تحولات تاریخ پزشکی

به گزارش وبلاگ آپلود، آخرین پاندمی یا بیماری عالم گیر پیش از ظهور کووید-19 آنفلوآنزای خوکی 2009 بود که در آوریل 2009 از مکزیک به راه افتاد و تا آگوست 2010 بیش از 70 کشور دنیا را درنوردید. شمار جان باختگان ثبت شده آنفلوآنزای خوکی 2009 را 18500 نفر اعلام نموده اند.

تحولات تاریخ پزشکی

تاریخ پزشکی در دنیا یکی از مهم ترین دوران خود را پشت سر می گذارد. شیوع کرونا در دنیا چالش هایی عظیم را به وجود آورده که طی سال ها بی سابقه بوده است. در تاریخ دنیا و در دوره های مختلف بار ها همه گیری های وحشتناکی بروز نموده و هزاران انسان را به کام مرگ فرستاده است.

آخرین پاندمی یا بیماری عالم گیر پیش از ظهور کووید-19 آنفلوآنزای خوکی 2009 بود که در آوریل 2009 از مکزیک به راه افتاد و تا آگوست 2010 بیش از 70 کشور دنیا را درنوردید. شمار جان باختگان ثبت شده آنفلوآنزای خوکی 2009 را 18500 نفر اعلام نموده اند.

اما برپایه مطالعات علمی مشترکی که 9 عضو مرکز کنترل و پیشگیری بیماری ها انجام داده اند، شمار قربانیان را 8 تا 32 برابر این تعداد تخمین می زنند. میزان مرگ و میر در آفریقا و آسیای جنوب شرقی به سبب محدودیت های درمانی و اهمال در پیشگیری، بسیار بالا بود. کارشناسان برجسته ترین ویژگی آنفلوآنزای خوکی 2009 را مرگ و میر جوانان و میانسالان می دانند. 80 درصد قربانیان آن آنفلوآنزا گروه های سنی زیر 65 سال بودند.

درحالی که در آنفلوآنزا های دیگر بیشینه جان باختگان وابسته به گروه های سنی بالاتر از 65 سال هستند. یکی دیگر از پاندمی ها یا بیماری های عالم گیر قرن بیستم آنفلوآنزای هنگ کنگی بود که از تابستان 1968 تا بهار 1970 سراسر دنیا را درنوردید و در حدود یک میلیون نفر را کشت.

یک دهم جان باختگان از مردم ایالات متحده آمریکا بودند. در هنگ کنگ نیم میلیون نفر یعنی 15 درصد از جمعیت آن جزیره به این بیماری مبتلا شدند. از دیگر بیماری های عالم گیر قرن بیستم باید از آنفلوآنزای آسیایی سال 1957 نیز یاد کرد. ویروس این پاندمی در فوریه 1957 از سنگاپور به راه افتاد، در آوریل آن سال به هنگ کنگ رسید، سراسر چین را درنوردید و در همین مدت 250 هزار نفر را بیمار کرد.

سپس وارد بریتانیا شد. در دسامبر آن سال آمار جان باختگان آنفلوآنزای آسیایی در سراسر بریتانیا 3550 نفر اعلام شد. ویروس این بیماری سپس رهسپار ایالات متحده آمریکا شد و ده ها هزار نفر را در آن کشور به کام مرگ کشید. در مارس 1958 شمار قربانیان آنفلوآنزای آسیایی را در ایالات متحده 69800 نفر اعلام کردند. اما مرگ بارترین بیماری عالم گیر قرن بیستم و حتی تاریخ بشر را آنفلوآنزای اسپانیایی می دانند که از 1918 تا 1920 طول کشید.

ویروس این بیماری بیش از 500 میلیون نفر یعنی در حدود 27 درصد جمعیت دنیا را مبتلا کرد. انستیتو پاستور شمار قربانیان آنفلوآنزای اسپانیایی را 20 تا50 میلیون نوشته است. اما برپایه مطالعات و آنالیز های جدید، آن بیماری سبب ساز نابودی نزدیک به 100 میلیون انسان شد.

به عبارت دیگر، بیش از 5 درصد جمعیت دنیا را به کام مرگ کشید. برخلاف کووید- 19 که قربانیانش را بیشتر از گروه های سنی 60 به بالا می گیرد، آنفلوآنزای اسپانیایی بیشترین قربانیانش را از گروه های سنی 20 تا 40 سال می گرفت. این بیماری یکی از عظیم ترین همه گیری های قرن حاضر اعلام شده است.

در تمام بیماری های همه گیری که در دنیا رخ داد، کادر پزشکی همواره در صف اول مبارزه با بیماری ها ایستاده بودند؛ درست مثل همین روزها. امروز در این صفحه از قاب عکس ها بازگشته ایم به گذشته و کوشش کادر پزشکی را به تماشا نشسته ایم.

منبع: فرادید

به "تحولات تاریخ پزشکی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تحولات تاریخ پزشکی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید