دوشنبه سیاه برای شرکت های نفتی آمریکا؛ قیمت نفت در آمریکا چگونه منفی شد؟

به گزارش وبلاگ آپلود، سقوط قیمت نفت آمریکا در روز دوشنبه از زمان آغاز بازار فروش نفت آمریکا در سال 1983 تا به امروز بی سابقه بوده است.

دوشنبه سیاه برای شرکت های نفتی آمریکا؛ قیمت نفت در آمریکا چگونه منفی شد؟

به گزارش گروه بین الملل وبلاگ آپلود، باوجود توافق بی سابقه کشورهای تولیدکننده عضو اوپک پلاس برای کاهش 9.7 میلیون بشکه ای تولید روزانه نفت، بازار جهانی همچنان تحت تاثیر افت تقاضای ناشی از رکود حاصل از شیوع ویروس کرونا و پر شدن پی در پی ظرفیت ذخیره سازی کشورها به سقوط خود ادامه داد و قیمت هر بشکه نفت پایه وست تگزاس اینترمدیت (WTI) برای تحویل در ماه مه، در جریان معاملات روز دوشنبه بازارهای جهانی، بزرگ ترین سقوط روزانه خود را تجربه کرد و با 316 درصد کاهش به منفی 39 دلار و 55 سنت رسید که رقمی بی سابقه در طول تاریخ به شمار می رود.

بی بی سی نوشت به این ترتیب برخی از فروشندگان نفت آمریکا اکنون برای راضی کردن مشتریان به دریافت محموله های آینده نفت٬ باید به آنها مبلغی هم بپردازند.

در همین حال، نفت خام برنت دریای شمال که شاخص اصلی بهای نفت در اروپا و بقیه جهان محسوب می شود هم روز دوشنبه با حدود 9 درصد کاهش، برای تحویل در ماه ژوئن، به بهای بشکه ای 26 دلار نزول کرد.

شبکه خبری سی ان ان گزارش داده این سقوط قیمت از زمان آغاز بازار فروش نفت آمریکا٬ ان وای مکس٬ در سال 1983 تا به امروز بی سابقه بوده است.

تقاضای خرید نفت که به علت شیوع ویروس کرونا به طور تاریخی کاهش یافته٬ باعث شده مخازن ذخیره نفت در آمریکا لبریز شود و تولیدکنندگان برای نگهداری نفت تولیدی با دردسر روبرو شوند و همین موضوع به کاهش بیشتر بهای نفت منجر شده است.

اما پیر اندوراند، کارشناس ارشد بازار نفت، پیش بینی کرد که ثبت قیمت منفی نفت با توجه به پر بودن تمام ذخایر و خط لوله ها امکان پذیر شده ولی بر خلاف بازار سهام، قیمت زیر صفر نفت تنها مدت کوتاهی دوام خواهد آورد.

شبکه سی ان بی سی در همین باره در گزارشی نوشت: توافق تحویلی که روز دوشنبه 100 درصد سقوط داشت برای تحویل ماه مه بود امروز سه شنبه منقضی می شود. با توجه به شیوع عالمگیر ویروس کرونا که به کاهش بی سابقه تقاضا منجر شد و تانکرهای ذخیره کافی هم وجود ندارد، هیچ تقاضایی برای توافق نفتی که سه شنبه منقضی می شود وجود ندارد.

بر اساس آخرین اطلاعات منتشر شده در پایگاه اطلاع رسانی گروه بورس بازرگانی و کالای شیکاگو (CME Group)، در حال حاضر هر بشکه نفت WTI برای تحویل در ماه ژوئن، 21 دلار خرید و فروش می شود.

بورس کالای شیکاگو در واقع بزرگترین بورس معاملات آینده جهان است که قرارداهای آینده (فیوچرز) و اختیار معامله (آپشنز) را در بورس کالای نیویورک هم مدیریت می کند.

به گزارش یورونیوز، آژانس بین المللی انرژی پیش بینی کرده که کاهش تقاضای نفت در ماه جاری میلادی روزانه 29 میلیون بشکه کاهش می یابد و به کمتر از یک سوم متوسط سال گذشته میلادی می رسد. همچنین تازه ترین گزارش آژانس نشان می دهد که بزرگ ترین قطب ذخیره سازی نفت در اوکلاهمای آمریکا با سرعتی حیرت انگیز در حال پر شدن است.

قیمت هر بشکه نفت پایه وست تگزاس اینترمدیت در سال 2020 تا به امروز بیش از 320 درصد کاهش یافته ولی برخی تحلیل گران بازار نفت این افت تاریخی را برای توقف تولید در برخی میادین پرهزینه نفت شیل آمریکا و بازگشت تعادل به بازار جهانی نفت لازم می دانند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "دوشنبه سیاه برای شرکت های نفتی آمریکا؛ قیمت نفت در آمریکا چگونه منفی شد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دوشنبه سیاه برای شرکت های نفتی آمریکا؛ قیمت نفت در آمریکا چگونه منفی شد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید