چهل چراغ روشن؛ عبور مهمترین راه های ترانزیتی کشور از قلب زاگرس ، تحولی عظیم در راه های کهگیلویه وبویراحمد

به گزارش وبلاگ آپلود، ایران پس از انقلاب اسلامی در جهت گسترش عدالت اجتماعی و توسعه کشور، سعی زیادی برای گسترش حمل و نقل در تمام نقاط کشور، به ویژه در مناطق روستایی و محروم داشته است.

چهل چراغ روشن؛ عبور مهمترین راه های ترانزیتی کشور از قلب زاگرس ، تحولی عظیم در راه های کهگیلویه وبویراحمد

به گزارش خبرنگار از ، در عصر حاضر حمل و نقل یکی از نیازهای اولیه جوامع برای توسعه بوده و به عبارتی شاید هیچ نوع کالا و خدماتی بدون حمل و نقل در اختیار مشتری قرار نمی گیرد و هر نوع فعالیت اقتصادی وابسته به آن است.

ایران نیز پس از پیروزی انقلاب اسلامی سعی زیادی برای گسترش حمل و نقل در تمام نقاط کشور، به ویژه در مناطق روستایی و محروم داشته است.

رشد چشمگیر حمل و نقل در کشور پس از انقلاب

بر اساس آمار های اعلامی وزارت نیرو و سازمان های مربوطه، طول راه های روستایی آسفالت شده که محور اساسی در راه های ارتباطی بودند در سال 58 به میزان 200 کیلومتر بوده که اکنون این میزان به بیش از 100 هزار کیلومتر رسیده که یک حرکت ارزشمند است.

طول راه های روستایی ساخته شده در سال 57، 8 هزار و 200 کیلومتر بوده و اکنون به بیش از 120 هزار کیلومتر رسیده که در این راستا نیز بعد از پیروی انقلاب اسلامی قدم های بزرگی برداشته شده است.

قبل از پیروزی انقلاب اسلامی هیچ روستایی از طرح بهسازی و آسفالت معابر برخوردار نبود که بعد از پیروزی انقلاب تاکنون 13 هزار کیلومتر از معابر روستا ها آسفالت و بهسازی شده است.

اقدام جهادی انقلاب اسلامی در ایجاد و بهسازی راه های روستایی

بر اساس آمار های اعلامی وزارت نیرو و سازمان های مربوطه، طول راه های روستایی آسفالت شده که محور اساسی در راه های ارتباطی بودند در سال 58 به میزان 200 کیلومتر بوده که اکنون این میزان به بیش از 100 هزار کیلومتر رسیده که یک حرکت ارزشمند است.

طول راه های روستایی ساخته شده در سال 57، 8 هزار و 200 کیلومتر بوده و اکنون به بیش از 120 هزار کیلومتر رسیده که در این راستا نیز بعد از پیروی انقلاب اسلامی قدم های بزرگی برداشته شده است.

قبل از پیروزی انقلاب اسلامی هیچ روستایی از طرح بهسازی و آسفالت معابر برخوردار نبود که بعد از پیروزی انقلاب تاکنون 13 هزار کیلومتر از معابر روستا ها آسفالت و بهسازی شده است.

تحولی چشمگیر در توسعه راه های کهگیلویه وبویراحمد

کهگیلویه و بویراحمد اگر چه در وسعتی کمتر از یک درصد از خاک کشور را دربرگرفته است اما با داشتن یک چهارم نفت و گاز، حدود 10 درصد منابع آب، دومین استان دارای پوشش جنگلی و ظرفیت های اقتصادی وطبیعی بالایی را درخود جای داده است.

از طرفی به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص و قرار دریافت بین استان های بزرگی چون اصفهان، فارس، بوشهر و خوزستان به عنوان کریدور شمال به جنوب و بالعکس و همچنین شرق به غرب شناخته می گردد و همچنین افزایش 4 هزار خودرو به ناوگان حمل و نقل استان کهگیلویه وبویراحمد در سال گذشته نشان می دهد این استان از قدیم نیازمند توسعه راه های ارتباطی زمینی،هوایی و ریلی بوده است.

استان کهگیلویه و بویراحمد در سال های اخیر برای رها شدن از توسعه نیافتگی، میدان سازندگی در عرصه های گوناگون بوده و تحول در حوزه راه سازی، در این میدان، نقشی برجسته داشته و توسعه این استان را شتاب بخشیده است.

امروزه مقوله ارتباطات و توسعه زیرساخت های ارتباطی بویژه موضوع ترانزیت ، حمل و نقل و ترابری به عنوان یکی ازمحورهای اساسی و شاخص های مهم توسعه همه جانبه در هر منطقه و سرزمین جغرافیایی محسوب می گردد.

توسعه زیرساخت های حمل و نقل در استان کهگیلویه و بویراحمد به عنوان کریدور اتصال استان های مرکزی به جنوب کشور که سالانه 20 میلیون تردد در جاده های مواصلاتی آن انجام می گردد افزون بر رفاه و ایمنی مردم این خطه نقش مهمی در توسعه پایدار در کشور دارد. مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای کهگیلویه و بویراحمد در این زمینه گفت: در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی مجموع راه های خاکی، شوسه، اصلی و روستایی در این استان 800 کیلومتر بود که بیشتر در مناطق شهری قرار داشت.

علی خوان پایه با اشاره به وجود تونل های بسیار در مسیرهای ارتباطی کهگیلویه و بویراحمد اعلام کرد: به دلیل کوهستانی بودن منطقه بسیاری از جاده ها با شکافتن صخره ها احداث شده است.

وی اعلام کرد: هم اکنون افزون بر جاده ها 70 کیلومتر شبکه روشنایی در تونل ها و جاده های بین شهری کهگیلویه و بویراحمد ایجاد شده است.

خوان پایه توضیح داد: نصب 80 دستگاه زیرساخت های هوشمند جاده ای نظیر دوربین های پایش تصویری و دستگاه های تردد شمار از زیرساخت های ایجاد شده نوین در 2 سال پیش تاکنون برای افزایش ایمنی کاربران جاده ها در این استان بوده است.

وی اعلام کرد: 159 کیلومتر بزرگراه، 986 کیلومتر راه اصلی، یک هزار و 998 کیلومتر راه فرعی و بیشتر از چهار هزار کیلومتر راه روستایی در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد.

در زمان های قبل انقلاب روستاهای محروم استان فاقد هرگونه امکانات اولیه از جمله راه ارتباطی بودند، قبل از انقلاب به گونه ای بود که مردم روستاهای استان می گویند برای تامین خوراک و پوشاک اولیه خود مجبور بودند. صدها کیلومتر با حیوانات چهارپا و تحمل هزاران مشکل و سختی طی نمایند تا به شهرها بروند و معاش را برای خانواده خود برسانند، اما بعد از انقلاب با ساخت راه ارتباطی شرایط به کلی تغییر کرد و مردم در آسایش و رفاه بیشتری هستند.

مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه وبویراحمددر گفت و گو با خبرنگار از؛ گفت: هزینه های راهسازی این استان سه تا چهار برابر استان های دیگر است.

عبدالمجید نژاد صفوی اضافه نمود: استان کهگیلویه و بویراحمد تا قبل از انقلاب اسلامی در بن بست کامل به سر می برد و بخش عمده ای از جاده های ارتباطی غیراستاندارد و نا ایمن بود.

وی میزان راه های ارتباطی استان در زمان پیش از انقلاب را حدود 200 کیلومتر بیان کرد و بیان داشت: حدود 80 درصد از روستا های استان در زمان قبل از انقلاب از داشتن راه ارتباطی حتی به صورت اولیه و ساده محروم بودند.

نژاد صفوی گفت: در حوزه راه سازی در کهگیلویه و بویراحمد فعالیت های چشمگیری صورت گرفته است که می توان به جاده یاسوج ـ. بابامیدان، یاسوج ـ. شیراز، یاسوج ـ. اصفهان، دهدشت ـ. بهبهان، جاده در دست ساخت پاتاوه ـ. دهدشت و چندین پروژه برزگ دیگر در این حوزه اشاره نمود.

هم اکنون کهگیلویه و بویراحمد حدود 6 هزار کیلومتر راه اعم از بزرگراه، راه اصلی، فرعی و روستایی دارد که از این رقم 142 کیلومتر بزرگراه، 505 کیلومتر راه اصلی، یک هزار و 238 کیلومتر راه فرعی و مابقی نیز روستایی است.

به نتیجه رسیدن راه های پاتاوه دهدشت و جاده یاسوج به اصفهان و یاسوج و بابا میدان بخش اعظمی از روستا های استان از توانایی اقتصادی بالایی برخوردار می شوند.

برنامه ریزی برای اتصال به شبکه ریلی

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: اتصال یاسوج مرکز استان به شبکه ریلی کشور از برنامه های دولت برای توسعه زیرساخت های حمل و نقل این استان است.

عزیز فیلی گفت: دولت در یک چشم انداز 10 ساله به منظور کاهش هزینه ها، افزایش ایمنی و کم کردن مصرف سوخت توجه خاصی به حمل و نقل ریلی دارد.

وی با اشاره به اینکه در برنامه دولت ، مراکز استان ها به وسیله خطوط ریلی به هم وصل خواهند شد، بیان کرد: اتصال گچساران به خوزستان مسیر مطالعاتی دیگری در استان است که در حال حاضر این طرح در مرحله امکان سنجی اولیه است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری ابراز داشت: تا انتها سال 1396 با احداث بزرگراه های چهار خطه، جاده های اصلی، فرعی و روستایی پنج هزار و 940 کیلومتر راه آسفالته در کهگیلویه و بویراحمد احداث شد.

فیلی توضیح داد: در زمینه حمل و نقل هوایی 2 فرودگاه در استان وجود دارد که فرودگاه گچساران با هفته ای سه پرواز فعال است.

اگر راه را محور توسعه فرض کنیم در خواهیم یافت که در همین یک قلم از شاخصه های توسعه، وضعیت استان ما در حوزه روستایی بسیار بهتر از حوزه شهری است.

استانی که اکنون طول بزرگراه های آن به بیش از 100 کیلومتر نمی رسد، اما در حوزه راه روستایی دو درصد از میانگین کشور بالاتر واقع شده است.

همچنین در آماری دیگر از سوی مراکز رسمی، وضعیت استان به این قرار است که نسبت آزادراه ها و بزرگراه ها و راه اصلی به کل راه های استان 36 درصد است که این شاخص در کشور 44 درصد بوده و خود دلیلی بر این مدعا خواهد بود.

کهگیلویه وبویراحمد دارای یکهزار و 676 روستای دارای سکنه است که حدود 700 روستای آن بالای 20 خانوار جمعیت دارد.

گزارش مرضیه سادات غلامی

س

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "چهل چراغ روشن؛ عبور مهمترین راه های ترانزیتی کشور از قلب زاگرس ، تحولی عظیم در راه های کهگیلویه وبویراحمد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چهل چراغ روشن؛ عبور مهمترین راه های ترانزیتی کشور از قلب زاگرس ، تحولی عظیم در راه های کهگیلویه وبویراحمد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید