مجوز پرواز مجدد برای بوئینگ 737 مکسی که 346 نفر را به کام مرگ کشاند

به گزارش وبلاگ آپلود، اداره فدرال هوانوردی ایالات متحده رسما خاطرنشان کرد مجوز پرواز مجدد هواپیمای بوئینگ 737 مکس صادر شده است؛ این هواپیما مدت ها پیش به علت دو سقوط مرگبار از خطوط هوایی خارج شده بود.

مجوز پرواز مجدد برای بوئینگ 737 مکسی که 346 نفر را به کام مرگ کشاند

به گزارش وبلاگ آپلود به نقل از زومیت، اداره فدرال هوانوردی ایالات متحده (FAA) پس از مدت ها انتظار پایان مجوز پرواز جت مسافربری بوئینگ737 مکس (Boieng 737 Max) را صادر کرد. بوئینگ737 مکس در بازه زمانی پنج ماهه، دو بار سقوط کرد که درنتیجه آن صدها نفر به کام مرگ کشانده شدند. چهارشنبه گذشته، استیو دیکسون به نمایندگی از اداره فدرال هوانوردی فرمانی با موضوع بازگشت این جت مسافربری به خطوط هوایی امضاء کرد.

بوئینگ737 مکس از مارس 2019 (اسفند 1397 و فروردین 1398) تا به امروز اجازه پرواز نداشت؛ زیرا در فاصله ای کوتاه دو بار سقوط کرد و باعث مرگ 346 نفر مسافر و خدمه هواپیما شد. به دنبال این حوادث، بوئینگ همچنان به فراوری 737 مکس ادامه داد؛ بااین حال در دسامبر 2019 (آذر و دی 1398) در خبری رسمی اعلام شد بوئینگ میخواهد فرایند فراوری جت مورد بحث در کارخانه ی عظیم شهر رنتون استان واشینگتن را به حالت تعلیق دربیاورد.

در ماه مه 2020 (اردیبهشت و خرداد 1399) فراوری 737 مکس از سر گرفته شد؛ اما با سرعتی بسیار کمتر از قبل. در دور نو فراوریات 737 مکس، بوئینگ کوشش کرد تمرکز بسیار بیشتری روی ایمنی و کیفیت هواپیما داشته باشد تا مسائل پیشین مجددا ایجاد نشود. اداره فدرال هوانوردی می گوید متخصصان حوزه ایمنی هواپیما با پشتکار فراوان کوشش نموده اند مسائل ایمنی بوئینگ737 مکس را که به سقوط هواپیما منتهی شده بود شناسایی و برطرف نمایند.

در اکتبر 2018 (مهر و آبان 1397) یکی از پروازهای خطوط هوایی لایِن ایر (Lion Air) دقایق کوتاهی پس از تیکاف از فرودگاهی در نزدیکی جاکارتا در اندونزی، سقوط کرد که درنتیجه آن تمامی 157 مسافر هواپیما به همراه خدمه به کام مرگ کشانده شدند. چند ماه بعد در مارس 2019 (اسفند 1397 و فروردین 1398) یکی از هواپیماهای خطوط هوایی اتیوپین ایرلاینز (Ethiopian Airlines) در نزدیکی آدیس آبابا در کشور اتیوپی سقوط کرد و درنتیجه آن 189 نفر فوت شدند. دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت آمریکا، سه روز بعد رسما گفت جت 737 مکس از خطوط هوایی خارج می شود. پیش از آمریکا تقریبا 40 کشور دیگر اقدام مشابهی انجام دادند.

دیکسون به نمایندگی از اداره فدرال هوانوردی در پیغامی ویدئویی گفت: مسیری که ما را به این نقطه رساند، طولانی و طاقت فرسا بود؛ اما از همان شروع کار گفتیم که برای انجام درست این کار، زمانِ لازم را اختصاص می دهیم.

یکی از مسائلی که باعث سقوط هواپیمای بوئینگ737 مکس شد، نقص در نرم افزاری بود که با نام سیستم تقویت مانورپذیری هواپیما (MCAS) شناخته می شود. این نرم افزار به گونه ای طراحی شده بود که در بعضی شرایط بسیار خاصِ تیکاف هواپیما، جلوی توقف حرکت را بگیرد.

MCAS با اتکا بر داده های حسگرهای روی بدنه هواپیما، درصورتی که تشخیص می داد هواپیما بیش از حد به سمت بالا متمایل شده است، دماغه را به سمت پایین متمایل می کرد. آموزش دقیق خلبانان برای کار با MCAS احتیاجمند صرف زمان طولانی و هزینه سنگین بود و به همین علت بوئینگ در اقدامی بحث برانگیز تصمیم گرفت وجود چنین این سیستمدر هواپیمای737 مکس را از خلبانان و حتی اداره فدرال هوانوردی مخفی کند.

موضوع مهم دیگر این است که سیستم MCAS هواپیمای737 مکس داده های مورد احتیاج خود را صرفا از یک حسگر دریافت می کرد و این یعنی اگر آن حسگر دچار مشکل می شد، کل سیستم عملکرد اشتباه از خود نشان می داد. این موارد دست به دست هم دادند و باعث شدند خلبانان هواپیماهای سقوط نموده مشغول دست و پنجه نرم کردن با مسئله ای شوند که اساسا نمی دانستند ماهیتش چیست. به علت بروز خطا در سیستم MCAS، دماغه هواپیماها به یک باره به سمت پایین متمایل می شد تا هواپیما سقوط کند.

اداره فدرال هوانوردی در بخشی از تحقیقات پرونده 737 مکس، از بوئینگ درخواست کرد نرم افزار نوی روی سیستم کنترل پرواز هواپیما و نمایشگرهای داخلی نصب کند و فرایند آموزش خدمه پرواز را بهبود بخشد. دیکسون می گوید در ماه سپتامبر (شهریور و مهر) دو ساعت با 737 مکس پرواز نموده است تا شخصا تغییراتی که بوئینگ در سیستم کنترل پرواز 737 مکس اعمال نموده است مورد ارزیابی قرار دهد.

دیکسون می گوید: با نگاهی به 20 ماه گذشته و البته تجربه شخصی ام از به پرواز درآوردن 737 مکس، اکنون می توانم به شما بگویم هیچ مسئله ای ندارم که خانواده ام امروز صبح با این هواپیما پرواز نمایند.

در حال حاضر به طور دقیق تعیین نیست 737 مکس در چه تاریخی مجددا به خطوط هوایی بازمی شود. ویروس کرونا باعث ایجاد مسائل اقتصادی فراوان برای صنعت هوایی شده است و آمار نشان می دهد که شرکت های عظیم هواپیمایی با خساراتی بی سابقه روبرو شده اند.

بر اساس آمار، سه شرکت هوایی عظیم آمریکا یعنی Delta،اUnited و American در سه ماهه دوم امسال میلادی مجموعا متحمل ضرر 10 میلیارد دلاری شده اند. بعلاوه JetBlue با ضرر 320 میلیون دلاری، Southwest با ضرر 915 میلیون دلاری و Spirit و Alaska به ترتیب با ضرر 144 و 214 میلیون دلاری روبرو شدند.

منبع: جام جم آنلاین

به "مجوز پرواز مجدد برای بوئینگ 737 مکسی که 346 نفر را به کام مرگ کشاند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مجوز پرواز مجدد برای بوئینگ 737 مکسی که 346 نفر را به کام مرگ کشاند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید