتعاونی) دارا هستند. این تعاونی ها علاوه براینکه از مزایای قانون تجارت استفاده می نماید از مزایای مربوط به شرکت های تعاونی نیز استفاده می نمایند.

وی بکارگیری طرفداران در مالکیت باشگاه به عنوان ذی نفعان اصلی باشگاه، ارتقای تجارت و تجاری سازی در فوتبال، تامین مالی جمعی در باشگاه ها و استفاده از ظرفیت طرفداران برای ایده یابی و حل مسئله در باشگاه ها را از جمله مواهب مالکیت جمعی برای باشگاهها در قالب تعاونی های سهامی عام برشمرد.

رییس اتاق تعاون ایران و عضو شورای اصل 44قانون اساسی با بیان اینکه اتاق تعاون ایران از یک سال قبل با انجام مطالعات گسترده با همکاری دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران نسبت به تهیه طرح واگذاری این باشگاهها در قالب تعاونی سهامی عام اقدام نموده و آن را برای وزرای اقتصاد و دارایی، وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی و وزارت ورزش و جوانان ارسال نموده است افزود: اتاق تعاون بر اساس طرح مذکور تشکیل هیات موسسان اولیه برای هر دو باشگاه متشکل از حداقل7 نفر از نمایندگان اتاق تعاون ایران؛ وزارت ورزش و جوانان- وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی، وزارت اقتصاد و دارایی و پیشکسوتان منتخب دو باشگاه را در دستور کار قرار داده است .

عضو شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی افزود: تشکیل دو تعاونی بر پلت فرم مجازی با نامهای شرکت تعاونی سهامی عام استقلال ایرانیان و شرکت تعاونی سهام عام پرسپولیس ایرانیان به عنوان قالب اجرایی واگذاری مذکور مورد نظر است.

وی خاطر نشان کرد: ماهیت تعاونی ها به شکلی است که بسیاری از مسائل غیر تعاونی را نخواهد داشت. در شرکت های تعاونی سهامی عام، سهم و حقوق هر یک از اعضا در شرکت و اداره آن متناسب نهایتا متناسب با تعداد سهامی که دارد، است. با توجه به پیشرفت تکنولوژی و تعریف مدل تعاونی بر مبنای یک تعاونی مستقر بر پلت فرم مجازی به راحتی امکان رای دادن برای همه اعضای حقیقی و حقوقی متناسب با میزان سهام موجود است. در ضمن این امکان فراهم است تا پیشکسوتان واجد شرایط یا سایر افراد مدیر و مدبر کاندیدای هیأت مدیره تعاونی شده و با رای سهامداران طرفدار به عنوان هیأت مدیره انتخاب شوند.

عبداللهی با اشاره به نقش کلیدی تعاونی سهامی عام در شکل گیری سرنوشت آینده این دو تیم افزود: اتاق تعاون به عنوان متولی اصلی غیر دولتی بخش تعاون حمایت مستمر فکری و معنوی توام با نظارت عالیه بر این تعاونی ها را به منظور حفظ منافع طرفداران که سرمایه های اصلی صنعت فوتبال کشور هستند به عمل آورده و در این خصوص با همکاری مشاوران زبده دانشگاهی طرحهای ابتکاری برای برنامه آینده این باشگاه ها را تهیه و ارائه خواهد نمود که از جمله آنها می توان به خدمات طرفداری (طراحی، فراوری و توزیع کارت طرفداری، خدمات ارزش اضافه نموده بر بستر اینترنت و تلفن همراه ، خدمات بیمه ای ، مجموعه رستوران و کافی شاپ ، ارائه کالا و خدمات به طرفداران با شرایط ویژه واگذاری برند (واگذاری عمومی برند، فراوری اقلام طرفداری) تبلیغات (تبلیغات لباس تیم، بهره برداری از فضاهای تبلیغاتی جانبی، پخش فوتبال و رسانه (پخش تلویزیونی و مولتی مدیا) دوره های آموزش فوتبال خارج کشور و طرح های مالی و سرمایه گذاری اشاره نمود.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "پرسپولیس و استقلال چگونه و به چه کسانی واگذار می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پرسپولیس و استقلال چگونه و به چه کسانی واگذار می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید