تشخیص بیماری ها از دریچه چشم ها

به گزارش وبلاگ آپلود، انسان ها شاید بتوانند گاهی اوقات حتی با چشمان خود هم دروغ بگویند. شاید همه ما گاهی در دریافت عدم صداقت بعضی افراد دچار اشتباه شویم؛ ولی چشم ها در نشان دادن سلامت یا عدم سلامت هرگز به ما دروغ نمی گویند. کلسترول، بیماری های کبدی و دیابت را به راحتی می توان به وسیله نشانه هایی در چشم ها و ابروها تشخیص داد. در واقع چشم ها دریچه سلامت فیزیکی افرادند. چشم ها تنها عضو بدن هستند که بدون شکافتن پوست و هیچ گونه عمل جراحی می توان سرخرگ ها و سایر رگ ها و رشته های کوچک را در آنها مشاهده کرد.

تشخیص بیماری ها از دریچه چشم ها

تشخیص بیماری ها از دریچه چشم ها

مقدمه:

انسان ها شاید بتوانند گاهی اوقات حتی با چشمان خود هم دروغ بگویند. شاید همه ما گاهی در دریافت عدم صداقت بعضی افراد دچار اشتباه شویم؛ ولی چشم ها در نشان دادن سلامت یا عدم سلامت هرگز به ما دروغ نمی گویند. کلسترول، بیماری های کبدی و دیابت را به راحتی می توان به وسیله نشانه هایی در چشم ها و ابروها تشخیص داد. در واقع چشم ها دریچه سلامت فیزیکی افرادند. چشم ها تنها عضو بدن هستند که بدون شکافتن پوست و هیچ گونه عمل جراحی می توان سرخرگ ها و سایر رگ ها و رشته های کوچک را در آنها مشاهده کرد.

ناپدید یا گم شدن ابروها

شاید تراشیدن ابروها و کوتاه کردن آنها این روزها بسیار در میان زنان متداول و شایع شده باشد؛ اما اگر ابروها به خودی خود آغاز به کوتاه شدن و ریزش از نواحی نزدیک به گوش ها نمایند، می توان آن را علامت بیماری تیروئید (پر کاری یا کم کاری) دانست. تیروئید یک غده بسیار کوچک ولی مهم در بدن است که به تنظیم متابولیسم بدن یاری می نماید. هورمون های تیروئید، برای فراوری مو عامل بسیار مهمی هستند. البته موهای ابرو با افزایش سن و پیری نازک تر و کم پشت تر می شوند؛ اما در بیماری تیروئید (کم کاری و پر کاری) فقط قسمت های انتهابی ابروها آغاز به ریزش و ناپدید شدن می نمایند. سفید شدن زودرس ابروها هم از دیگر علائم بیماری تیروئید است.

گل مژه ای که ناپدید نمی گردد

یک برآمدگی کوچک و قرمز رنگ در کنار پلک چشم به وجود می آید و هیچ ضرری ندارد. اما اگر این برآمدگی کوچک (گل مژه) بعد از سه ماه از گوشه پلک شما ناپدید نشد، نشان دهنده نوعی سرطان بسیار کمیاب است (سرطان غده چربی). معمولاً گل مژه پس از یک ماه ناپدید می گردد؛ اما در سرطان غده چربی این برآمدگی ناپدید نمی گردد و یا بعد از از ناپدید شدن دوباره در همان نقطه قبلی به وجود می آید.

برجستگی های زرد رنگ روی پلک چشم

این برجستگی های ریز زردرنگ روی پلک چشم نشان دهنده کلسترول بالا هستند که به آنها برآمدگی های کلسترولی هم گفته می گردد. گاهی اوقات این برآمدگی ها با گل مژه اشتباه گرفته می شوند؛ اما در اگزانتلاسما تعداد این برآمدگی ها بیش از یک عدد است و کوچک تر از گل مژه هستند.

سوزش چشم

سوزش چشم و قرمزی آن هنگام کار با کامپیوتر به یک نوع سندرم بینایی کامپیوتر مربوط است (CVS). بخشی از خستگی چشم به علت عدم وجود کنتراست در صفحه کامپیوتر (در مقایسه با جوهر روی کاغذ) و علت دیگر آن ناشی از تمرکز روی پیکسل های نور است. این مشکل بعدازظهرها تشدید می گردد؛ زیرا چشم ها خشک تر می شوند. افرادی که عینک می زنند و یا از لنزهای تماسی استفاده می نمایند، در اثر CVS بیشتر اذیت می شوند. در این حالت بهتر است از روشنایی صفحه مانیتور کم کنید. مدل های جدیدتر LCD ها و لپ تاپ ها در مقایسه با مدل های قدیمی تر مانیتورها، کمتر این مشکل را ایجاد می نمایند.

افزایش مواد زائد چشم

اماس و التهاب پلک ها (بلفریتیس) خصوصاً در کناره های چشم، دلایل زیادی دارد که دو علت عمده آن شوره پوست سر و آکنه است. در این حالت چشم ها سوزش و خارش خواهند داشت و ممکن است داخل چشم ها خال یا لکه هایی هم ایجاد گردد. با افزایش مواد زائد چشم کم کم سخت تر می شوند و در میان مژه ها تجمع می نمایند. دست های خود را تمیز بشویید و با مقداری آب ولرم، مژه های خود را مرطوب کنید و این کار را به مدت پنج دقیقه انجام دهید. در صورت عدم بهبودی به پزشک خود مراجعه کنید تا در صورت لزوم آنتی بیوتیک مناسب برای شما تجویز کند.

نقاط تاریک در دید (میگرن چشمی)

نابینایی نقطه ای که با تاریک و روشن شدن دید و خطوط موج دار و سردرد هم همراه است، می تواند به علت خونریزی مغزی باشد. این مشکل بینایی اغلب در مرکز چشم ایجاد می گردد و بینایی فرد را مختل می نماید. این عارضه بدون درد است.

قرمزی و خارش چشم

دلایل بسیاری می توانند موجب خارش و سوزش چشم شوند. اما خارش همراه با عطسه و سرفه کردن، گرفتگی سینوس ها و آبریزش بینی، ناشی از آلرژی (حساسیت) است.

وقتی که سفیدی چشم به زردی بزند

دو گروه از افراد به این حالت دچار می شوند که به آن زردی گفته می گردد:

نوزادانی که عملکرد کبد آنها هنوز کامل نشده است و بزرگسالانی که به مسائل مربوط به کبد، کیسه صفرا و یا مجرای صفرا دارند (افراد مبتلا به بیماری هپاتیت). زرد شدن قسمت سفید چشم (صلبیه) به این علت است که فرآیند فراوری گلبول های قرمز خون در کبد انجام نمی گردد.

برآمدگی یا نقاط برجسته ریز قهوه ای رنگ در پلک چشم

حتی افرادی که مراقب حفظ سلامت پوست خود هستند هم ممکن است گاهی اوقات از سلامت پلک های خود غافل شوند. اغلب تومورهای بدخیم پلک چشم جزء سلول های اصلی سرطانی هستند. این نقاط اگر قهوه ای رنگ باشند، اغلب نشان دهنده تومور بدخیم سرطانی هستند. افراد مسن و آنهایی که پوست های نازک و ظریف دارند، بیشتر در معرض خطر هستند. ممکن است روی سطح این برآمدگی رگ های بسیار کوچک خون دیده گردد. اگر روی مژه ها باشند، قسمتی از مژه ها هم می ریزند.

برآمدگی و تورم چشم ها

مهم ترین علت برآمدگی چشم ها پرکاری تیروئید است. این افراد اغلب چشم های خود را جمع می نمایند و گاهی اوقات به فرد مقابلشان زل می زنند.

دوبینی، تاربینی و یا نابینایی

بی حسی و ضعف یک بازو، پا، صورت و یا یک طرف بدن به طور کامل، اختلال در راه رفتن، سرگیجه و عدم تعادل و هماهنگی بدن و سردردهای شدید از علائم سکته هستند. این علایم به یکباره ظاهر می شوند.

خشکی چشم ها و حساسیت در برابر نور

سندرم اسچوگرین نوعی اختلال در سیستم ایمنی بدن است(اختلال در غده های مرطوب نماینده چشم و دهان). این عارضه در زنان چهل سال به بالا بیشتر بروز می نماید. معمولاً چشم ها و دهان تأثیر مستقیمی روی یکدیگر دارند، خشکی سینوس ها، خشکی پوست و خشکی چشم در اثر کم آبی بدن و عدم وجود بزاق یا آب دهان، ایجاد می گردد و بلعیدن و جویدن فرد را مختل می سازد.

عدم توانایی جهت کنترل اشک و یا بستن یکی از چشم ها

یکی از اختلالات عصبی است که کنترل ماهیچه های صورت (عصب هفتم جمجمه ای) را مختل نموده و موجب فلجی نیمی از صورت می گردد. این مشکل اغلب در اثر عفونت ویروسی (مثل ویروس شینگلس و HIV) و یا در اثر عفونت باکتری (مثل بیماری لیمه) به وجود می آید. دیابتی ها و زنان باردار بیشتر در معرض این خطر قرار دارند. در این حالت نیمی از صورت به طور کامل فلج می گردد. البته اثرات آن در افراد به صورت مختلف بروز می نماید؛ اما به طور کلی موجب پژمردگی و ضعف چهره می گردد. ممکن است از چشم ها بیش از حد اشک جاری گردد و یا چشم ها خشک شوند و اصلاً اشکی فراوری ننمایند.

تیره گی و تاری دید در اثر دیابت

افراد مبتلا به دیابت همیشه به خطرات جدی در خصوص چشم هایشان روبرو هستند (مثل کوری تدریجی و یا آب مروارید) اما بیشترین تهدید، تأثیری است که دیابت روی گردش خون در چشم ها می گذارد و باعث کوری می گردد.

منبع: دنیای سلامت(شماره 61)

ae

منبع: راسخون

به "تشخیص بیماری ها از دریچه چشم ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تشخیص بیماری ها از دریچه چشم ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید