خواص پرتقال (آشنایی با مضرات و خواص میوه پرتقال)

به گزارش وبلاگ آپلود، میوه پرتقال (Orange) از مهمترین منابع تامین ویتامین ث است. خواص پرتقال شامل کاهش چربی و فشار خون، پیشگیری از سنگ کلیه و سرماخوردگی است.

خواص پرتقال (آشنایی با مضرات و خواص میوه پرتقال)

پرتقال یکی از پرمصرفترین و پرطرفدارترین میوههای دنیا است. گونه های مختلفی از پرتقال در سراسر دنیا می روید که به جز تفاوت درطعم، رنگ، اندازه و بعضی ویژگی های ظاهری تفاوت چندانی در میزان مواد و عناصر مغذیآنها وجود ندارد.

درخت پرتقال درخت کوچکی است با برگهای سبز کوچکو گلهای سفید، پوست این میوه نارنجی رنگ، کمی ناصاف و میوه آن بسته به نوع پرتقالشیرین و ترش، زرد یا قرمز است. از انواع مختلف پرتقال میتوان به پرتقال خونی،بیروتی، تامپسون و ماندارین اشاره نمود .

غیر از میوه پرتقال که مصرف خوراکی دارد، پوستپرتقال نیز دارای خواص متعددی بوده و از آن در تهیه مربا و غذا استفاده میگردد.جالب است بدانید اکتر مواد مفید و موثر پرتقال در لایه ها و پوست های نازک و سفیدرنگ داخل لبهای پرتقال دارد. برای آشنایی بیشتر با خواص پرتقال و فواید آن برایسلامتی پیشنهاد میکنیم مطلب زیر را تا سرانجام بخوانید.

ارزش غذایی پرتقال

خوردن یک پرتقال متوسط در روز بیشتر از مقدارویتامین (ث) مورد احتیاج بدن در یک روز را تامین میکند. همچنین این میوه خوشمزه منبعخوبی برای ویتامین (ب1)، (ب6)، اسید فولیک، پتاسیم، کلسیم و فیبر است.

جدول ارزش غذایی و خواص پرتقال

مواد و محتویاتمقدار در 100 گرم
انرژی31 کیلو کالری
چربی0/1 گرم
پروتئین2 گرم
کربوهیدرات7/3 گرم
قند1/2 گرم
فیبر3/2 گرم
سدیم8 میلی گرم
پتاسیم303 میلی گرم
کلسیم81 میلی گرم
آهن0/8 میلی گرم
منیزیم57 میلی گرم
منگنز0/99 میلی گرم
روی0/6 میلی گرم
ویتامین ب60/21 میلی گرم
نیاسین1 میلی گرم
فولات88 میکروگرم
ویتامین ث21 میلی گرم
ویتامین ب11 میلی گرم

خواص پرتقال (طبیعت و خواص درمانی)

پرتقال دارای طبع معتدل است و هرچه شیرنتر باشدطبع آن به سمت گرمی میرود، از این رو مصرف آن برای انواع مزاجها مناسب است. خواصدرمانی پرتقال بسیار فراوان بوده و میتوان گفت یکی از مهمترین منابع تامین ویتامین(ث) برای بدن است. بعضی از مهمترین خواص پرتقال شامل موراد زیر میگردد:

  • جلوگیری از افزایش و یاری به کاهش چربی و فشارخون

یکی از مهمترین خواص پرتقال پایین اوردن کلسترول بد ( LDL) و افزایش کلسترول خوب ( HDL) است. در حقیقت با خوردن پرتقال چربی و فشار خون بالا کاهش مییابد. پکتین موجوددر این میوه سطوح کلسترول خون را با ترکیب با اسیدهای صفرا کاهش می دهد . مصرفپرتقال به افراد دارای بیماری های قلبی و عروقی، مبتلا به چربی خون و فشار بالاتوصیه میگردد.

  • پیشگیری از ایجاد سنگ کلیه

برای پیشگیری از ابتلا به سنگ کلیه می توانیداز پرتقال استفاده نمایید. با مصرف این میوه، مقدار PH اوره و استیک اسید بدن افزایش یافته و به طورقابل توجه خطر ابتلا به ایجاد سنگ کلیه کاهش می یابد .

  • پیشگیری از انواع سرطان

پرتقال سرشار از ویتامین ها و مواد آنتی اکسیداناست. خوردن روزانه یک عدد پرتقال یا نوشیدن یک لیوان آب پرتقال در هر روز میتوانداز ابتلا به سرطان روده و زخم معده جلوگیری نماید .همچنین به دلیل داشتن رنگدانه های نارنجی در کاهش احتمال ابتلا به بیماری های تنفسیو به ویژه سرطان ریه بسیار موثر است.

  • درمان و پیشگیری از سرماخوردگی

یکی از معروفترین خواص پرتقال، مصرف آن برایپیشگیری از ابتلا به سرماخوردگی و درمان آن است. ویتامین (ث) موجود در این میوه آنرا به یک داروی خانگی بسیار مفید برای درمان سرماخوردگی تبدیل کرده است.

  • مفید برای سلامت پوست

پرتقال حاوی مقادیر بسیار بالایی از انواعویتامین ها و مواد معدنی است و می تواند باعث جوانسازی پوست، آبرسانی به بدن،احساس شادی و نشاط و حتی ترمیم و بازسازی بافت های آسیب دیده سطح پوست گردد . همچنین خواص آنتی اکسیدانی پرتقال باعث کند شدن فرایند پیری سلول ها شدهو برای ترمیم جای زخم بسیار موثر است .

  • درمان افسردگی

از دیگر خواص پرتقال ایجاد احساس شادی و نشاط ودرمان افسردگی است. ویتامین (ب) موجود در پرتقال برای درمان افسردگی مفید بوده،بوییدن پوست پرتقال نیز باعث ایجاد حس سرزندگی در افراد میگردد.در بسیاری از برندهای مشهور عطر و ادکلن درسراسر دنیا از رایحه پرتقال به عنوان یک ماده موثره بسیار خوشبو استفاده شده است.

مضرات پرتقال (توصیههای پزشکی و موارد احتیاطی)

  1. در پرتـقال موادی از نوع آلکالوئیدها وجود داردکه در مبتلایان به نارسائی کبد ایجاد حساسیت و ناراحتی می کند، بنابراین اینگونهاشخاص باید در مصرف پرتقال احتیاط نمایند.
  2. خوردن پرتـقال همزمان با گوشت و ماهی سازگارنیست و بهتر است چند ساعت قبل یا بعد از خوردن غذا میل گردد.
  3. افرادی که داری معده ضعیف بوده و مزاج سرد و تریدارنند، ضروری است د مصرف پرتقال زیاده روی نکرده و بعد از خوردن پرتقال چند عددخرما بخورند یا از عسل استفاده نمایند تا دچار مشکل گوارشی نشوند.

گردآوری: مجله اینترنتی وبلاگ آپلود

منبع: setare.com

به "خواص پرتقال (آشنایی با مضرات و خواص میوه پرتقال)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خواص پرتقال (آشنایی با مضرات و خواص میوه پرتقال)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید