فولاد مبارکه حدود 160 میلیون یورو دارایی بلوکه شده دارد

به گزارش وبلاگ آپلود، خبرنگاران/اصفهان مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان با بیان اینکه در مجموع فولاد مبارکه به علت تحریم ها حدود 160 میلیون یورو دارایی بلوکه شده دارد، گفت: اگر سال گذشته محدودیت انرژی نداشتیم از ظرفیت اسمی 7.2 میلیون تن فراوری فولاد به 7.5 میلیون تن می رسیدیم، البته اجازه نداده ایم تحریم ها بر فراوری ما اثرگذار باشد.

فولاد مبارکه حدود 160 میلیون یورو دارایی بلوکه شده دارد

حمیدرضا عظیمیان در لایو اینستاگرامی با بیان اینکه از آبان ماه سال 97 فولاد مبارکه درگیر تحریم های بسیار سختگیرانه نهاده شد، اظهار کرد: وزارت خزانه داری فولاد مبارکه در این مدت یک اطلاعیه عمومی و دو اطلاعیه خاص فولاد مبارکه در فهرست در شدیدترین تحریم ها قرار داده است که موجب شد در صادرات، واردات، ارتباطات، تکنولوژیک، جابجایی کالاهای ارزی و ... دچار مشکل شویم، اما این اتفاق باعث نشد حرکت مبارکه با رکود روبرو گردد.

وی با بیان اینکه یکی از مهمترین کالاهای استراتژیک فولاد در روش قوس، الکترودگرافیتی است که مصرف چندگانه در صنایع اتمی و موشکی دارد، اضافه کرد: در مهر ماه 97 ذخیره این محصول بسیار کم بود، اما امروز به لحاظ این کالا نزدیک به سه سال ذخیره الکترودگرافیت داریم و توانستیم بخش زیادی از مسائل ناشی از تحریم ها را حل کنیم.

به گزارش وبلاگ آپلود، مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان ادامه داد: بعلاوه در این مدت بخشی از پول های فولاد مبارکه در اروپا بلوکه شده و بخشی از کالاهای خریداری شده در انبارهای شرکت های اروپایی دپو شده و تحویل فولاد مبارکه داده نمی گردد، اما با وجود تمام این مشکل حرکت مبارکه متوقف نشده است.

وی تاکید نمود: نزدیک 100 میلیون یورو پول نقد و نزدیک 60 میلیون یورو کالاهای فولاد مبارکه در انبارهای شرکت های اروپایی بلوکه شده است در مجموع فولاد مبارکه به دلیل تحریم ها حدود 160 میلیون تومان دارایی بلوکه شده دارد.

عظیمیان گفت: شرکت طرف حساب و بانک ها، از اعتبار کافی برخوردار هستند، اما در چارچوب تحریم ها ناچار به این هستند که با رفع تحریم ها این دارایی ها به حساب شرکت فولاد مبارکه واریز می گردد، البته فولاد مبارکه برای آزادسازی دارایی های بلوکه شده خود در آلمان و ایتالیا طرح دعاوی انجام داده که در بخش هایی پیروز بودیم و در بخش هایی هم منتظر رای نهایی و تنونظر هستیم.

تغییرات مدیریتی وزارت صمت و چالش فولادی ها

وی با بیان اینکه در دولت گذشته پست وزارت صمت پنج بار تغییر کرد که این تغییر مدیریت به چالشی برای تمام صنایع از جمله فولادی تبدیل شد، گفت: از طرفی با توجه به اینکه اینکه فولاد مبارکه بنگاه صنعتی و شرکتی بورسی است و بعلاوه در جهان فولاد به دو صورت طویل و عریض فراوری می گردد و فولاد طویل شامل میلگرد و تیرآهن مصرف همگانی دارد، اما فولاد عریض تنها در صنعت کاربرد دارد.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان شرح داد: محصولات فولاد مبارکه وارد صنایع خودروسازی، لوازم خانگی، قطعه سازی، ساختمان سازی، صنعت پروفیل و بعلاوه برای انجام پروژه های وزارت های نیرو و نفت مورد استفاده قرار می گیرد.

فولاد مبارکه لوکوموتیو صنعت

وی با تاکید بر اینکه فولاد مبارکه لوکوموتیو صنعت است، توضیح داد: فعالیت 3 هزار واحد صنعتی به فولاد مبارکه وابسته است و فعالیت فولاد مبارکه نقش بالایی در صنعت و اقتصاد و اشتغال کشور دارد و به نوعی نقش زیربنایی برای خود قایل هستیم، از سوی دیگر باید توجه داشت که صنعت سیمان و فولاد به اسم کالای زیربنایی برای توسعه نقش بالایی در کشور دارند.

عظیمیان با بیان اینکه فولاد مبارکه با فراوری 6.5 میلیون تن و بعلاوه گروه مبارکه شامل هرمزگان و سبا در مجموع باید فراوری 10.2 تن داشته باشد، اضافه کرد: پیش از ورودم به فولاد مبارکه، فراوری این شرکت 6 میلیون و 450 هزار تن بود، اما دو ساعت مانده به خاتمه سال 99، فراوری شرکت فولاد مبارکه توانست از مرز 7 میلیون تن عبور کند.

وی اضافه کرد: گروه فولاد مبارکه 8.5 میلیون تن فولاد فراوری نموده است که در سال 99 فراوری به نزدیک 10 میلیون تن رسید، درحالیکه در زمستان 99 همزمان قطع برق و گاز داشتیم و اگر محدودیت انرژی را نداشتیم از ظرفیت اسمی 7.2 میلیون تن فراوری فولاد 7.5 میلیون تن می رسیدیم، بعلاوه اجازه ندادیم تحریم ها بر فراوری ما اثرگذار باشد.

شرحات در خصوص ابرطرح توسعه نورد گرم 2

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان بعلاوه درباره طرح های توسعه فولاد مبارکه شرح داد: ابرپروژه نورد گرم 2 به ظرفیت فراوری 4.2 میلیون تن فولاد در سال 89 در این شرکت تعریف شد؛ باید توجه داشت که فولاد مبارکه، 7 میلیون تن فولاد خام فراوری دارد که حدود 3 میلیون تن آن را به صورت خام می فروشیم.

وی تاکید نمود: فولاد مبارکه در 11 سال گذشته با پروژه نورد گرم 2 در پی این بوده که تمام فراوریات فولاد خام خود را نورد نموده و با ارزش اضافه نموده بالا به بازار عرضه کند.

عظیمیان با اشاره به اینکه ابرپروژه نورد گرم 2 طی چندین مرحله به مناقصه بین المللی رسید، اما به دلیل تحریم ها تا به امروز به فاز اجرایی نرسیده است، گفت: با توجه به این مسائل با یک شرکت خارجی اخیرا رایزنی و مراحل صدور مجور آنها صورت گرفته است.

وی شرح داد: این ابرپروژه با ظرفیت 16 هزار میلیارد تومان، زمینه اشتغال 10 هزار نفر را مهیا می نماید و امیدواریم در سه سال آینده به بهره برداری برسد تا کشور از واردات ورق بی احتیاج گردد.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان بعلاوه یادآور شد: کلنگ ابر پروژه نورد گرم 2 در سال 98 به زمین زده شد و اجرای این پروژه به وسیله خود فولاد مبارکه تامین اقتصادی می گردد، از سوی دیگر برای 11 طرح توسعه خود هیچ ریال و کمکی از دولت نخواهیم گرفت و تنها در پی دریافت مجوزها هستیم.

مشارکت فولاد مبارکه در سه طرح انتقال آب

وی بعلاوه به سه طرح انتقال آب که فولاد مبارکه در آن مشارکت دارد اشاره نمود و گفت: ساخت سد تنظیمی کوهرنگ سه، انتقال آب از جنوب به اصفهان با مشارکت 40 درصدی فولادی و خط انتقال آب به خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان از جمله این طرح ها است.

عظیمیان به طرح چهارساله تحول دیجیتال از 5 مرداد ماه سال 99 اشاره نمود و اضافه کرد: فولاد مبارکه در حال حاضر در نسل سوم تکنولوژی قرار گرفته است، اما نسل چهارم می گوید کل یک سازمان باید به صورت هوشمند اداره گردد که نتیجه آن اداره هوشمند فولاد مبارکه خواهد بود و برای سهامداران بهره وری 6.8 درصدی است این پروژه تا سال 1404 به بهره برداری خواهد رسید.

وی در ادامه درباره طرح توسعه دو خط فراوری 30 هزار تنی الکترودگرافیتی در یزد هم، گفت: احتیاج سالانه کشور به این محصول استراتژیک 50 هزار تن است که نیمی از آن در شرکت فولاد مبارکه مصرف می گردد و احتیاج است در فراوری این کالا خودکفا شویم که با انعقاد قراردادهای خارجی صورت گرفته و واردکردن تجهیزات مورد احتیاج در آینده نزدیک به بهره برداری می رسد.

80 درصد احتیاج مصرف نمایندگان واقعی را تامین کنیم

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان با بیان اینکه به دلیل حجم بالای نقدینگی ممکن است کالای سرمایه ای فولاد، در جهت سوداگری و واسطه گری قرار گیرد که در خصوص محصولات این شرکت درصد اندکی را شامل می گردد، اضافه کرد: بخش عمده فراوریات شرکت فولادمبارکه به دست مصرف نماینده نهایی می رسد و در تلاشیم بازار دچار آشفتگی نگردد.

وی با اشاره به اینکه فولاد مبارکه نزدیک به 17 هزار میلیارد تومان اعتبار در اختیار مشتریان قرار داده است، شرح داد: با فروش اعتباری و گشایش LC داخلی به وسیله بانک ها به مدت سه ماه این امکان برای فراورینمایندگان فراهم شده تا از فولاد مبارکه کالا خریداری و به محصولات نهایی برای ارزش اضافه نموده و سود بیشتر تبدیل نمایند.

عظیمیان بعلاوه درباره قیمت گذاری دستوری محصولات فولادی، گفت: افراد در بورس کالا براساس معین سهمیه و سامانه بهین یاب، امکان خرید دارند و قیمت هم کشف می گردد.

وی با تاکید بر اینکه فولادمبارکه فراوری نماینده است؛ نه توزیع نماینده، اظهار کرد: ما تا خود شرکت مسئول هستیم و محصولات در اختیار مصرف نماینده نهایی قرار گیرد، اما در بعضی مواقع به دلیل حجم بالای نقدینگی کشور، جذابیت کالای سرمایه ای فولاد و اشکالات موجود در نظام توزیع مسائلی ایجاد می گردد.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان با اعتقاد بر اینکه اگر 80 درصد احتیاج مصرف نمایندگان واقعی را تامین کنیم دیگر جایی برای سفته بازی و واسطه گری باقی نمی ماند، بنابراین درصدیم این اشکالات در دولت نو رفع گردد و با توجه به اینکه فولادمبارکه به طور انحصاری، فراورینماینده 93 درصدی ورق کشور است با همکاری وزارت صمت اجازه آشفتگی در این بازار را نمی دهیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "فولاد مبارکه حدود 160 میلیون یورو دارایی بلوکه شده دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فولاد مبارکه حدود 160 میلیون یورو دارایی بلوکه شده دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید