وضعیت خوابگاه ها در سال تحصیلی جدید چگونه است؟، آیا خوابگاه های دولتی و غیردولتی از ظرفیت کافی برای ورودی های جدید برخوردارند؟

به گزارش وبلاگ آپلود، هر سال با اعلام نتایج کنکور سراسری یکی از مهم ترین موارد مدنظر دانشجویان پذیرش شده بحث خوابگاه است.

وضعیت خوابگاه ها در سال تحصیلی جدید چگونه است؟، آیا خوابگاه های دولتی و غیردولتی از ظرفیت کافی برای ورودی های جدید برخوردارند؟

به گزارش خبرنگار خیلی ها راستا رسیدن به فردایی مطلوب تر، شغل بهتر، عزت و موقعیت اجتماعی را در ورود به دانشگاه می بینند؛ اما این راستا بی شک دارای فراز و نشیب هایی نیز خواهد بود. گذر از سد کنکور و بعد از آن تأمین هزینه های دانشگاه، خوابگاه و ... برای آن هایی که به دانشگاه هایی دور از شهر و استان خود راه می یابند به مراتب سخت تر از سایرین است.

یکی از بزرگترین مسائل، چگونگی اسکان این افراد دور از خانواده و موضوع آشنایی با خوابگاه های دانشجویی است. چالش بعدی این است که آیا دانشگاه مورد نظر خوابگاه تخصیص می دهد یا نه؟ ظرفیت آن ها چقدر است؟ شرایط اسکان در آن ها از سوی هر دانشگاه چیست؟ معدل؟ رتبه کنکور؟ خلاصه اینکه دانشگاه ها چه ملاک و معیاری برای اسکان دانشجویان در خوابگاه های خود دارند چراکه بعضی از دانشجویان ترم های بالا به دلایل مختلف، نتوانستند خوابگاه را تخلیه نمایند. خوابگاه موضوعی است که هم اکنون ذهن عده کثیری از دانشجویان را به خود مشغول نموده است.

در واقع هر سال همزمان با اعلام نتایج کنکور سراسری و انتخاب رشته داوطلبان، دانشگاه ها برای جذب داوطلبان برتر، تسهیلاتی را ویژه آن ها اعلام می نمایند تا تشویقی باشد برای انتخاب این دانشگاه ها توسط داوطلبان؛ در واقع چیزی که ما قصد داریم در این گزارش به آن اشاره کنیم موضوع خوابگاه هاست و اینکه هزینه های آن ها برچه مبنایی است؟

در همین زمینه ناصر مطیعی، رئیس صندوق رفاه دانشجویان در گفت وگو با خبرنگار اظهار کرد: در هر دانشگاه دولتی سیستم هایی برای ثبت درخواست خوابگاه ها وجود دارد که از درجه های یک، دو یا سه محاسبه می شوند.

او با اشاره به نبود سیستم ثبت خوابگاه ها در دانشگاه های غیردولتی اضافه کرد: دانشجویان دانشگاه های غیردولتی از خوابگاه های خودگردان استفاده می نمایند و درخواست ثبت خوابگاهشان را می دهند.

مطیعی گفت: تعرفه همه خوابگاه ها را شورای نظارت همان استان مشخص می نماید و اگر دانشجویی نسبت به هزینه و تعرفه آن انتقادی دارد باید به دبیرخانه شورای صنفی نظارت مراجعه کند.

او با اشاره به اینکه در شورای صنفی نظارت به نقدها دانشجویان دانشگاه غیردولتی رسیدگی می گردد، ادامه داد: نظارت بر خوابگاه، رتبه بندی و تعرفه های استاندارد دانشگاه های غیردولتی بر عهده مراجع ذی ربط استان و شهرستان است.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان ادامه داد: در سال تحصیلی جدید حداقل قیمت اجاره ماهانه خوابگاه دانشجویی مجردی 68 هزار تومان است و اجاره برای خوابگاه متاهلین حداقل 96 هزار تومان برای هر زوج هزینه دارد.

بعضی از دانشگاه ها، یک متر خوابگاه هم ندارند

مطیعی با بیان اینکه بعضی از دانشگاه ها هم حتی یک متر خوابگاه هم ندارند، توضیح داد: در دفترچه سازمان سنجش تاکید شده است که دانشگاه های دولتی، برای ورودی های جدید خوابگاه ندارند چراکه بعضی دانشجویان زمان ارائه انتها نامه نتوانستند خوابگاه را تخلیه نمایند، بنابراین باید برای دانشجویان ورودی خود خوابگاه های خودگردان یا خوابگاه استیجاری در نظر بگیرند.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان بیان نمود: اگر دانشگاهی از قبل برای نداشتن خوابگاه اعلام ننموده باشد، موظف است که در حد توان خود برای دانشجویان ورودی جدید، خوابگاه مهیا کند.

مطیعی اضافه کرد: خوابگاه های دولتی سامانه ای دارند و اسامی آن ها در آن سامانه ثبت می گردد و از این بابت دانشگاه های دولتی در رده بالاتری قرار دارند.

او در انتها با اشاره به نبود خوابگاه در بعضی از دانشگاه ها توضیح داد: برای حمایت از دانشگاه هایی که خوابگاه ندارند، معاونت و رئیس دانشگاه باید خوابگاه های استیجاری را شناسایی نمایند و اگر به ودیعه احتیاج دارند، سازمان صندون رفاه دانشجویان یاری خواهد نمود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "وضعیت خوابگاه ها در سال تحصیلی جدید چگونه است؟، آیا خوابگاه های دولتی و غیردولتی از ظرفیت کافی برای ورودی های جدید برخوردارند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وضعیت خوابگاه ها در سال تحصیلی جدید چگونه است؟، آیا خوابگاه های دولتی و غیردولتی از ظرفیت کافی برای ورودی های جدید برخوردارند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید