9 برند گوشی موبایل که کاربران بیشترین رضایت را از آن ها دارند

به گزارش وبلاگ آپلود، در این مطلب به معرفی 9 برند گوشی موبایل می پردازیم که در کشور چین کاربران از آن ها بیشترین اندازه رضایت را دارند. اگرچه این مطلب فقط بازار چین را هدف قرار داده اما از آن جایی که این بازار بسیار گسترده است و بخش بزرگی از کاربران را در خود دارد، می تواند نمونه خوبی برای تعمیم باشد.

9 برند گوشی موبایل که کاربران بیشترین رضایت را از آن ها دارند

در بازار گوشی های هوشمند، یک سال هم طولانی است و هم بسیار کم. طولانی از این جهت که اتفاقات بسیار زیادی در آن رخ می دهد که نمی گردد باور کرد برای رخ دادنشان فقط یک سال زمان احتیاج بوده است. از طرفی گاهی اوقات می بینیم که هیچ اتفاق عجیبی هم رخ نمی دهد چون زمان محدودی است!

حال تصمیم گرفتیم ببینیم در کشور چین که یک بازار مهم، استراتژیک و فوق العاده بزرگ است، میزان رضایت مندی کاربران از برندهای مختلف چگونه است. یک شرکت معروف چینی به نام Chnbrand که در حیطه مشاوره برای انتخاب برندهای مختلف و بعلاوه امتیازدهی به آن ها فعالیت می نماید، اخیرا تصمیم گرفته به آنالیز شاخص رضایت مندی کاربران از شرکت های فعال در بازار این کشور بپردازد. در نتیجه این آنالیز هم اتفاقات عجیب و شاید غیرقابل باوری رخ داد که از جمله این موارد می توان به تغییرات زیادی اشاره نمود که در میزان رضایت مندی از شرکت های چینی وجود داشت.

رتبه بندی شرکت ها از لحاظ میزان رضایت مشتریان را می توانید در زیر مشاهده کنید. به صورت کلی 9 برند معروف و محبوب در بازار کشور چین حضور دارند که کاربران از آن ها بیشترین رضایت را دارند. حال اینکه رتبه آن ها چگونه است شاید شما را متعجب کند.

  1. اپل
  2. هواوی
  3. شیائومی
  4. اوپو
  5. آنر
  6. iQOO
  7. ردمی
  8. ویوو
  9. سامسونگ

شاید باور نکنید اما سامسونگ در رده آخر این فهرست 9 تایی واقع شده است. سه شرکت نخست از این حیث، اپل، هواوی و شیائومی هستند که مشتریان، بیشترین رضایت را از آن ها داشته اند. شاخص رضایت مندی از این شرکت ها به ترتیب 86.2، 85.5 و 83.1 است که عالی ارزیابی می گردد. مقایسه این آمار و ارقام و رتبه بندی ها با چیزی که در سال 2021 شاهد بودیم نشان می دهد که تغییر خاصی از این حیث رخ نداده است. البته منظورمان فقط در بین سه شرکت نخست است. اما با نگاهی به رتبه های چهارم تا نهم، می بینیم که اتفاقات عجیبی فقط در طول یک سال اتفاق افتاده است.

اوپو با یک صعود چهار پله ای، به رتبه چهارم رسیده است. آنر اما یک پله سقوط را تجربه کرد و به جایگاه پنجم رفت. iQOO و ردمی هم برندهای نوی هستند که به فهرست اضافه شده اند و در رده ششم و هفتم قرار گرفته اند. ویوو و سامسونگ هم هر کدام به ترتیب با سقوطی سه و دو پله ای در جایگاه هشتم و نهم قرار گرفتند.

نام شرکتشاخص رضایت مندیوفاداریرضایت کلیرضایت موردی
اپل86.286.887.484.6
هواوی85.5818885.3
شیائومی83.176.386.682.9
اوپو76.172.282.271.9
آنر75.266.978.975.7
iQOO74.267.875.775.8
ردمی73.766.17774.2
ویوو67.461.269.868.2
سامسونگ6763.76879

شاخص رضایت مندی چگونه محاسبه می گردد؟

شاخص رضایت مندی (C-CSI) در واقع بر اساس سه چیز است؛ وفاداری کاربران، رضایت کلی و رضایت موردی. در رقابتی که بین اپل و هواوی در رده نخست و دوم شاهد هستیم، می بینیم که کاربران اپل به میزان 86.8، به برند خود وفادار هستند. این بسیار بالاتر از امتیاز 81 است که هواوی بدست آورده که البته با توجه به شرایط وخیم ایم شرکت به خاطر تحریم های سنگین آمریکا، اصلا جای تعجبی هم ندارد.

در دو مولفه دیگر یعنی رضایت کلی و رضایت موردی، امتیاز اپل به 87.4 و 84.6 رسید در حالی که هواوی در این بخش ها توانست امتیاز خوب 88 و 85.3 را کسب کند. بنابراین در مقایسه با اپل، هواوی فقط کاربران وفاداری ندارد در غیر این صورت خدماتی که به کاربران چینی ارائه می نماید واقعا عالی است.

وفاداری کاربران به شیائومی حتی از هواوی هم بدتر است. امتیازی که شرکت در این بخش بدست آورد، 76.3 است در حالی که در دو بخش رضایت کلی و رضایت موردی، امتیاز خوب 86.6 و 83.9 را کسب کرد. از این امتیازات، به خوبی می توان متوجه شد که کیفیت گوشی های شیائومی بالاست و از این حیث نگرانی خاصی وجود ندارد. فقط وفاداری است که گریبان گیر آن هاست. برای مثال اوپو توانست از لحاظ رضایت کلی، امتیاز خوب 82.2 را کسب کند اما وفاداری کاربران به این شرکت فقط 72.2 است.

تغییرات در شاخص رضایت مندی طی سه سال گذشته

در سال 2021، برترین شرکت ها از لحاظ میزان رضایت مندی، به ترتیب اپل، هواوی، شیائومی، آنر، ویوو، وان پلاس، سامسونگ، اوپو و میزو بودند. در سال 2020، یعنی زمانی که هواوی تازه تحریم شده بود، در رده نخست قرار داشت و اپل، اوپو، سامسونگ، ویوو، شیائومی، میزو، آنر و لنوو را پشت سر خود می دید. در سال 2021، شیائومی و آنر توانستند رشد خوبی را تجربه نمایند چرا که هر کدام به ترتیب سه و چهار پله صعود داشتند.

در بین این شرکت ها در مقایسه با سال 2020، وفاداری کاربران شیائومی در سال 2021 حدودا 9 امتیاز افزایش پیدا کرد. رضایت مندی کلی هم 5 امتیاز بیشتر شد و رضایت موردی هم 5.5. آنر هم توانست 7 امتیاز نظر کاربران را بیشتر جلب کند و آن ها را وفادار به خود نگه دارد. میزان رضایت کلی هم تا 15 امتیاز رشد داشت و رضایت موردی هم 9 امتیاز. در یک سال، این پیشرفت ها برای دو شرکت آنر و شیائومی واقعا خارق العاده بود هرچند در سال 2020 آنر یک پله سقوط را تجربه کرد.

نکته عجیبی که وجود دارد این است که غالب شرکت های چینی، از لحاظ میزان وفاداری مشتریان افت شدیدی را تجربه نموده اند. این در حالی است که میزان رضایت کاربران از آن ها بسیار بالاست. سامسونگ که کلا شرایط بدی دارد. حال نمی دانیم چه اتفاقی در این کشور اتفاق افتاده که باعث شده رضایت از سامسونگ تا این میزان کاهش داشته باشد اما هرچه که بوده، وفاداری 63.7، رضایت کلی 68 و رضایت موردی 67.8 اصلا برای شرکت کره ای قابل قبول نیست.

فراز و نشیب شرکت های تولیدنماینده گوشی های هوشمند طی 8 سال گذشته

در سال 2022، می بینیم که شرایط بعد از گذشت سه سال تقریبا ثابت شد و به پایداری رسید. اپل، هواوی، شیائومی و حالا هم آنر، از جمله شرکت هایی هستند که عملکرد خوبی در جلب رضایت مشتریان داشته اند و پیشرفت آن ها هم چنین چیزی را نشان می دهد. اما اگر برایتان جالب است بدانید طی 8 سال اخیر چه اتفاقاتی در این زمینه اتفاق افتاده، در ادامه همراه ما باشید.

2015

در سال 2015، پیشرفت برندهای چینی بسیار کم بود. در این سال، با حضور نسبتا قدرتمند شیائومی در بازار چین، رتبه بندی شرکت ها از لحاظ میزان رضایت مندی به شکل زیر بود:

  1. اپل
  2. شیائومی
  3. سامسونگ
  4. نوکیا
  5. هواوی
  6. لنوو

در آن موقع، وفاداری کاربران به گوشی های اپل، رضایت کلی و موردی آن ها به ترتیب 84.8، 74.7 و 70 بود. در حالی که این میزان برای شیائومی به 77.2، 70.2 و 61.6 می رسید. نکته جالب اینجاست که حتی وقتی رضایت مشتریان از گوشی های اپل کم هم بود، باز هم وفاداری آن ها خیلی زیاد بود که نشان می دهد برای این شرکت، عوامل دیگری هم در معین میزان وفاداری دخیل هستند!

2016

در سال 2016، هواوی پیشرفت زیادی داشت. به صورت کلی از این سال تا سه سال بعد یعنی تا سال 2019، هواوی همچنان به رشد و شکوفایی خود ادامه داد و حدودا هم 18 شرکت نو به فهرست اضافه شدند. اپل، هواوی، سامسونگ، شیائومی، LG، ویوو، سونی، نوکیا، موتورولا، اوپو، میزو، لنوو، Gionee، زد تی ای، تیانیو، HTC، هایر و کولپد، از جمله این شرکت ها بودند. در رقابت شدیدی هم که بین این شرکت ها در گرفت، نوکیا و لنوو توانستند بهتر از سال گذشته ظاهر شوند.

2017

در سال 2017 شرایط بهتر از سال قبل شد. 24 شرکت حالا در فهرست قرار داشتند که به ترتیب شامل هواوی، اپل، ویوو، سامسونگ، آنر، LeTV، اوپو، شیائومی، میزو، LG، زد تی ای، Gionee، سونی، نوکیا، لنوو، موتورولا، TCL، دووی، هایر، تیانیو، چانگ هانگ، HTC، کولپد و فیلیپس می شدند. در این سال آنر و LeTV برای نخستین بار عملکرد خوبی از خود به نمایش گذاشتند و ویوو، اوپو و ZTE هم به رشد خود ادامه دادند.

2018

در سال 2018، فرایند رو به نزول شرکت ها شروع شد. جایگاه شرکت ها از لحاظ میزان رضایت تغییر کرد و به شکل زیر شد:

  1. اپل
  2. هواوی
  3. اوپو
  4. سامسونگ
  5. لنوو
  6. Gionee
  7. شیائومی
  8. ویوو
  9. فیلیپس
  10. آنر
  11. سونی
  12. تیانیو
  13. LG
  14. میزو
  15. هایر
  16. نوکیا
  17. موتورولا
  18. HTC
  19. TCL
  20. ZTE
  21. چانگ هانگ
  22. کولپد

اوپو، لنوو، Gionee، فیلیپس و سایر برندها رشد خوبی را در مقایسه با قبل تجربه کردند در حالی که ویوو، آنر، LG، میزو، نوکیا، موتورولا و ZTE افت قابل توجهی داشتند.

2019

در سال 2019، ویوو، آنر، موتورولا، نوکیا و ZTE توانستند رشد خوبی را تجربه نمایند. 10 برند برتر از لحاظ میزان رضایت مندی در این سال شامل هواوی، اپل، ویوو، اوپو، آنر، سامسونگ، شیائومی، لنوو، سونی و فیلیپس می شدند که کم کم داشتند به برندهای تکراری هر سال تبدیل می شدند.

2020

در سال 2020، میزو کوشش کرد تا خود را به جمع 10 شرکت برتر برساند و پیروز هم شد. به صورت کلی در آن سال هواوی، اپل، اوپو، سامسونگ، ویوو، شیائومی، میزو، آنر و لنوو، برترین شرکت ها از لحاظ شاخص رضایت مندی بودند.

2021

در سال 2021، آنر و شیائومی رشد بسیار خوبی را تجربه کردند. بعلاوه برندهای زیرمجموعه نظیر ردمی و iQOO هم توانستند خود را به فهرست رسانده و همچنان هم در آن باقی بمانند.

نتیجه

از سال 2015 تا 2022، می بینیم که تغییرات چشمگیری در فهرست شرکت های برتر از لحاظ میزان رضایت مندی در کشور چین اتفاق افتاده است تا اینکه بعد از تقریبا 8 سال، پایداری را در آن شاهد بودیم. دو نکته مهم در رابطه با این این فهرست در طی چندین سال گذشته این است که سامسونگ هیچوقت پیروز نشده به رده ای بهتر از سوم دست پیدا کند که آن هم فقط دو بار در سال های 2015 و 2016 اتفاق افتاده است. نکته دیگر هم ورود شرکت های زیرمجموعه به فهرست است که نشان می دهد تا چه میزان توانسته اند پیشرفت نمایند و بهتر شوند.

نظر شما در رابطه با این فهرست چیست؟ فکر می کنید علت اینکه اپل تا این میزان مشتری وفادار دارد و در طرف مقابل، اصلی ترین و جدی ترین رقیبش در رده آخر قرار از این حیث واقع شده است چه می تواند باشد؟

منبع: Gizchina

منبع: دیجیکالا مگ

به "9 برند گوشی موبایل که کاربران بیشترین رضایت را از آن ها دارند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "9 برند گوشی موبایل که کاربران بیشترین رضایت را از آن ها دارند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید