روکش هایی که با جان سرنشینان بازی می نمایند

شاید این جمله برای بسیاری بی ربط به نظر برسد و نتوانند ارتباط میان ایمنی و روکش جایگاه که به عنوان وسیله ای تزیینی شناخته می گردد را درک کنند. پرسش این است: چگونه روکش جایگاه می تواند جان سرنشینان را به خطر اندازد؟

روکش هایی که با جان سرنشینان بازی می نمایند

به گزارش خبرنگاران، عصر ایران به نقل از اسب بخار نوشت: نبود آگاهی از مسائل فنی خودرو و عدم شناخت کافی می تواند باعث گردد حتی روکش جایگاه هم بلای جان سرنشینان بعضی خودروها گردد. شاید این جمله برای بسیاری بی ربط به نظر برسد و نتوانند ارتباط میان ایمنی و روکش جایگاه که به عنوان وسیله ای تزئینی شناخته می گردد را درک نمایند. پرسش این است؛ چگونه روکش جایگاه می تواند جان سرنشینان را به خطر اندازد؟

اگر خودرویی تنها به دو کیسه هوا مجهز باشد، بدیهی است که این سطح از ایمنی روی غربیلک فرمان و داشبورد خودرو تعبیه شده تا راننده و سرنشین خودرو هنگام تصادف از رو به رو آسیب جدی نبینند. در چنین خودروهایی که تنها به دو کیسه هوا مجهز هستند، روکش جایگاه هیچ مسئله ای از نظر ایمنی ندارد و مالک خودرو می تواند بر اساس سلیقه خود رفتار نماید.

اما هنگامی که خودرویی به چهار کیسه هوا و یا بیش تر مجهز می گردد، این جاست که روکش جایگاه می تواند مداخله در ایمنی خودرو داشته باشد. اگر دقت نموده باشید، خودروهای دارای چهار کیسه هوا مانند رنو کپچر، جک S5 اتوماتیک، پژو 301، فاو بسترن B50F، دنا پلاس، چری تیگو 5، دانگ فنگ H30 کراس، چانگان CS35 و… افزون بر کیسه هوای روی فرمان و داشبورد، به دو کیسه هوای کناری نیز مجهز هستند. کیسه های هوای کناری بر روی ستون جایگاه های جلو نصب می شوند و وظیفه دارند هنگام واژگونی یا ضربه از کنار، از آسیب های جدی به کتف، سر و قفسه سینه سرنشینان جلو، جلوگیری نمایند. خودروهای دارای شش کیسه هوا، افزون بر این موارد به دو کیسه هوای پرده ای هم مجهز هستند که ارتباطی به بحث مداخله روکش جایگاه در ایمنی ندارند. اما خودروهایی مانند فولکس واگن پاسات، تویوتا کمری، تویوتا آریون، لکسوس ES، لکسوس GS و… افزون بر این موارد به کیسه هوای کناری سرنشینان عقب نیز مجهز هستند که این دو کیسه هوا در پشتی جایگاه عقب نصب شده است.

بسیاری فکر می نمایند کیسه های هوای کناری جلو و عقب مانند کیسه های هوای پرده ای در ستون های خودرو نصب شده اند و هنگام حادثه از روی قاب ستون B و C باز می شوند اما این باور اشتباه است، در اصل کیسه های هوای کناری جلو و عقب از درون پشتی جایگاه ها باز می شوند. به همین دلیل در خودروهای دارای این آپشن، نشان Airbag یا SRS Airbag روی جایگاه ها حک می گردد. توجه داشته باشید که اگر این نشان روی ستون های A ،B و C نصب شده باشد، نماد کیسه هوای پرده ای هستند و نشان Airbag خبر از ایمن بودن آن منطقه در برابر ضربه است و در اصل، کیسه هوای پرده ای از ستون افقی سقف به سمت پایین و روی ستون ها و شیشه های کناری باز می گردد.

هنگامی که شما برای خودروی دارای کیسه هوای کناری خود روکش جایگاه می خرید و آن را نصب می نمایید، در اصل امکان باز شدن این آپشن ایمنی را از بین می برید. در تصادف های مختلف بارها دیده شده خودروهای دارای کیسه هوای کناری و روکش جایگاه، نتوانسته اند ایمنی کامل خود را نشان دهند زیرا کیسه هوای کناری در مرحله اول، پارچه یا چرم اصلی جایگاه را پاره می نماید و در کسری از ثانیه باد می گردد. بنابراین وقتی در پیش روی کیسه هوا، روکش جایگاه دوم وجود دارد، امکان عبور از آن را پیدا نمی نماید و به جای محافظت از سرنشینان، گاهی دیده شده داخل روکش جایگاه به سمت کمر راننده و شاگرد رفته و آنها را به سمت جلو پرتاب نموده است. در اصل این اتفاق در تصادف باعث آسیب های جدی سرنشینان می گردد.

بعضی از فروشندگان روکش جایگاه ادعا می نمایند که اصول ایمنی را رعایت می نمایند و کیسه های هوای کناری می توانند به راحتی در زمان تصادف از روکش های آنها بیرون آیند. حتی بعضی از تولیدنمایندگان روکش های جایگاه، بدون هیچ علم و تاییده ای، نشان Airbag را روی روکش پشتی جایگاه ها حک می نمایند و با این کار سعی دارند نظر مشتریان را جلب نمایند.

در نظر داشته باشید تنها در صورتی روکش های جایگاه می توانند برای خودروهای دارای کیسه هوای کناری اختلال ایجاد ننمایند که در بخش باز شدن کیسه هوا، فضایی کامل را باز نگه دارند و به عبارت ساده، روی ستون پشتی جایگاه که به سمت بیرون خودرو است، هیچ پارچه یا چرمی به کار نرفته باشند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "روکش هایی که با جان سرنشینان بازی می نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روکش هایی که با جان سرنشینان بازی می نمایند"

نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید