احیای بنیاد شعر و ادبیات داستانی مطالبه شاعران بود

به گزارش وبلاگ آپلود، محمد مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران ، درباره دلایل شروع به کار مجدد بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان بعد از گذشت نزدیک به دو سال از ادغام سه موسسه زیر مجموعه معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان نمود: تصمیم برای احیای مجدد بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان بیشتر به علت اهمیت شعر اتخاذ شده است. شاعران در جلسه هایی که داشتیم، به این نکته تاکید داشتند که شعر تنها یک ساختار در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داشت و آن هم با دو موسسه دیگر ادغام شد؛ به عبارت دیگر در عمل این حوزه متولی ندارد.

احیای بنیاد شعر و ادبیات داستانی مطالبه شاعران بود

وی با بیان این مطلب که احیای مجدد بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان صرفاً مطالبه من نبود، ادامه داد: این اتفاق مطالبه شاعران بود و من براساس مطالبه جامعه شاعران و نویسندگان ادبیات داستانی به این نتیجه رسیدم. چند جلسه با فعالان این عرصه داشتم و احیای بنیاد شعر ادبیات داستانی ایرانیان، فصل مشترک همه این جلسه ها بود.

اسماعیلی مطالبه شاعران برای این اقدام را مطالبه ای از پایین به بالا در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام نمود و ادامه داد: یکی از رویکرد های جدی من در این دوره، ایجاد حداقل تغییر ساختاری است؛ چراکه می دانم تغییر ساختاری انرژی ها و زمان طولانی احتیاج دارد؛ اما تصمیم برای احیای بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان، نخست به علت علاقه شخصی ام به شعر و ادبیات و دوم به علت مطالبه شعرا و نویسندگان اتخاذ شده است.

وزیر فرهنگ با بیان این مطلب که بنیاد به زودی فعالیت خود را شروع می نماید، در پاسخ به این پرسش که سرنوشت مشابهی در انتظار دو موسسه خانه کتاب موسسه نمایشگاه های فرهنگی وجود دارد یا خیر؟ گفت: حداقل در حال حاضر تصمیم و جمع بندی برای تغییر ساختاری دیگر و منفک کردن دو موسسه خانه کتاب و موسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران وجود ندارد. شروع مجدد فعالیت بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان در حال طی مراحل کارشناسی است، به زودی مکاتبات اداری آن انجام خواهد شد؛ و اگر احتیاجی بود، مذاکراتی هم خارج از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خواهم داشت.

اسماعیلی درباره ادامه پرداخت تسهیلات حمایتی به فعالان حوزه فرهنگ، به ویژه ناشران و کتاب فروشان با توجه به جریان سریع واکسیناسیون اعلام کرد: معتقدم حمایت های جبرانی به فعالان حوزه فرهنگ، هنر و رسانه از جمله ناشران و کتاب فروشان، نمی تواند همه ضرر های ناشی از شیوع کرونا را جبران کند؛ بلکه بخش محدودی از مسائل این عرصه را جبران می نماید.

وی با اشاره به تصمیمات نو ستاد ملی مقابله با کرونا ادامه داد: براساس تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا، طی روز های آینده برنامه عملیاتی دولت در قالب سامانه هوشمند برای عادی سازی فعالیت ها با تاکید بر حفظ شیوه نامه های بهداشتی نهایی می گردد. با این برنامه فضا های فعلی تعطیل به حداقل خواهد رسید و فعالیت ها از سرگرفته می گردد؛ بنابراین با این اقدامات پرداخت تسهیلات حمایتی معنایی نخواهد داشت و تمام خواهد شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه حمایت از فعالان فرهنگ، هنر و رسانه لازم است، گفت: بنا داریم تا حد امکان از جریان فرهنگی و هنری کشور به جد حمایت کنیم که البته اجرا شده است. به عنوان مثال بسته حمایتی اخیر دولت فرایند اداری آن طی شده و در انتظار تخصیص هستیم.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "احیای بنیاد شعر و ادبیات داستانی مطالبه شاعران بود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "احیای بنیاد شعر و ادبیات داستانی مطالبه شاعران بود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید