حمایت ایران از ابتکارعمل روسیه درباره امنیت جمعی، حضور نیروهای فرامنطقه ای علت مسائل منطقه

به گزارش وبلاگ آپلود، سفیر سابق ایران در روسیه با حمایت از پیشنهاد مسکو برای تأمین امنیت جمعی در خلیج فارس، مداخله آمریکا و دیگر کشورهای غربی در امور خاورمیانه را دلیل بسیاری از مسائل کنونی نامیده و از آمادگی تهران برای گفت وگو با کشورهای منطقه اطلاع داد.

حمایت ایران از ابتکارعمل روسیه درباره امنیت جمعی، حضور نیروهای فرامنطقه ای علت مسائل منطقه

به گزارش گروه بین الملل وبلاگ آپلود به نقل از خبرگزاری نووستی، مهدی سنائی سفیر پیشین ایران در روسیه و مشاور ارشد وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در نهمین کنفرانس خاورمیانه در باشگاه مباحثات بین المللی والدای که روز دوشنبه در مسکو شروع به کار کرد، خاطرنشان کرد که مقامات تهران ایران از مکانیزم امنیت جمعی در منطقه خلیج فارس که توسط فدراسیون روسیه پیشنهاد شده است ، حمایت می نمایند.

این دیپلمات بلندپایه گفت: ایران معتقد است که مسائل در منطقه ما تا حدودی به دلیل حضور نظامیان خارج از منطقه و از طرف کشورهایی که اصلاً در منطقه ما نیستند، شروع شده است. بنابراین، ما از روینمودهایی حمایت می کنیم که معتقدند امنیت منطقه باید به وسیله همکاری های منطقه ای و توسط کشورهای منطقه تأمین گردد. پیشنهاد روسیه نیز نمونه ای از این نوع رویکرد است که نتایج مثبتی دارد، بنابراین ما قطعاً از این ابتکار عمل استقبال می کنیم.

مشاور ارشد وزیر خارجه ایران اضافه نمود: مسائل در منطقه خاورمیانه تا حدود زیادی با مداخله ایالات متحده و سایر کشورهای غربی در امور منطقه در ارتباط است. چنین دخالت هایی نتیجه مثبت برای منطقه نداشته است. من معتقدم که عمده ترین مسائل و چالش های منطقه ما ناشی از این واقعیت است که دولت های قانونی منطقه مورد حمله قرار گرفتند. در حالیکه دولت های قانونی ، نهادهای قانونی کشورهای منطقه باید مورد احترام قرار بگیرند. من فکر می کنم همه شرکت نمایندگان نشست امروز ما در مسکو این مسئله را درک می نمایند که هیچ نتیجه ای از دخالت آمریکا در امور کشورهای منطقه حاصل نشده است. به نظر من ، بدیهی است مسائلی که امروز شاهد آنها هستیم، عمدتاً نتیجه مداخله ایالات متحده و سایر کشورهای غربی در امور خاورمیانه است.

آمادگی ایران برای مذاکره با همه کشورهای منطقه درباره امنیت جمعی

به گفته وی، چنین مداخله ای به حل مسائل موجود یاری نمی کند. برای حل مسائل، زمینه ای برای همکاری و گفت وگوی سازنده بین کشورهای منطقه لازم است.

مهدی سنائی یادآور شد که جمهوری اسلامی هیچ جاه طلبی در منطقه نداشته و در کشورهایی که در آنها حضور دارد ، با دعوت از طرف دولت مشروع آنها در حال همکاری در عرصه مبارزه با تروریسم است.

وی اضافه نمود: ایران پیشنهاد مذاکرات با عربستان سعودی را ارائه داده و آمادگی تبادل نظر چه درباره روابط دوجانبه و چه پیرامون مسائل منطقه ای است و من آماده هستم تا دیدگاه مقامات تهران را برای همه شرح دهم و با همه طرف های علاقه مند طبق برنامه هرمز و برای اطمینان از تأمین امنیت در خلیج فارس با همه همکاری کنم.

سفیر سابق ایران در مسکو تأکید کرد که لازم است تا با ابتکار عمل های منطقه ای امنیت منطقه تأمین گردد.

ضرورت ادامه همکاری های مشترک بین روسیه، ایران و ترکیه در سوریه

مشاور ارشد وزیر امور خارجه ایران ، در بخش دیگری از سخنانش گفت که کار مشترک روسیه، ایران و ترکیه برای حل مسائل در سوریه باید ادامه یابد.

سنائی اضافه نمود: مطمئناً فرایند برقراری صلح و ثبات در سوریه و اقداماتی که ایران، روسیه و ترکیه، به عنوان سه کشور ضامن صلح در چارچوب مذاکرات آستانه با هم شروع نموده اند باید ادامه پیدا کند، برای اینکه نتایج به دست آمده از این همکاری و برقراری ثبات در سوریه، خود اثبات نماینده مثبت بودن این کار مشترک است.

روز گذشته سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه نیز در پیامی برای شرکت نمایندگان در کنفرانس خاورمیانه در باشگاه مباحثات بین المللی والدای نیز تأکید کرد، در شرایطی که امروزه تنش در منطقه خلیج فارس به طور مصنوعی و به خاطر دخالت های خارجی در حال افزایش است، یک عامل بی ثبات نماینده جدی دیگر نیز ابتکار عمل به اصطلاح معامله قرن پیشنهادی از سوی رئیس جمهوری آمریکاست.

لاوروف گفت: روسیه معتقد است که صلح و ثبات در خاورمیانه تنها با اتکاء بر قوانین بین المللی و احترام به حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی کشورهای این منطقه ممکن خواهد بود. بدیهی است، بهترین راه برای جلوگیری از تشدید خشونت ها ، کار به روی جلوگیری از بروز درگیری های جدید است. دقیقاً به همین دلیل است که روسیه مایل است تا در منطقه خلیج فارس سازوکار یکپارچه ای برای تأمین امنیت جمعی و همکاری کشورهای منطقه در این راستا به وجود آید و مقامات مسکو اطمینان دارند که اجرای پایدار این پیشنهادات به ایجاد پایه و اساس لازم برای تقویت اعتماد متقابل بین کشورهای منطقه خاورمیانه یاری خواهد نمود.

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "حمایت ایران از ابتکارعمل روسیه درباره امنیت جمعی، حضور نیروهای فرامنطقه ای علت مسائل منطقه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حمایت ایران از ابتکارعمل روسیه درباره امنیت جمعی، حضور نیروهای فرامنطقه ای علت مسائل منطقه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید