تغذیه مناسب برای افرادی که پروتئین بدنشان دفع می گردد

به گزارش وبلاگ آپلود، افزایش میزان تحرک و فعالیت های بدنی و دوری از استراحت و سکون به دفع سنگ های کلیوی یاری می نماید.

تغذیه مناسب برای افرادی که پروتئین بدنشان دفع می گردد

به گزارش ، پدرم با 55 سال سن دیابت و فشارخون بالایی دارند و کلیه هاشون هم سنگ ساز شده اند و به تازگی دفع پروتئین هم پیدا نموده اند لطفاً در رابطه با تغذیه ایشان هدایت بفرمایید. دفع پروتئین به دلیل کنترل نشدن دیابت است و به همین دلیل باید قند خونشان را کنترل کنند.

استفاده از فیبرهاى محلول زمان لازم براى جذب قند خون را افزایش داده و از افزایش ناگهانى قند خون پس از مصرف وعده غذایى جلوگیرى می نماید. پس مصرف یک عدد سیب با پوست، حبوبات و سبزی های سرشار از فیبر در کنترل قند خون یاری بزرگى می نماید. منابع غنی از فیبر محلول عبارت اند از: سیب، مرکبات (پرتقال، لیمو و گریپ فروت) توت فرنگی و غلات سبوس دار.

- تا جایی که ممکن است از مصرف کربوهیدرات های ساده (قند، شکر، شیرینى، مربا، آرد سفید، ژله، آب نبات و ...) پرهیز گردد و بیشتر کربوهیدرات های پیچیده مصرف گردد، البته این بدان معنا نیست که هرگز قند مصرف نکنید.

- بهترین شکل مصرف نان، استفاده از نان سبوس دار است و بهترین گزینه استفاده از نان سنگک است.

- از مصرف چربى زیاد باید پرهیز کرد، زیرا چربى زیاد سرعت سقوط بدن به طرف بیمارى دیابت را تسریع می نماید، به خصوص چربی های اشباع (جامد) که بر توانایى تأثیر انسولین بر متابولیسم قند تأثیر منفى می گذارد؛ بنابراین توصیه می گردد که چربی های مرئى گوشت ها (چربی هایی که با چشم دیده می شوند) و پوست مرغ را حتماً جدا نموده و مصرف سینه مرغ را به ران مرغ و سایر قسمت ها ارجحیت دهید.

- کباب کردن، بخارپز کردن و روش های پخت سریع را بر سرخ کردن در روغن ارجحیت بدهید.

- خوردن ماهى احتمال ابتلا به دیابت نوع دو را 50 درصد کاهش می دهد. ماهى سرشار از اسید های چرب اُمگا- 3 است، بنابراین مصرف ماهی به میزان حداقل دو بار در هفته و هر بار 90 گرم بسیار توصیه می گردد. البته بیماران دیابتی نباید از کپسول های روغن ماهى جز با تجویز پزشک استفاده کنند، زیرا تنظیم قند خون آن ها را مختل می نماید.

- پیاز و سیر (در صورت عدم استفاده از آسپیرین و نداشتن مسائل گوارشى در رابطه با مصرف سیر) از قدیمی ترین مواد غذایى هستند که از نظر کنترل بیمارى دیابت موردتوجه بوده و تحقیقات جدید این موارد را تأکید نموده است (خام و پخته آن ها تفاوتى ندارد). پیاز با تأثیر بر سوخت وساز گلوکز در کبد و یا افزایش سطح انسولین و یا بالاخره افزایش اثر کیفى انسولین براى کاهش قند خون مفید باشد.

- کلم بروکلى از سبزی های بسیار مفید است که منبع غنى کروم است و به تنظیم قند خون در محدوده مطلوب بسیار یاری می نماید. جو نیز از نظر کروم غنى است. از دیگر مواد غذایى حاوى کروم می توان به مغزها، قارچ خوراکى، سبوس غلات، ریواس و مخمر اشاره نمود.

خوردن ماهى احتمال ابتلا به دیابت نوع دو را 50 درصد کاهش می دهد. ماهى سرشار از اسید های چرب اُمگا- 3 است، بنابراین مصرف ماهی به میزان حداقل دو بار در هفته و هر بار 90 گرم بسیار توصیه می گردد

- لبنیات مصرفى شما باید از نوع کم چرب باشد. ماست و شیر پرچرب، خامه، پنیرهاى پرچرب (گودا، پیتزا و ...)، سرشیر و کره را از رژیم غذایى خود حذف کنید.

- آنتی اکسیدان ها شامل ویتامین های C، E و بتاکاروتن از مواد بسیار مهم براى حفاظت از سلول های بتا (سلول های تولیدکننده انسولین) هستند، بنابراین از منابع حاوى این ویتامین استفاده گردد. ویتامین C در سبزیجات و میوه های تازه و بیشتر در مرکبات (پرتقال، گریپ فروت، انواع لیمو و نارنگی)، کیوی، انواع توت، گوجه فرنگی، فلفل دلمه ای، هندوانه، طالبی، توت فرنگی، سیب زمینی و سبزیجات برگ سبز موجود است.

بهترین منبع ویتامین E آجیل و روغن های گیاهی مثل روغن جوانه گندم، آفتابگردان، بادام، گردو، فندق، ذرت و زیتون است. بتاکاروتن (پیش ساز ویتامین A) در میوه های رنگى به خصوص زرد و نارنجى و سبزی های سبز تیره وجود دارد؛ مثل سیب زمینی شیرین، هویج، اسفناج، کدوحلوایی، طالبی، زردآلو، کلم بروکلی، گریپ فروت قرمز. پس میوه ها و سبزی های خام (اگر مشکل گوارشى ندارید) بهتر از انواع پخته آن ها و انواع پخته بهتر از انواع منجمد و بخارپزى که بخار آن خارج می گردد یا آب آن دور ریخته می گردد، است.

- خوردن میوه ها با پوست باعث افزایش تدریجى قند خون می گردد. جالب است بدانید که بیشتر ویتامین ها و مواد معدنى در لایه های نزدیک به پوست میوه ها قرار دارند، پس میوه هایى را که می گردد با پوست خورد با پوست میل کنید و مصرف میوه هاى بسیار شیرین را ممنوع و یا بسیار کاهش دهید؛ مثل موز، انجیر، خربزه، انگور شیرین و ...

- برخى از ادویه ها فعالیت انسولین را تشدید می کنند. تحقیقات ثابت می نماید که مصرف دارچین، میخک، زردچوبه (براى پیشگیرى از گرفتگى عروق و آلزایمر نیز مفید است) و برگ بو، فعالیت انسولین را تا سه برابر افزایش می دهند که در بین آن ها اثر دارچین از بقیه بیشتر است، طورى که پاچیدن مقدار کمى دارچین روی غذاهاى شیرین فعالیت انسولین را افزایش داده و مانع از افزایش قند خون می گردد.

- مصرف 8 - 7 لیوان آب در روز توصیه می گردد.

- غذایی که آهسته تر هضم می گردد، قند را آهسته تر وارد خون نموده و آن را خیلی افزایش نمی دهد. غذایى که به صورت قطعات بزرگ تر باشد، خیلى آهسته تر از غذاهاى نرم (پوره شده) هضم می شوند. غذاى پخته سریع تر از غذاى خام هضم می گردد و غذایى که رطوبت داشته باشد، خیلى سریع تر از غذاى خشک (ذرت بوداده در برابر آب پز) هضم می گردد.

- سعی کنید برنامه غذایی خود را به طور منظم تنظیم کنید. به نحوی که هر روز در ساعات معینی غذا بخورید.

- روزانه بین 4 تا 5 وعد ه غذا بخورید؛ اما حجم هر وعده را کاهش دهید.

- حتماً قبل از صرف غذا از سالاد بدون سس یا مواد غذایی کم کالری مانند کاهو، کرفس و سوپ های ساده و کم کالری بهره ببرید.

- از مصرف آب میوه در صبح و به صورت ناشتا خودداری نموده و به جای آن در طول روز از میوه تازه بهره ببرید.

- از نوشیدنی ها و دسر های بدون قند بهره ببرید.

- آرد گندم کامل را جانشین آرد سفید کنید.

درنهایت متعادل نگه داشتن وزن، نرمش و ورزش (حداقل سه بار در هفته و هر بار 20 دقیقه) به موازات اجرای رژیم غذایى مناسب و توجه خاص به پیاده روی روزانه، برای تأمین آرامش اعصاب بسیار توصیه می گردد. مصرف سبزیجات، کلسیم، نوشیدن آب فراوان، محدود کردن مصرف پروتئین های حیوانی و تحرک در دفع طبیعی سنگ های کلیوی مؤثر است.

نوشیدن آب فراوان یکی از راه چاره های مهم در دفع سنگ های کلیوی به ویژه نوع اگزالاتی است. بیماران مبتلابه سنگ کلیه باید حداقل به میزان 2 لیتر و با افزایش دما در فصل تابستان یا مناطق گرم 3 لیتر همراه با وعده های غذایی و در طول روز آب بنوشند.

در مبتلایان به سنگ های کلیوی که سنگ اگزالاتی دارند، ریواس، توت فرنگی، اسفناج، تره فرنگی و سیب زمینی شیرین که غنی از اگزالات هستند نباید مصرف گردد پروتئین های حیوانی، نمک سدیم، تنقلاتی نظیر بادام زمینی باید از برنامه غذایی مبتلایان به سنگ کلیه حذف و مصرف انواع نوشابه ها، آب مرکبات و چای نیز باید به حداقل برسد.

افزایش میزان تحرک و فعالیت های بدنی و دوری از استراحت و سکون به دفع سنگ های کلیوی یاری می نماید.

افزایش میزان کلسیم از دیگر راه های دفع سنگ های کلیوی است و حذف مواد غذایی حاوی کلسیم ازجمله شیر باعث افزایش دفع اگزالات و تشکیل سنگ کلیه می گردد.

منبع: تبیان

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "تغذیه مناسب برای افرادی که پروتئین بدنشان دفع می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تغذیه مناسب برای افرادی که پروتئین بدنشان دفع می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید