بازار تاریخی کاشان با مشارکت اجتماعی سامان دهی می گردد

به گزارش وبلاگ آپلود، رئیس اداره میراث فرهنگی کاشان از اقدام مشترک این اداره و شهرداری منطقه تاریخی فرهنگی (ناحیه بازار) در جذب مشارکت اجتماعی برای سامان دهی وضعیت مجموعه تاریخی بازار کاشان اطلاع داد.

بازار تاریخی کاشان با مشارکت اجتماعی سامان دهی می گردد

به گزارش وبلاگ آپلود به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان، مهران سرمدیان رئیس اداره میراث فرهنگی کاشان با اعلام این خبر گفت: به منظور جلب مشارکت های اجتماعی برای حفاظت و صیانت از آثار تاریخی موجود در مجموعه ارزشمند بازار تاریخی کاشان طی چند ماه اخیر اقدام به برگزاری نشست هایی با کسبه بازار و تشکیل هیئت امنا به ویژه برای بناهای تاریخی بازار از جمله سراها و تیمچه های شاخص آن نموده ایم.

سرمدیان در ادامه گفت: یک جلسه همفکری و تصمیم گیری برای این موضوع و همچنین موضوع پیشگیری تخلفات تعمیراتی در مغازه های بازار و بناهای ارزشمند بافت تاریخی نیز با شهرداری منطقه ویژه تاریخی فرهنگی و دیگر مسئولین مرتبط در چند روز گذشته برگزار گردیده و تصمیماتی برای سامان دهی، مرمت، حفظ و احیای بازار کاشان با مشارکت اجتماعی اتخاذ شد.

او خاطر نشان کرد: در مورد این موضوع چهارمین جلسه با حضور جمعی از کسبه و هیئت امنای سرای غفار پور برگزار گردید که مقرر گشت طرح حفاظتی و مرمتی سرای غفار پور در اسرع وقت توسط اداره میراث فرهنگی کاشان تهیه گردد و هیئت امنای سرای غفار پور نیز با تامین هزینه مورد احتیاج مشارکت لازم را برای سامان دهی این سرای تاریخی داشته باشند.

سرمدیان در ادامه گفت: 1700 اثر شناسایی شده دارای ارزش تاریخی در کاشان موجود است که از این تعداد 330 اثر آن در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و در بین این آثار مجموعه بازار تاریخی کاشان یکی از پر رونق ترین و باشکوه ترین بازارهای ایران به شمار می آید که در دوران صفویه اوج و رونق زیادی داشته است.

در این مجموعه ارزشمند تاریخی، راسته های بازارهای اصلی مانند مسگرها، زرگرها، کفاش ها، بزازها و بازارچه های میانچال، ملک، ضرابخانه، رنگرزها، مساجد، بقاع، کاروانسراها، تمیچه ها، حمام ها و آب انبارهای متعدد و مختلفی وجود دارد که هر یک از آنها در دوره ها خاص به بدنه اصلی بازار ملحق شده اند. مساحت این مجموعه تاریخی در مجموع 10 هکتار است که طول راسته های اصلی و فرعی آن حدود سه کیلومتر است.

این اثر در تاریخ 8 شهریور 1355 با شماره ثبت 1284 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

منبع: میراث آریا

به "بازار تاریخی کاشان با مشارکت اجتماعی سامان دهی می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازار تاریخی کاشان با مشارکت اجتماعی سامان دهی می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید