نقش مصرف میوه در سلامت بدن شما

به گزارش وبلاگ آپلود، مصرف میوه برای همه لازم و ضروری و فواید آن ها واقعا شگفت انگیز است. نوزادان، بچه ها و بزرگسالان باید هر روز میوه بخورند و آن را به یک عادت تبدیل نمایند. معمولا تبلیغات افراد را خرید بعضی غذاهای ناسالم و مضری نظیر چیپس، پفک، نوشابه و خوراکی هایی از این دست ترغیب می نمایند. این در حالیست که مصرف بیشتر میوه و سبزیجات چون سرشار از ویتامین و مواد معدنی هستند، خطر ابتلا به بعضی از بیماری های مزمن را کاهش می دهند، بنابراین نقش مصرف میوه در سلامت بسیار مهم و اساسی است.

نقش مصرف میوه در سلامت بدن شما

میوه های تازه به طور طبیعی شیرین هستند و فواید غذایی متعددی نیز دارند. میوه ها به عنوان یک ماده پاک نماینده در بدن شما عمل می نمایند، به شما انرژی می دهند و طیف وسیعی از ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها را به بدنتان می رسانند که نهایتا باعث بهبود سلامتی شما خواهد شد. در این مقاله دلایل اصلی ضرورت مصرف میوه ها را توضیح می دهیم تا انگیزه ای باشد که از این به بعد برای خرید میوه، بیشتر به سوپر مارکت بروید.

پایین آمدن خطر ابتلا به بیماری های قلبی

ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان های موجود در میوه ممکن است به سلامت قلب شما یاری نمایند. بنابراین، می توانید با افزایش سن، خطر ابتلا به مسائل قلبی را کاهش دهید. افرادی که در طول روز پنج وعده میوه یا سبزیجات می خورند، 15 درصد کمتر از دیگران ممکن است دچار حمله قلبی شوند. همچنین، مصرف میوه به بهبود گردش خون یاری می نماید و خطر ابتلا به حملات قلبی را کاهش می دهد. به ویژه، مرکباتی مانند پرتقال و گریپ فروت می توانند در کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی موثر باشند.

نقش مصرف میوه در سلامت بدن شما

میوه های تازه گزینه مناسبی برای صبحانه، میان وعده یا دسر هستند. بیشتر میوه ها طعم شیرینی داشته و احتیاجی به پختن با آماده کردن ندارند. خوردن میوه تازه به شما یاری می نماید تا کمتر به مصرف غذاهای فرآوری شده تمایل پیدا کنید. میوه از طبیعت می آید نه یک کارخانه، بنابراین هرچه بیشتر از محصولات طبیعی بهره ببرید، بیشتر احساس سلامتی خواهید کرد. میوه ها به طور طبیعی چربی و کالری کمی دارند و با داشتن مواد مغذی فراوان، در بهبود رشد کودک شما موثرند. به جز این ها، میوه شما را تا حد زیادی در برابر ابتلا به انواع بیماری هایی که ادامه به آن ها اشاره می کنیم، مصون خواهند کرد.

کاهش ریسک ابتلا به دیابت نوع 2

دیابت نوع 2 بسیاری از افراد را تحت تأثیر قرار می دهد و علایم آن در نتیجه عدم استفاده از انسولین به روش مناسب یا عدم توانایی بدن در فراوری مقادیر کافی انسولین بروز می نمایند. در صورت عدم تشخیص و درمان دیابت نوع 2، ممکن است جان فرد مبتلا به خطر بیفتد.

پژوهشی که در سال 2016 در مجله تحقیقات دیابت منتشر شد نشان می دهد که میوه، به ویژه انواع توت ها با کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 ارتباط مستقیم دارند. میوه حاوی فیبر است که می تواند نحوه استفاده بدن از انسولین را بهبود بخشد. همچنین، پس از خوردن میوه احساس شادابی و سلامتی بیشتری خواهید داشت، این حالت شما را نسبت به خوردن غذاهای ناسالم بی میل تر می نماید و در عین حال، می تواند در کاهش وزن شما نیز موثر باشد.

پیروی از یک رژیم غذایی سرشار از میوه احتمال ابتلا به دیابت نوع 2 را به اندازه قابل توجهی کاهش می دهد. میوه حاوی بسیاری از مواد مغذی مختلف است. بدنتان برای حفظ سلامت شما به این مواد مغذی احتیاج دارد و خوردن چندین وعده میوه در روز حجم زیادی از ویتامین ها و مواد معدنی مورد احتیاج بدن را تامین نموده و در پیشگیری از ابتلا به انواع مختلفی از اختلالات و بیماری ها موثر هستند.

یاری به پیشگیری از سرطان

در صورت عدم مراقبت صحیح از بدن و مصرف غذاهای ناسالم، ممکن است در معرض ابتلا به انواع سرطان ها قرار بگیرید. میوه ها حاوی آنتی اکسیدان های قدرتمندی مانند ویتامین ث، بتاکاروتن و فیتونوتراینت ها هستند و اثر ضد سرطانی دارند. افزودن چندین وعده میوه به رژیم غذایی روزانه احتمال ابتلا به سرطان مری، معده و ریه را تا حد زیادی کاهش می دهند.

یاری به کاهش وزن

از آنجایی که بیشتر میوه ها معمولا تا 85 درصد از آب تشکیل شده اند، کالری نسبتا کمی دارند (البته میوه های خشک از جمله کشمش، آب کمتر و کالری بیشتری دارند). به این ترتیب، افراد بعد از خوردن میوه ای مانند سیب احساس پر بودن و سیری می نمایند و در فاصله بین وعده های غذایی، میل کمتری به خورن مواد غذایی مختلف و تنقلات خواهند داشت. در نتیجه، افراد می توانند با مصرف کالری کمتر و گنجاندن انواع مختلفی از میوه ها در وعده های غذایی، تا حد زیادی فرایند کاهش وزنشان را سریع تر نمایند.

بهبود کیفیت زندگی

ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان های موجود در میوه ها قادرند سلامت و کیفیت زندگی شما را بهبود بخشند و شما را در برابر ابتلا به انواع مختلفی از بیماری ها ایمن نمایند.

ساده ترین راه دریافت مواد مغذی

میوه جزو خوراکی هایی است که امکان دسترسی ساده ای دارد، قابل حمل است و احتیاجی به آماده سازی ندارد. علاوه بر این، میوه تنها یک میان وعده فوق العاده نیست، بلکه می تواند جایگزین خوبی برای سالادهای معمول نیز باشد. به جای کاهو، خیار و گوجه، اندازهی سیب خرد شده، انگور، توت فرنگی یا سایر میوه های دلخواهتان را برای تهیه یک سالاد میوه خوشمزه امتحان کنید و همراه با غذا میل نمایید.

انتخابی سالم و خوشمزه

میوه ها سرشار از ویتامین ث هستند، علاوه بر این، می توانید مقدار معینی از کاروتنوئیدها (هندوانه)، فولات (انبه)، پتاسیم (موز) و فیبر (تمشک) را از آن ها دریافت کنید. بعضی حتی حاوی اندازهی ویتامین کا (کیوی)، کلسیم (کامکوات)، آهن (برگه هلو) و منیزیم (توت سیاه) نیز هستند. خوردن میوه ها به جز حفظ سلامت بدن، بسیار لذت بخش نیز هست، به خصوص در گرمای تابستان مصرف چند برش هندوانه خنک و شیرین، تاثیر زیادی در پایین آوردن دمای بدن داشته و باعث طراوت و شادابی شما می گردد.

بهبود عملکرد بچه ها در مدرسه

پس از انتشار یک مطالعه در سال 2008 در مجله Journal of School Health معین شد که رژیم غذایی سرشار از میوه و سبزیجات منجر به کسب نمرات بالاتر در بین بچه ها می گردد. یک رژیم غذایی سالم که شامل انواع مختلفی از میوه ها باشد، در افزایش تمرکز بچه ها در کلاس درس موثر بوده و به آن ها در یادگیری مطالب تازه یاری می نماید.

نتیجه گیری

فرقی نمی نماید در چه رده سنی قرار دارید، نقش مصرف و خرید میوه در سلامت همه افراد جامعه بسیار مهم و و لازم است. خواص نهفته در میوه ها برای جلوگیری از ابتلا به بیماری های مختلفی همانند انواع سرطان و دیابت نوع 2 و همچنین کسانی که قصد کاهش وزن دارند، بسیار موثر است. میوه ها سرشار از ویتامین ، مواد معدنی و آنتی اکسیدان هستند، بنابراین بهتر است به صورت روزانه در وعده های غذایی گنجانده شوند. همچنین، میوه ها می توانند یک میان وعده فوق العاده برای بچه ها باشند. با توجه به تحقیقات اجرا شده، با گنجاندن میوه در رژیم غذایی بچه ها، آن ها تمایل کمتری به خوردن تنقلات ناسالم و مضر نشان خواهند داد و در فعالیت های روزانه خود عملکرد بهتری ارائه می نمایند.

منبع: اسنپ مارکت

به "نقش مصرف میوه در سلامت بدن شما" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نقش مصرف میوه در سلامت بدن شما"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید