آشنایی با آداب و رسوم سیزده به در سال 1398

به گزارش وبلاگ آپلود، سیزده به در جزو آخرین آیین ها و مراسم نوروزی است، که پس از گذراندن آداب ورسوم های عید ازجمله خانه تکانی، چهارشنبه سوری، قاشق زنی، جشن تحویل سال، چیدن سفره هفت سین و دیدوبازدید انجام می گردد. سیزده به در سال 98 با روز سه شنبه مصادف شده است که هوای بیشتر نقاط ایران نیمه ابری و بارانی است. اما بااین حال ایرانیان این روز را در خانه نمانده و در دامان طبیعت سر می نمایند.

آشنایی با آداب و رسوم سیزده به در سال 1398

در سیزده به در ایرانیان در سرتاسر جهان از صبح به خارج از خانه و در طبیعت رفته و با مراسمی شاد و به یادماندنی سیزده خود را به درمی نمایند. گاهی ایرانیان تا پاسی از شب نیز در دامان طبیعت می مانند و این مراسم که قدمتی دیرینه دارد را به شایستگی برگزار می نمایند.

سیزده به در و غذاهای این روز

در سیزده به در چند خانواده که معمولاً فامیل هستند، باهم از شب قبل هماهنگ نموده و با درست کردن غذا مانند دمی باقالی، دمی بلغور و مهیاکردن ملزومات سیزده به در ازجمله مابقی آجیل مانده از عید، میوه هایی که نخورده شده، شیرینی و …. به پیک نیک می فرایند. در سیزده به در به علت شلوغی پارک های جنگلی، پارک های محلی و اقامتگاه های تفریحی و روباز معمولاً بعضی از خانواده ها از شب قبل جای می گیرند و اگر به موقع نجنبید سرتان برای گرفتن جاهای خوب کلاه می رود. سیزدهم فروردین، پارک ها و منظره ها طبیعی اطراف شهر پذیرای میلیون ها زن و مردم و جوان و پیر و کودک است.

سیزده فروردین ماه آیین های ویژه ای ازجمله گره زدن سبزه، سبزه به رود سپردن، خوردن کاهو و سکنجبین و پختن غذاهای گوناگون به ویژه آش رشته دارد. آش رشته که باید از شب قبل، تمام حبوبات آن را پخته و آماده کرد تا آن را در دشت و بیابان روی آتش بار گذاشت. البته امروزه به سیخ کشیدن جوجه و کباب به علت راحتی و حمل آسان در داخل طبیعت باب شده و آقایان در این امر مهارت خاصی دارند.

در شهرهای مختلف غذاهایی که در سیزده به در درست می نمایند فرق دارد. به طور مثال در خراسان آش محلی با سبزی های صحرایی، سمنو و حلوا درست می نمایند. در شمال با قربانی کردن گوسفند، کباب برای آشنایان و فامیل درست می نمایند و خانم ها انواع حلواها را در سر سفره می گذارند. در شهر بیجار کوفته می پزند. در بروجرد و فارس تخم مرغ را می پزند و برای هر نفر 13 گردو با پلو می دهند و اگر غذای هر شخص باقی بماند در طبیعت غذا را رها نموده و اعتقاد بر این دارند که بردن غذا به خانه در روز چهاردهم باعث نحسی می گردد.

در سیزده به در تنقلاتی مانند چیپس، پفک، تخمه، پاستیل، انواع نوشیدنی ها، انواع ترشیجات و شیرینی ها نیز خریداری می گردد. خرید این محصولات به علت شلوغی سوپرمارکت ها و فروشگاه ها و هایپرمارکت ها شاید مقدور نباشد. یا بسیاری از مراکز خرید در این روز بسته هستند. بنابراین برترین راه برای خرید تنقلات از سوپرمارکت های اینترنتی و آنلاین است که خرید شما را به موقع برای شما ارسال خواهند کرد.

سیزده به در و مراسم این روز

یکی از آیین های این روز سبزه گره زدن است که بیش تر جوانان ازجمله دختران و حتی پسران دم بخت در سیزده به در این کار را انجام می دهند. برای بستن پیمان زناشویی نیت می نمایند و علف گره می زنند. گره زدن سبزه به معنای گره زدن زندگی با طبیعت است که همیشه سبز و شاداب باقی بمانیم.

در کنار کسانی که سیزده را به درمی نمایند، بعضی دیگر از مردم ایران مانند اهالی خرم آباد و یا بعضی دیگر از اقوام لر، به جای روز سیزدهم در روز چهاردهم فروردین به طبیعت می فرایند. آن ها معتقدند که باید در روز سیزدهم اهالی غیربومی به طبیعت رفته و آن ها که بومی هستند یک روز بعد باید شادی نمایند. به این ترتیب روز سیزدهم را که به نام سیزده غریب نام گذاری نموده اند، در خانه می مانند. علاوه بر این رسم بود که مردم خرم آباد اولین شنبه سال تازه را همچون سیزده به در برگزار می کردند.

در این روز همه افراد یک روز بدون دغدغه را می گذرانند. با دوچرخه بازی، توپ بازی، هفت سنگ، استوپ هوایی و زو و بازی های قدیمی صبح خود را به شب می رسانند.

در این روز، رسمی به نام دروغ سیزده وجود دارد و برای مزاح و خنده خیلی از مردم به هم دروغ می گویند و انتها شب دروغ خود را فاش می نمایند.

سیزده به در و طبیعت

البته طبیعت همیشه برای ایرانیان مقدس بوده و هست و می دانند زیبایی و طراوت حاصل طبیعت سالم و آباد است. به همین علت ایرانیان در هرکجا به شادی سیزده به در را سپری می کردند و به گونه ای با طبیعت برخورد دارند که اثری از آلودگی و آسیب به طبیعت از آن ها باقی نماند. به این معنا که همان مکان را همان طور دست نخورده و بکر باقی می گذاشتند و روز را به انتها می رساندند.

منبع: اُکالا

به "آشنایی با آداب و رسوم سیزده به در سال 1398" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با آداب و رسوم سیزده به در سال 1398"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید