قابلیت انجام 100 تست کرونا در بخش ویروس شناسی آزمایشگاه جامع تحقیقاتی نیشابور

به گزارش وبلاگ آپلود، خبرنگاران/خراسان رضوی معاون تحقیقات و فناوری دانشکده علوم پزشکی نیشابور گفت: بخش ویروس شناسی آزمایشگاه جامع این دانشکده که از 6 فروردین ماه سال جاری افتتاح شد و به بهره برداری رسید، با تجهیزات به روز و استاندارد قابلیت کنترل 100 نمونه تست بیماران کرونا را در روز دارد.

قابلیت انجام 100 تست کرونا در بخش ویروس شناسی آزمایشگاه جامع تحقیقاتی نیشابور

سیدمرتضی شمشیرگران در گفت وگو با خبرنگار وبلاگ آپلود اظهار کرد: تا قبل از افتتاح این آزمایشگاه نمونه های تست بیماران مشکوک به ویروس کرونا برای انجام آزمایش ها به انستیتو پاستور در تهران و دانشگاه علوم پزشکی مشهد منتقل می شد و دریافت پاسخ آزمایش ها تا یک هفته طول می کشید که همین طولانی شدن زمان آزمایش مسائل فراوانی را در کنترل زنجیره این اپیدمی به وجود می آورد و تجهیز این مکان در چنین زمانی گام بسیار موثری برای کاهش بیماران مبتلا به ویروس و کنترل و مهار این اپیدمی است.

وی ادامه داد: آزمایشگاه جامع تحقیقات این دانشکده از یک سال قبل در فضای 800 متر مربع در هشت بخش ویروس شناسی، هماتولوژی، سلولی و ملکولی، صنایع غذایی، کشت سلولی، میکروب شناسی، بررسی دستگاهی ایجاد شده بود و همزمان با این اپیدمی از این زیرساخت استفاده شد و بخش ویروس شناسی را مهیا کرده تا بتوانیم مجوزهای لازم را برای انجام آزمایش ها اخذ کنیم.

وی با بیان اینکه برای نوسازی و تجهیز و راه اندازی این آزمایشگاه بالغ بر 110 میلیارد ریال هزینه و سرمایه گذاری شده است، گفت: همکاران در معاونت درمان و مسئول آزمایشگاه های حوزه درمان این دانشکده مکاتبات زیادی را در راستای اخذ مجوز آزمایشگاه داشته اند و پس از ارزیابی های مختلف از لحاظ کیفی و ایمنی برای ویروس شناسی و نیز ارزیابی مکانی و تکنیکی مجوز لازم برای انجام آزمایش بیماران کرونایی اخذ شد.

معاون تحقیقات و فناوری دانشکده علوم پزشکی نیشابور توضیح داد: پس از طی کردن مراحل قانونی و اخذ مجوزهای لازم این آزمایشگاه در 6 فروردین ماه جاری کار خود را به صورت رسمی با انجام 23 نمونه تست کرونا ویروس آغاز کرد که در کمتر از هشت ساعت نتیجه آزمایش ها اعلام شد و به تایید انستیتو پاستور نیز رسید. در حال حاضر با توجه به تعداد بیماران بستری و افراد مشکوک به این ویروس روزانه بیش از 50 نمونه تست را بررسی می کند.

وی از ارتقای این آزمایشگاه و آمادگی در خدمت رسانی به مناطق شرق کشور خبر داد و افزود: با توجه به اینکه این آزمایشگاه تجهیزات کامل، استاندارد با متدهای روز را داراست و قابلیت انجام حداقل 100 نمونه تست کرونا در روز را دارد این امکان وجود دارد تا به شهرستان های مجاور نیز خدمات ارائه نماید.

شمشیرگران عنوان کرد: این آزمایشگاه با امکانات موجود قادر است نمونه های ارسالی از سایر شهرستان های استان خراسان رضوی را دریافت و در بازه زمانی کمتر از 24 ساعت نتیجه آن را اعلام نماید. این اقدام کمک موثری به بهبود فرایند درمان و نیز کنترل افراد مشکوک و مبتلا به ویروس کرونا خواهد کرد.

وی در پاسخ به این موضوع که آیا وجود آزمایشگاه ویروس شناسی در مرکز شهر نیشابور می تواند خطری برای شهفرایندان ایجاد کند یا خیر، اظهار کرد: عدم آگاهی، سبب ترس و وحشت کاذب در افراد می شود، تجهیزاتی که در این آزمایشگاه قرار گرفته است از بالاترین استانداردهای موجود پزشکی و آزمایشگاهی برخوردار بوده و تمام نکات امنیتی و ایمنی در این آزمایشگاه کاملا رعایت می شود. در این مکان هیچ یک از بیماران کرونایی مشکوک و مبتلا مراجعه نمی کنند و یا بستری نیستند، نمونه ها از مراکز بستری بیماران در سطح شهرستان جمع آوری شده و در شرایط استاندارد بسته بندی و به داخل آزمایشگاه منتقل می شوند و با رعایت نکات ایمنی آزمایش ها بررسی و نتیجه آن در بازه زمانی هشت تا 12 ساعت اعلام می شود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "قابلیت انجام 100 تست کرونا در بخش ویروس شناسی آزمایشگاه جامع تحقیقاتی نیشابور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قابلیت انجام 100 تست کرونا در بخش ویروس شناسی آزمایشگاه جامع تحقیقاتی نیشابور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید