تاثیر وضعیت اقتصادی جامعه بر فضای خانواده ها

به گزارش وبلاگ آپلود، معاون اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی درباره تاثیر وضعیت اقتصادی جامعه بر فضای خانواده ها توضیحاتی ارائه داد.

تاثیر وضعیت اقتصادی جامعه بر فضای خانواده ها

به گزارش، غلامحسین حقدادی در رابطه با وضعیت درخواست به اجرا گذاشتن نفقه در مشهد اظهار کرد: از آن جایی که طرح مشاوره برای نفقه و تمکین تنها به مدت یک سال است که در مشهد و برخی از شهرهای استان اجرایی شده، نمی توان آماری از میزان نفقه و افزایش یا کاهش آن نسبت به گذشته ارائه داد. باید توجه داشت که تعداد درخواست های مربوط به نفقه روال ثابتی ندارد و در برخی از ماه های سال، روند روبه رشد 5 درصدی داشته و در برخی ماه های دیگر روند کاهشی داشته است.

وی با بیان اینکه در طول یک سال گذشته حدود 9 هزار و 500 نفر به مراکز مشاوره برای درخواست نفقه و تمکین مراجعه کردند، اظهار داشت: از مجموع این مراجعات 55 درصد دعاوی مربوط به نفقه و 45 درصد برای تمکین مراجعه و مشاوره دریافت کردند. لازم به ذکر است با ارائه مشاوره حدود یک سوم این افراد از چرخه دادخواست خارج شدند. بنابراین کلینیک های مشاوره، عملکرد مناسبی داشته نتایج خوبی به دست آورده است.

معاون اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی اعلام کرد: 60 درصد زنانی که درخواست به اجرا گذاشتن نفقه را داشتند، قصد جدایی ندارند؛ چراکه بیشتر به دلیل مسائل دیگری چون وارد کردن فشار بر همسر یا ملزم کردن شوهر به پرداخت نفقه است؛ چراکه عدم پرداخت نفقه زن، منجر به احتیاج مالی وی شده است، آخرین دلیل درخواست به اجراگذاشتن نفقه توسط زنان، برای وادارکردن مردان به قبول مسئولیت است. بیشتر زنان مراجعه نماینده به مراکز مشاوره که درخواست به اجرا گذاشتن نفقه را داشتند برای وادار کردن شوهر به قبول مسئولیت است.

حقدادی اظهار کرد: 10 درصد از این زنان به دلیل عدم دریافت نفقه از سوی شوهرانشان دچار استیصال شده و زندگی شان دچار مشکل شده است. بنابراین کوشش داریم همکاری های لازم صورت بگیرد تا در مدت زمان کمتری پرونده آن ها برای رسیدگی به دادگاه فرستاده گردد.

معاون اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی اظهار کرد: برای برطرف چنین مسئله ای در جامعه بایستی از دیدگاه صاحب نظران اقتصادی و اجتماعی بهره بگیریم؛ چراکه ممکن است وضعیت اقتصادی جامعه در امسال بر فضای خانواده تأثیر داشته باشد. در واقع مدیریت مالی خانواده در این شرایط اقتصادی سخت می گردد و دغدغه های مالی پیش می آورد که ممکن است منجر به دعاوی خانوادگی نیز گردد. بنابراین احتیاج است از دیدگاه های متخصصان استفاده کرد تا تاب آوری خانواده را در برابر این مسائل افزایش دهد.

حقدادی اعلام کرد: در استان، طرح مشاوره برای افرادی که به دنبال نفقه، تمکین و به طور کلی دعاوی خانواده به جز طلاق هستند به این دلیل اجرایی شد که کارشناسان دریافتند بسیاری از افرادی که برای درخواست طلاق به مراکز مشاوره بهزیستی می نمایند، در گذشته دعاوی گوناگونی چون نفقه برای زنان و تمکین برای مردان بوده که پس از آن، دعوی طلاق می کردند.

وی اضافه کرد: از دیدگاه برخی صاحب نظران اگر در دعاوی نفقه و تمکین افراد، مشاوره و مطلع سازی به افراد ارائه گردد، احتمال درخواست طلاق کاهش می یابد. بر همین مبنا از دی ماه سال گذشته، برای دعاوی چون نفقه و تمکین نیز مشاوره اجباری درنظر گرفته شده است. در این راستا نخستین مرکز مشاوره دعاوی خانواده استان با نام مرکز شهدای هفت تیر راه اندازی شد و از آن تاریخ به بعد 15 کلینیک مددکاری برای ارائه خدمات مشاوره برای این دسته از دعاوی فعال شدند.

معاون اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی توضیح داد: براساس عملکرد مناسب این مشاوره ها، سازمان بهزیستی و دادگستری استان تصمیم گرفتند تا این طرح را به شهرهای بزرگ استان چون نیشابور، تربت حیدریه، قوچان، کاشمر، سبزوار و تربت جام تسری بخشند و در پنج شهر راه اندازی شده و نتایج خوبی به دست آورده است.

حقدادی با اشاره به اینکه اطلاعاتی از وضعیت اجتماعی و ویژگی های گوناگون زنانی که درخواست به اجرا گذاشتن نفقه داشتند در دسترس نیست، شرح داد: در آمارهای در دسترس، تعداد نفقه برای فرزندان معین نیست. درواقع تأکید برای برطرف دعوا است، بنابراین جزئیات نفقه و اطلاعات مربوط به آن موقع ارجاع به دادگاه، معین می گردد.

وی تشریح کرد: معین نیست که چند درصد از زنانی درخواست نفقه داشتند، شاغل یا خانه دار هستند. درواقع سامانه الکترونیکی و اطلاعاتی ثبت شده مربوط به طلاق بسیار وسیع است، اما در مورد دیگر دعاوی خانوادگی این وسعت از اطلاعات وجود ندارد. نکته اینجاست که سامانه طلاق در کل کشور اجرایی شده، اما سامانه نفقه تنها در استان به صورت پایلوت اجرایی شده و به همین علت اطلاعات برخط ندارد.

منبع:ایسنا

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "تاثیر وضعیت اقتصادی جامعه بر فضای خانواده ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاثیر وضعیت اقتصادی جامعه بر فضای خانواده ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید