افزایش قیمت مصالح؛ سیمان نایاب شد

به گزارش وبلاگ آپلود، یک هفته پس از محدود کردن مصرف برق بعضی کارخانه ها و صنایع فراوریی کشور عوراض آن در حالی روشن شدن است. بعضی گزارش ها حاکی از آن است که کاهش فراوری سیمان زمینه نایاب شدن آن را فراهم نموده است.

افزایش قیمت مصالح؛ سیمان نایاب شد

به گزارش وبلاگ آپلود، هفته گذشته پس از خاموشی های سراسری با استناد به دستور شورای عالی امنیت ملی مجوز کاهش فعالیت بعضی کارخانه های صادر شد. در این بین کارخانه های فراوری نماینده سیمان و فولاد در اولویت قرار گرفتند.

حالا پس از یک هفته از کاهش فعالیت این کارخانه ها و در نتیجه کاهش فراوری آنها قیمت سیمان و میلگرد افزایش یافته و حتی گفته می گردد سیمان در بازار نایاب شده است.

به همین دلیل حسینقلی قوانلو رئیس سازمان صمت مازندران کمبود سیمان را ناشی از کمبود فراوری در پی قطع برق اسم کرد و گفت: کارخانه سیمان کیاسر به دلیل مسائل ناشی از نوسانات برق فراوری ندارد و کارخانه سیمان نکا هم با ظرفیت 30 درصدی فراوری می نماید.

دبیر کانون سراسری انبوه سازان با اشاره به قطع برق صنایع سیمان و تعطیل شدن بعضی کارخانجات سیمان گفت: یک هفته است که سیمان در بازار نایاب شده و اگر کسی بتواند سیمان از عامل فروش تهیه کند، 65 تا 70 هزار تومان برای هر پاکت می پردازد.

پورحاجت درباره قیمت میلگرد هم اظهار کرد: نرخ اعلامی این محصول کیلویی 17 هزار و 700 تومان برای نوع پرمصرف و این رقم برای درب کارخانه است بنابراین اگر انبوه ساز بخواهد تهیه کند، قطعاً با این قیمت پیدا نخواهد کرد و واسطه ها تا کیلویی 20 تا 22 هزار تومان به سازنده واگذار می نمایند.

او اضافه نمود: این رقم برای شهرهایی مانند اصفهان و اهواز است که کرایه حمل محصولات فولادی به آنها تعلق نمی گیرد اما اگر همین محصول به سایر شهرها حمل گردد، کرایه حمل روی قیمت نهایی محصول اضافه خواهد شد.

دبیر کانون سراسری انبوه سازان درباره دلیل کمیاب شدن سیمان اضافه نمود: به نظر من، بخشی از آن مدیریت شده بوده و از سوی کارخانه ها عدم توزیع در بازار انجام می گردد بنابراین نهادهای نظارتی باید به این موضوع ورود و نظارت بیشتری بر کارخانه های سیمان اعمال نمایند.

پورحاجت، دو عامل دیگر کمبود سیمان در بازار را کاهش 60 درصدی ظرفیت فراوری شرکت های فراورینماینده و عرضه برق کارخانه های سیمان تا 10 درصد دیماند آنها اسم کرد.

این فعال صنفی صنعت ساختمان به افزایش عجیب قیمت بتن آماده در 23 تیر ماه اشاره نمود و ادامه داد: هر متر مکعب بتن آماده به 1 میلیون و 300 هزار تومان افزایش یافته است.

به گفته کارشناسان عرضه سیمان و میلگرد بورس کالا هم نتوانسته فرایند افزایش قیمت را کنترل کند چرا که عده ای می خرند و در خارج از بازار با قیمت بیشتر می فروشند.

در همین رابطه فرهاد طهماسبی ـ عضو هیات رییسه کمیسیون صنایع مجلس ـ با بیان اینکه وزارت نیرو با توجیه کمبود برق، فعالیت واحدهای فراوریی را محدود نموده، گفت: با کاهش فعالیت واحدهای فراورینماینده سیمان و فولاد تقاضای کاذب در بازار به دلیل بار روانی ناشی از تعطیلی این واحدها افزایش یافت که این امر موجب گرانی این محصولات شد.

براساس گزارش ها در این ماجرا بعضی دلالان هم نقش داشته اند و با افزایش تقاضا بر افزایش قیمت ها موثر بودند.

منبع: فرارو

به "افزایش قیمت مصالح؛ سیمان نایاب شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش قیمت مصالح؛ سیمان نایاب شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید