چرای دام در مراتع بوکان ممنوع شد

به گزارش وبلاگ آپلود، رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بوکان گفت: چرای دام در راستای جلوگیری از تخریب عرصه های منابع طبیعی در این شهرستان ممنوع اعلام شد.

چرای دام در مراتع بوکان ممنوع شد

به گزارش وبلاگ آپلود به نقل از ایرنا، سیامک صدقی سه شنبه 26 آذر با اشاره به ممنوعیت چرای دام در مراتع بوکان در استان آذربایجان غربی گفت: این ممنوعیت تا 15 اردیبهشت سال آینده ادامه دارد و با متخلفان در این زمینه برابر مقررات برخورد و در صورت تکرار، پروانه ممیزی آنها باطل می گردد.

وی بیان نمود: ورود دام به مراتع علاوه بر آسیب به پوشش گیاهی، به دلیل رطوبت زیاد خاک و در اثر تردّد زیاد دام در مرتع، باعث فشرده شدن خاک و کم شدن تخلخل آن می گردد و در نتیجه این عمل، وزن مخصوص خاک افزایش یافته و قابلیت نفوذ آب به آن کاهش می یابد.

رئیس اداره منابع طبیعی بوکان گفت: حفظ پوشش گیاهی در مراتع با معیشت مردم ارتباط مستقیم دارد و فرهنگ سازی مهمترین اقدام برای جلوگیری از چرای غیرقانونی دام در مراتع و حفظ این پوشش است.

وی با اشاره به این که چهار هزار و 165 بهره بردار، مجاز به استفاده از مراتع این شهرستان هستند، از بهره برداران خواست قبل از آغاز فصل چرای دام با مراجعه به اداره منابع طبیعی و آبخیزداری نسبت به تمدید قرارداد ممیزی خود اقدام نمایند زیرا در غیر این صورت پروانه چرای آنان باطل می گردد.

مراتع یکی از مهم ترین و باارزش ترین منابع ملی محسوب می گردد که مدیریت صحیح و بهره برداری بهینه از آنها می تواند نقش اساسی در جهت حفظ آب و خاک و بهره برداری پایدار از این منابع خدادادی داشته باشد.

136 هزار هکتار مرتع در بوکان وجود دارد که 30 هزار هکتار آن مراتع درجه یک با پوشش مناسب، 70 هزار هکتار مراتع درجه 2 با پوشش متوسط و بقیه مراتع درجه 3 با پوشش ضعیف است؛ سالانه 26 هزار و 894 تُن علوفه در بوکان فراوری می گردد.

منبع: همشهری آنلاین

به "چرای دام در مراتع بوکان ممنوع شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرای دام در مراتع بوکان ممنوع شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید