محله های رنگی؛ از تهران تا دهلی ، تصاویر شهرهایی که برای گردشگران رنگی می شوند

به گزارش وبلاگ آپلود، رنگ کردن نماهای تیره ساختمان ها به طراوت و شادابی شهرها و روستاها یاری می نماید. در شهرها بزرگ هدف از این کار، بهبود فضاهای شهری و افزایش کیفیت محیط زندگی برای شهروندان است درحالی که به نظر می رسد در شهرهای کوچک، جذب گردشگران دلیل اصلی رنگ آمیزی خانه ها باشد.

محله های رنگی؛ از تهران تا دهلی ، تصاویر شهرهایی که برای گردشگران رنگی می شوند

وبلاگ آپلود : سال 2000 زمانی که ادی راما در تیرانا پایتخت آلبانی شهردار شد کمپینی برای افزودن رنگ به این شهر غم زده دوران پسا - کمونیسم راه انداخت. به این ترتیب، ساختمان های مسکونی و ساختمان های عمومی با رنگ های براق و شاد رنگ شدند و شهر را به رنگ های صورتی، سبز، زرد، آبی و قرمز آراستند.

امروزه این جنبش در سراسر جهان فراگیر شده و ساختمان های بسیاری از شهرهای کوچک و بزرگ جهان به دست شهروندان، شهرداری ها و سازمان های مردم نهاد رنگ آمیزی شده اند. هدف از این زیباسازی فضاهای شهری، در وهله نخست، ارتقای سطح کیفی زندگی شهروندان است. هرچند در خصوص شهرهای کوچک ساحلی و کوهستانی، هدف اصلی از این کار می تواند جذب گردشگران باشد.

رنگ هایی برای آسایش شهروندان

شهرهای رم و دهلی نمونه هایی از کلان شهرهایی هستند که صرفاً با انگیزه بهبود زندگی شهری نماهای بیرونی ساختمان ها را رنگ آمیزی می نمایند. در شهر رم ساختمان هایی با قدمت 30 تا 300 سال وجود دارند. نمای خانه های جدیدتر و قدیمی تر از سنگ است. اما این میان خانه هایی با قدمت 60 تا 130 سال وجود دارند که نمای سیمانی دارند و بنابراین، چهره خیابان های شهر را تیره و نامساعد برای زندگی می نمایند. از آنجا که بیشتر، طبقه متوسط و اغلب تحصیلنموده در این خانه ها که داخلشان بازسازی شده زندگی می نمایند شهرداری نمای ساختمان ها را به رنگ های شاد صورتی، سبز، آبی و زرد درآورده است تا شرایط زندگی را بهتر کند.

هدف از رنگ آمیزی نمای ساختمان ها در کلان شهرهایی مثل رم و دهلی صرفاً بهبود کیفیت زندگی ساکنان این ساختمان ها است نه جذب گردشگر زیرا به دلیل میزبانی از شگفت انگیزترین آثار تاریخی جهان همواره گردشگران را از اقصی نقاط جهان به سوی خودشان جذب می نمایند

زمانی شهر دهلی در هندوسان مملو از زاغه بود. این زاغه ها در هر گوشه خیابان در هر منطقه ای از شهر وجود داشت اما از 2 اکتبر 2014 با شروع به کار ماموریت هند تمیز بسیاری از این زاغه ها جمع آوری و خانه های آجری یا خشت وگلی جایگزین آن ها شد. دولت هند، هدف از ماموریت هند تمیز را که نمادش عینک ماهاتما گاندی است ارتقای سطح کیفی مردم هندوستان و پاک کردن این کشور از زباله، فضولات انسانی و عرضه آب آشامیدنی سالم اعلام نموده است. بنابراین، خانه هایی که به جای زاغه ها ساخته شده اند با رنگ های شاد رنگ آمیزی شدند و در محله های این خانه ها چند سرویس بهداشتی، مخازن بزرگ آب آشامیدنی و سطل های بزرگ زباله نهاده شد. ساختمان های کوچک محله های فقیرنشین هم به همین شکل رنگ آمیزی شد و این مناطق هم به سرویس های بهداشتی، مخازن آب و سطل های زباله مجهز شدند.

رنگ کردن ساختمان های کوچک و قدیمی محله خزانه بخارایی پشت ترمینال جنوب کلان شهر تهران هم نمونه دیگری از رنگ آمیزی برای افزایش سطح کیفی زندگی شهروندان است

همان طور که گفته شد هدف از رنگ آمیزی نمای ساختمان ها در کلان شهرهایی مثل رم و دهلی، صرفاً بهبود کیفیت زندگی ساکنان این ساختمان ها است نه جذب گردشگر. زیرا این دو شهر حتی اگر در بدترین وضعیت از نظر زیبایی شناختی و بهداشت هم قرار داشته باشند به دلیل میزبانی از شگفت انگیزترین آثار تاریخی جهان، همواره گردشگران را از اقصی نقاط جهان به سوی خودشان جذب می نمایند.

رنگ کردن ساختمان های کوچک و قدیمی محله خزانه بخارایی پشت ترمینال جنوب کلان شهر تهران هم نمونه دیگری از رنگ آمیزی برای افزایش سطح کیفی زندگی شهروندان است. خرداد سال جاری گروهی متشکل از زنان خانه دار، کسبه، بازنشستگان و حتی بچه ها و نوجوانان که همگی از ساکنان این محله هستند با چند قوطی رنگ و چند قلمو دیوارهای خاکستری و غم زده محله شان را زیبا کردند.

رنگ آمیزی برای جذب گردشگر

در شهرهای کوچک، وضعیت به شکل دیگری است. در بسیاری از کشورها، شهرهای کوچکی کنار دریا یا در کوهستان بنا شده اند. مردم این شهرها علاو ه بر کشاورزی، باغداری و ماهیگیری فقط می توانند روی گردشگران برای کسب درآمد سرمایه گذاری نمایند. بنابراین می توان گفت تنها هدف از رنگ آمیزی ساختمان هایشان اجاره دادن بهتر خانه ها در ماه های تعطیلات است

در شهرهای کوچک، وضعیت به شکل دیگری است. در بسیاری از کشورها، شهرهای کوچکی کنار دریا یا در کوهستان بنا شده اند. مردم این شهرها علاو ه بر کشاورزی، باغداری و ماهیگیری فقط می توانند روی گردشگران برای کسب درآمد سرمایه گذاری نمایند.

این شهرها معمولاً یا به اندازه کافی هتل در اختیار ندارند یا قیمت هتل هایشان در فصل تابستان بسیار بالا است. بنابراین، گردشگران به ویژه آن ها که قصد دارند کل تابستان را در کوهستان یا کنار دریا بگذرانند ترجیح می دهند در این شهرها خانه یا اتاق اجاره نمایند. بنابراین، رنگ آمیزی نمای خانه هایی که می توانند در مدت یک ماه تعطیلات، درآمد 6 ماه زندگی مردم شهر را تامین نمایند بهترین راه کار برای جذب گردشگران است و اگر ساختمان های شهری از شهرهای ساحلی یا کوهستانی به رنگ های زیبا آراسته گردد مسافران بیشتری را به سوی خودش می کشد و در بازی رقابت با شهرهای همسایه پیروز میدان می گردد.

این شهرها در دل طبیعت قرار دارند و شهروندان به حد کفایت از زیبایی های محیط بهره مند هستند. بنابراین می توان گفت تنها هدف از رنگ آمیزی ساختمان هایشان اجاره دادن بهتر خانه ها در ماه های تعطیلات است.

منبع: چمدان

به "محله های رنگی؛ از تهران تا دهلی ، تصاویر شهرهایی که برای گردشگران رنگی می شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "محله های رنگی؛ از تهران تا دهلی ، تصاویر شهرهایی که برای گردشگران رنگی می شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید