10 حقیقت از مغولستان که با شنیدنش جا می خورید!

به گزارش وبلاگ آپلود، دانستنی های مغولستان

شاید مغولستان پر طرفدارترین مقصد گردشگری دنیا نباشد، اما این کشور دیدنی های بسیار زیادی دارد و دلایل سفر به مغولستان هم کم نیستند. جمعیتی که در این کشور زندگی می نمایند هنوز هم به سنت ها آیین های دیرینه خود باور دارند، بنابراین مغولستان کشوری است که هنوز هم می توان در آن شیوه های سنتی زندگی را دید، حتی با وجود گذشت قرن ها، این کشور هنوز هم خیلی تغییرات نداشته است. بیایید کمی بیشتر درباره مغولستان شگفت انگیز بدانیم از قبایل کوچ نشینش تا فسیل های دایناسوری که در بیابان های آن پیدا شده است. خبرنگاران در این جا 10 مورد از جالب ترین دانستنی ها مغولستان را برای شما آماده نموده است.

10 حقیقت از مغولستان که با شنیدنش جا می خورید!
  • مغولستان به سرزمین ابدی آسمان آبی مشهور است

از دانستنی های مغولستان این است که بیشتر از 250 روز در سال در این کشور هوا آفتابی است و به همین علت است که به آن لقب سرزمین ابدی آسمان آبی را داده اند. مردم مغول به کشور خودشان مغولستان آبی می گویند اما باید بدانید که آبی بودن آسمان همواره مساوی با گرما نیست. اگر چه در بیشتر مواقع هوا بسیار گرم است اما در روزهای سرد سال می تواند تا منفی 30 درجه هوا برود. راستی مرکز مغولستان یعنی اولان باتور با میانگین دمای -1.3 درجه، سردترین مرکز جهان است.

  • 30 درصد جمعیت مغولستان کوچ نشین است

یکی از چیزهایی که مغولستان به آن معروف شده است، شیوه زندگی کوچ نشینی مردم این کشور است به طوری که این کشور یکی از معدود فرهنگ های کوچ نشینی به جای مانده در جهانست و تخمین زده شده است که بین 30 تا 40 درصد مردم آن کوچ نشین هستند. در واقع این کوچ نشینان با شترها و اسب هایی که در اختیار دارند، مدام در پی جایی هستند که شرایط زندگی خوبی داشته باشد.

البته حدود 45 درصد از جمعیت مردمان کشور در شهر شلوغ و مرکز این کشور زندگی می نمایند، جایی که در آن زندگی به شکل امروزی تری دنبال می گردد. در این شهر می توانید تعداد زیادی موزه، رستوران، مغازه و… پیدا کنید.

  • مغول ها برترین اسب رانان جهان هستند

از دیگر دانستنی های مغولستان این است که یکی از بنیادی ترین بخش های زندگی مردم این کشور مخصوصا کوچ نشینان آن ها را اسب سواری تشکیل می دهد. تا جایی که خود مغول ها بر این باورند که یک مغول بدون اسب مثل پرنده بدون بال است! حتی به جرئت می توان گفت که تعداد اسب ها بیشتر از آدم هاست و یا با آن ها برابری می نماید! بر خلاف اهمیتی که اسب ها در فرهنگ مغول ها دارند، به آن ها نامی داده نمی گردد.

  • کمی از مغولستان و جمعیت آن

مغولستان یکی از کشورهای آسیای شرقی است که به خاطر فرهنگ کوچ نشینی اش معروفیت دارد. دو کشوری که با مغولستان مرز دارند، روسیه در شمال و چین در جنوب، شرق و غرب است. زبان اصلی مردم مغولستان، مغولی است و جمعیت این کشور در سال 2017، 3037393 میلیون نفر تخمین زده شده است.

  • شترهای مغولستان دو کوهانه هستند

یکی از دانستنی های بامزه که فهمیدن آن خالی از لطف نیست این است که شترهای مغولستان دو کوهان دارند و شتر بومی این کشور، Bactrian نام دارد. این شتر دو کوهان دارد و به همین علت بسیار از دوست خود یعنی شتر یک کوهانه کمیاب تر است!

از این شترها بیشتر در بیابان Gobi دیده می گردد و البته قبایل کوچ نشین مغول هم از این شترها دارند.

  • مغول ها مخترع بستنی بوده اند!

کشور مغولستان می تواند بی مقدار سرد گردد، به مقدار ای که بستنی فروش هایی که در برخی از منطقه ها آن زندگی می نمایند گفته می گردد که نیازی به فریزر ندارند! البته این یک تئوری است که ممکن است اسب رانان مغول بستنی را اختراع نموده باشند. داستان از این قرار است که می گویند اسب رانان مغول، خامه ای را که از شیر حیوانات فراوری شده بود را به منطقه ها سرد مغولستان برای خوردن برده بودند. به خاطر سرمای بیش از مقدار هوا قسمت هایی از این خامه یخ بسته بود و وقتی آن ها این خامه یخ زده را خوردند از طعم آن شگفت زده شدند. این گونه بود که بستنی اختراع شد. البته بر سر محل دقیق اختراع بستنی، بحث های وجود دارد.

  • فستیوال عقاب طلایی فستیوال معروف مغول ها

یکی دیگر از جالب ترین دانستنی های مغولستان این است که هر ساله آن ها فستیوالی را به نام فستیوال عقاب طلایی برپا می نمایند که در واقع در 2 روز از سال برگزار می گردد و سنت های قدیمی آن ها در آن جشن گرفته می گردد. این فستیوال با رژه مردانی که سوار بر اسب هستند و عقابی بر روی دوش و یا مچ دستشان است، آغاز می گردد و در واقع در آن مهارت شکار این مردمان معرفی می گردد به عنوان بزرگداشتی برای آن ها است.

  • مغولستان جایی عالی برای دور شدن از همه چیز و همه کس

تا حالا شده که دلتان بخواهد مدتی کوتاه از همه چیز دور بمانید؟ از آن جاییکه به ازای هر کیلومتر مربع در این کشور فقط 2 نفر زندگی می نمایند، پس این به آن معناست که در سفر به مغولستان می توانید انتظار یک آرامش بی حد و حصر را داشته باشید. تنها مشکل این است که با آن نفر دوم که در کیلومتر شماست می خواهید چکار کنید! مردم مغول اصولا مردمی گرم هستند و همواره در خانه شان یک لیوان شیر تازه داغ برای پذیرایی از مهمان دارند.

  • فسیل های دایناسور پیدا شده در مغولستان

در دهه 1920 بود که فسیل های دایناسور در بیابان Gobi به همراه اولین تخم های آن ها پیدا شد! جالب این که بدانید که گفته می گردد که فسیل های بیشتری هنوز در این سرزمین هستند که پیدا نشده اند. پس اگر به مغولستان رفتید خوب چشمتان را به زمین بدوزید! شاید یکی از آن ها پیدا کردید.

  • صحرایی به نام گوبی

بیشتر بخش جنوبی این کشور از صحرایی به نام گوبی تشکیل می دهد که گفته می گردد دمای آن در زمستان ها به منفی 40 درجه سانتیگراد و تابستان ها به مثبت 40 درجه سانتیگراد می رسد!

منبع: insider-journeys.com

منبع: الی گشت

به "10 حقیقت از مغولستان که با شنیدنش جا می خورید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 حقیقت از مغولستان که با شنیدنش جا می خورید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید