با روش های زیر اعتماد به نفس تان را شکوفا کنید

به گزارش وبلاگ آپلود، نقاش ماهری که توانایی برگزاری یک نمایشگاه را ندارد، یا شخصی که با وجود داشتن قلم خوب در حد نوشتن نامه های اداری مانده یا شخصی که با وجود تحصیل در دانشگاه معتبر در مصاحبه کاری دست و پایش را گم می نماید؛ با زدن این مثال ها می خواهیم بگوییم دنیا مملو از انسان هایی است که با وجود تمام استعدادهایشان هنوز در کشمکش پذیرفتن خود و استعدادهایشان هستند. در مقابل انسان های متوسطی وجود دارند که با داشتن اعتماد به نفس دنیا را اداره می نمایند. در واقع مسائل و نابسامانی های زندگی انسان همه نتیجه رفتارهای خود او است که ریشه در عدم اعتماد به نفس دارد. در این مقاله می خواهیم درباره مفهوم اعتماد به نفس و معرفی انواع آن صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

با روش های زیر اعتماد به نفس تان را شکوفا کنید

اعتماد به نفس از نوعی باور و ایمان قلبی به دست می آید که به سه نوع تقسیم بندی می گردد:

انواع اعتماد به نفس

اعتماد به نفس درنتیجه باور به توانایی

اولین نوع اعتماد به نفس مربوط به توانایی ها و فعالیت هایی است که در مورد آن ها آموزش دیده اید. برای مثال کسی که استعداد و پیروزیت های زیادی در رشته پزشکی داشته و خودش را در این رشته باور دارد، اما در رشته ای مثل آشپزی هیچ استعدادی ندارد. برای چنین فردی کسب پیروزیت های پی در پی در رشته پزشکی که نتیجه اراده، پشتکار و انضباط او است به این شخص اعتماد به نفسی خواهد داد که او را از هر گونه آسیب در امان می گذارد. اگر چه این پیروزیت ممکن است در سال های طولانی ایجاد گردد، اما اعتماد به نفسی که در شخص و ضمیر ناخودآگاه او شکل می گیرد، بهترین نوع اعتماد به نفس است.

برای دستیابی به این اعتماد به نفس، فقط کافی است با پشتکار به توانایی های خودتان باور داشته باشید تا همین باور بهترین نوع اعتماد به نفس را برای تان به ارمغان آورد.

اعتماد به نفس در نتیجه باور به یادگیری مهارت جدید

این مدل از اعتماد به نفس معمولا برای فعالیت هایی که آموزش ندیده اید یا مهارت به خصوصی در آن ها ندارید بروز می دهد. در چنین شرایطی این سوال برایتان پیش می آید که با نداشتن اطلاعات کافی و مهارت چطور به دنبال راه حلی برای حل مشکل باشید! در چنین شرایطی ندای درونی به شکل گفته های پدر، مادر، معلم یا حتی دوست ممکن است به شما بگوید نمی توانید. هر اندازه ای که اجازه گسترش به این ندا دهید، به همان اندازه اراده و تصمیم نهایی تان را تحت تاثیر قرار خواهید داد. برای رهایی از این نداهای درونی باید با زیر نظر دریافت آن ها توایی کنترل شان را بالا ببرید. در غیر اینصورت غافلگیر خواهید شد.

تجربه شکست های گذشته مسئله دیگری است که ممکن است نگران تان نموده باشد. اما تجربیات ناخوشایند گذشته، شکستی در آینده را پیش بینی نمی نماید؛ بلکه ممکن است همان شکست های گذشته دلیلی بر پیروزیت باشد. برای مثال شخصی پیروز به ترک سیگار شده است، بارها اقدام به کنار گذاشتن این عادت نموده و با شکست روبرو شده است. اما گذر از این شکست ها، پیروزیت نهایی را برایش به ارمغان آورده است.

اعتماد به نفس در نتیجه باور به ارزش ذاتی

اما آخرین نوع اعتماد به نفس یا همان اعتماد به نفس در نتیجه باور به ارزش ذاتی! آیا تا به حال به این موضوع فکر نموده اید که عزت نفس مان را از کجا به دست می آوریم؟ حتی کسانی که در حد سالم و مطلوبی برای خودشان ارزش قائلند عزت نفسی پایدار ندارند و احتمال فروریختن عزت نفس آن ها وجود دارد. ساده ترین راه برای دستیابی به این نوع اعتماد به نفس، ویژگی هایی مثل زیبایی ظاهری، پول، شهرت و استعدادهای منحصر مثل نویسندگی یا نقاشی است که تعداد محدودی از افراد به آن دسترسی دارند. در مقابل این ویژگی ها، مسائلی مانند محبوبیت میان سایرین، یاری بهدیگران و غیره هستند که دستیابی به عزت نفس با استفاده از آن ها اگر چه سخت خواهد بود، اما مردم بیشتری به آن دسترسی دارند. عزت نفسی که با ویژگی های اول و دوم به دست آید ممکن است به راحتی از دست برود چون هیچ کدام از این ویژگی ها همیشگی نیست. علاوه بر این اعتماد به نفس مثل یک حیوان گرسنه است؛ به این معنی که برای رشد و ثبات، مدام باید تغذیه کند. در غیر اینصورت با مخالفت با اعتماد به نفس به غرور و تکبر تبدیل می گردد. غروری که با آن خودمان را متقاعد می کنیم تا ارزش بیشتری از دیگران داریم. در حالی که اعتماد به نفس واقعی فارغ از عوامل بیرونی است و زمانی که به آن دست پیدا کنیم، دیگر با شخص یا چیزی خودمان را مقایسه نمی کنیم.

ده روش برای تقویت سلامت روان با بالا بردن عزت نفس

اما سوالی که ممکن است پیش بیاید این است که چطور به اعتماد به نفس حقیقی دست پیدا کنیم؟ بهترین راه دستیابی به این اعتماد به نفس، عشق ورزیدن به زندگی است. البته عشق ورزیدن نه با ذهنیتی کوچک بلکه با ذهنیتی بزرگ که همه مردم را جدا از مقام و منصبشان به یک اندازه ببیند. به دیگران محبت می نماید و برای انجام کارهای خیر دریغ نکند.

منبع: کتاب کاله

به "با روش های زیر اعتماد به نفس تان را شکوفا کنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با روش های زیر اعتماد به نفس تان را شکوفا کنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید