تهران، میزبان بیشترین واحدهای فعال صنعتی؛ منطقه ها کم برخوردار در قعر جدول

به گزارش وبلاگ آپلود، جدیدترین آمار منتشره از سوی وزارت صمت نشان می دهد که تهران میزبان بیشترین واحدهای فعال صنعتی، خراسان شمالی، کهگیلویه و بویر احمد و بوشهر در قعر جدول قرار دارند و منطقه ها آزاد و ویژه مالی نیز فقط 2.6 درصد از کل واحدهای فعال را در خود جای داده اند.

تهران، میزبان بیشترین واحدهای فعال صنعتی؛ منطقه ها کم برخوردار در قعر جدول

به گزارش وبلاگ آپلود، بر اساس این آمار تا انتها مرداد ماه سال جاری در مجموع 70 هزار و 865 واحد فعال با اشتغال دو میلیون و 459 هزار نفر در گروه های مختلف صنعتی و معدنی در کشور فعالیت می نمایند.

بیشترین واحدهای فعال در گروه سایر محصولات کانی های غیرفلزی است که 15 هزار و 226 واحد در آن وجود دارد. بعلاوه گروه محصولات غذایی و آشامیدنی و گروه محصولات از لاستیک و پلاستیک با فعالیت 8317 و 7263 واحد در رده دوم و سوم قرار می گیرند و به طور کلی نزدیک به نیمی از کل واحدهای فعال در سه گروه یاد شده فعالیت می نمایند.

گروه هایی که کمترین واحد فعال را دارند نیز شامل جمع آوری، تصفیه و توزیع آب با دو واحد، فراوری انرژی با 12 واحد و فاضلاب، دفع زباله، بهداشت محیط و سایر فعالیت های مشابه با 16 واحد است که به ترتیب 28، 162 و 358 نفر در آن ها شاغل هستند و کمترین اندازه اشتغال را در بخش های مختلف دارند.

کدام بخش ها بیشترین اشتغال را دارد؟

در این میان گروه سایر محصولات کانی های غیرفلزی بیشترین اشتغال را نیز به خود اختصاص داده است؛ به طوری که بیش از 371 هزار نفر در این بخش فعالیت می نمایند. گروه محصولات غذایی و آشامیدنی و گروه ساخت مواد و محصولات شیمیایی نیز با اشتغال به ترتیب بیش از 360 و 208 هزار نفر شاغل در رتبه دوم و سوم قرار دارند.

کدام استان ها بیشترین واحد فعال را دارند؟

تهران، اصفهان و خراسان رضوی تا انتها مرداد ماه به ترتیب 8961، 8602 و 5460 واحد فعال داشتند که بیشترین تعداد واحد در بین استان ها است و اشتغال این استان ها در واحدهای فعال صنعتی و معدنی نیز به ترتیب بیش از 410 هزار نفر، 272 هزار و 202 هزار نفر است. کمترین واحد فعال در بین استان ها به خراسان شمالی، کهگیلویه و بویر احمد و بوشهر اختصاص دارد که فقط 329، 504 و 528 واحد فعال در آن ها جای گرفته است.

شرایط منطقه ها آزاد

در این میان از بین کل واحدهای فعال، فقط 1839 واحد، معادل حدود 2.6 درصد کل واحدهای فعال در کشور، در هشت منطقه آزاد و ویژه مالی فعال است. منطقه آزاد کیش با 54 واحد فعال و ماکو و قشم هر کدام با 153 واحد کمترین واحد فعال را در بین منطقه ها آزاد دارند که به ترتیب 1828، 4561 و 5362 نفر در آن ها مشغول هستند.

بعلاوه تا انتها مرداد سال جاری فقط 154 واحد فعال صنعتی در منطقه آزاد چابهار، 168 واحد در اروند، 206 واحد در انزلی، 286 واحد در ارس و 665 واحد در منطقه ویژه مالی مسقر شدند.

مجموع اشتغال تمام 1839 واحدهای فعال صنعتی و معدنی مستقر در منطقه ها آزاد و ویژه مالی نیز 113 هزار و 862 نفر، معادل 4.6 درصد کل اشتغال واحدهای فعال است.

این در حالی است که منطقه ها آزاد و ویژه تجاری با قوانین محدودتر و تشریفات گمرکی ساده تری نسبت به سرزمین اصلی با اهدافی از جمله حمایت از صنعت داخلی کشور، جذب فناوری های نوین در امر فراوری، توسعه فراوریات صادرات محور و اشتغالزایی راه اندازی شده اند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "تهران، میزبان بیشترین واحدهای فعال صنعتی؛ منطقه ها کم برخوردار در قعر جدول" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تهران، میزبان بیشترین واحدهای فعال صنعتی؛ منطقه ها کم برخوردار در قعر جدول"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید