کوبا دستکاری سیاسی و فرصت طلبی آمریکا در موضوع تروریسم را محکوم کرد

به گزارش وبلاگ آپلود، وزارت امور خارجه کوبا طی بیانیه ای اقدام دولت آمریکا در گنجاندن نام کوبا در فهرست کشورهایی که با آمریکا در مبارزه با تروریسم همکاری نمی نمایند را دستکاری سیاسی و فرصت طلبی در موضوع تروریسم خواند و این اقدام را محکوم کرد.

کوبا دستکاری سیاسی و فرصت طلبی آمریکا در موضوع تروریسم را محکوم کرد

به گزارش گروه بین الملل وبلاگ آپلود، وزارت امور خارجه کوبا امروز دوشنبه اول ژوئن (12 خردادماه) با صدور بیانیه ای اقدام وزارت امور آمریکا در گنجاندن نام جمهوری کوبا در فهرست کشورهایی که با آمریکا در مبارزه با تروریسم همکاری نمی نمایند را محکوم کرد و این فهرست را در خدمت اهداف اجباری و نادرست ایالات متحده خواند.

در بیانیه وزارت امور خارجه کوبا آمده است:

وزارت امور خارجه کوبا اضافه کردن تهمت آمیز کشور جمهوری کوبا را به لیست وزارت امور خارجه آمریکا که اشاره به کشورهایی دارد که با ایالات متحده علیه تروریسم به طور کامل همکاری نمی نمایند را به شدت محکوم می نماید. این لیست که در تاریخ 13 مه سال 2020 منتشر شد توسط رئیس جمهور، میگل دیاز - کانل برمودز، نیز به شدت رد شد.

این یک لیست یکجانبه و خودسرانه است ، بدون هیچ پایه و اساس، اقتدار و پشتیبانی بین المللی ، و همانطور که معین است این لیست فقط در خدمت اهداف اجباری و نادرست ایالات متحده است تا به کشورهایی که از تصمیمات حاکمیتی آن ها پیروی نمی نمایند افترا زده و آن ها را مجبور نمایند.

استدلال اولیه مورد استفاده دولت ایالات متحده، حضور اعضای صلح ارتش آزادی ملی (ELN) کلمبیا در قلمرو ملی کوبا بود.

همانطور که برای همه مشهور است ،حضور هیئت صلح ارتش آزادی بخش ملی کلمبیا (ELN) در قلمرو ما به دلیل تغییرات ناگهانی از طرف اکوادور در مقر و به درخواست دولت کلمبیا و (ELN) انجام گرفت و فرایند صلح در ماه مه سال 2018 به هاوانا نقل مکان کرد.

این تبادل نظری صلح از تاریخ 7 فوریه 2017 در کیتو شروع شد ، و دیگر کشورها چون کوبا، برزیل، شیلی ، اکوادور، ونزوئلا و نروژ به درخواست طرفین به عنوان ضامن فرایند صلح مشارکت کردند.

از زمان روی کار آمدن آقای ایبان دوکه مارکز به عنوان رئیس جمهور کلمبیا در 7 آکوست 2018 ، نمایندگان آن دولت ، از 8 آگوست همان سال ، تا ژانویه سال 2019، تبادلات مختلفی با کوبا و هیئت صلح ELN داشتند که این امربا هدف ادامه تبادل نظرهایی که در زمان تصدی رئیس جمهوری سانتوس شروع شده بود پیگیری می شد ، فرایندی که در آن کشور ما با رعایت دقیق اصول و منطبق با نقش خود به عنوان ضامن عمل کرد.

بعد از حمله به مدرسه کادتس پلیس بوگوتا در تاریخ 17 ژانویه 2019 ، رئیس جمهور کشور کوبا و وزیر امورخارجه بلافاصله پیغام تسلیت خود را برای دولت و مردم کلمبیا ارسال کردند ، به ویژه به خویشاوندان قربانیان این حمله ، و باری دیگربر موضع کشورمان در رد و محکوم کردن اقدامات تروریستی به همه روش ها و شکل های آن ، تاکید کردند.

دولت کلمبیا بعد از آن به اقدامات سیاسی و حقوقی بر علیه هیئت صلح روی آورد و تبادل نظری صلح را شکست. علاوه بر این، تصمیم به نادیده دریافت پروتکل قطع روابط گرفت و تعهدات به دست آمده با شش کشور امضا نماینده دیگر با آن کشور را صریحا زیر پا گذاشت.

پروتکل قطع یا گسیختگی روابط در تاریخ 5 آوریل 2016 در چارچوب مذاکرات صلح توسط دولت کلمبیا و کشورهای ضامن امضا شد . که درآن بازگشت ایمن هیئت چریکی به کلمبیا در صورت قطع روابط بیان شده بود.

دولت کوبا امروز بیان می نماید و همچنین بیان نموده است که باید مطابق با اسناد توافق شده رفتار گردد و این امر اجرای پروتکل مربوطه است . این موضع ، مورد حمایت گسترده جامعه جهانی و بخش های متعهد به جستجوی راه چاره بر پایه مذاکره برای درگیری مسلحانه کلمبیا است. این یک اقدام جهانی و شناخته شده و پایبند به حقوق بین المللی و تعهدات کشور ضامن و ستاد تبادل نظر ها است . به دلیل عدم اجرای این پروتکل ، اعضای هیئت صلح ELN هنوز در کشور مانده اند.

دولت کلمبیا به یک سری از اقدامات خصمانه بر علیه کوبا با وجود سهم غیر قابل انکارما برای صلح در کلمبیا دست زده است ، از جمله اظهارات عمومی ، تهدید و دستکاری با انگیزه های سیاسی . از دیگر اقدامات می توان به تغییر موضع تاریخی کلمبیا در حمایت از قطعنامه ای که هر ساله در مجمع عمومی سازمان ملل متحد با هدف انتها دادن به محاصره اقتصادی ، تجاری و اقتصادی ایالات متحده بر علیه کوبا که موجب خسارت و آسیب های بسیاری برای مردم کوبا می گردد اشاره نمود. این تغییر اقدامی متفاوت از مواضع دائمی و تغییر ناپذیر دولت های مختلف کلمبیا از سال 1992 بود.

همان روز ایالات متحده آمریکا خاطرنشان کرد که کوبا در لیست کشورهایی واقع شده است که ظاهرا با کوشش های ایالات متحده بر علیه تروریسم به طور کامل همکاری نمی نمایند ، مقام عالی کمیسیونی صلح دولت کلمبیا ، آقای میگل سبایوس آربالو ،نیز علنا خاطرنشان کرد که تصمیم وزارت خارجه آمریکا برای قرار دادن نام این جزیره در این لیست اقدامی حمایتی برای دولت کلمبیا است و تاکیدی بر درخواست مصرانه کلمبیا برای تحویل اعضای صلح ELN است.

این گفته های آقای سبایوس در کلمبیا توسط بخش های وسیعی که متعد به صلح هستند مورد انتقاد نهاده شد و چند ساستمدار کلمبیایی خواهان توضیحاتی از دولت درباره عدم شناخت پروتکل قطع روابط بودند.

وزارت امورخارجه اظهارات مقام عالی کلمبیایی را به شدت محکوم کرد.

آنچه از اظهارات مقام عالی کمیسیونی صلح ناشی می گردد نشان می دهد که رفتار دولت کلمبیا استدلال هایی را برای اهداف تهاجمی آمریکا علیه ما ارائه داده و آن را تسهیل نموده است و اقدامی حمایتی از رفتارهای نا درست آمریکا بر علیه یک ملت در آمریکای لاتین و کارائیب را ارائه داده است.

حضور نمایندگان ELN، در قلمرو ما، آن چه بهانه آمریکا از آن سرچشمه می گیرد ، چیزی بیش از رفتار بی معنی ، ناسپاسانه ، بی پروا و ناسازگارانه دولت کلمبیا نیست ، البته اگر سخنان آقای سبایوس مستحق اعتبار و ارزش باشد.

در هر صورت ، حتی با یاری ادعایی دولت کلمبیا ، اتهامات ایالات متحده کاملا بی اساس است . شواهد معینی وجود دارد که بعضی از آن ها اخیرا در خصوص همکاری های دوجانبه ما با ایالات متحده در مبارزه با تروریسم و کوشش مشترک برای اجرا و پیروی از قانون و اقدامات مورد توجه ویژه صورت گرفته است ، مطلبی که اقدام وزارت امور خارجه آمریکا را تبدیل به تحریف حقیقت می نماید.

لازم به یادآوری است که کوبا خود کشوری است قربانی اقدامات تروریستی بیشمار، که از قلمرو ایالات متحده آمریکا توسط گروه ها و یا افرادی که توسط دولت آمریکا حمایت می شوند شکل می گیرد. این حقیقتی است که عموم از آن مطلع هستند.در گذشته این کشور قربانی تروریسم ایالتی بوده که مستقیما توسط خود ایالات متحده بوده صورت گرفته است و گاه در تبانی با جرایم سازمان یافته ، که موجب فوت 3478 کوبایی و 2099 فرد که از نوعی ناتوانی رنج برده یا میبرند.

در تاریخ 30 آوریل ، سفارت ما در ایالات متحده هدف حمله تروریستی نهاده شد . از آن موقع دولت آمریکا در سکوت معنی داری به سر می برد. بدون آنکه آن را محکوم کند یا این واقعیت را رد کند . و همچنان از اقدام علیه افراد و گروه های تروریستی مستقر در آمریکا که موجب خشونت علیه کوبا و نهاد های آن می گردد خودداری می نماید.

در نتیجه آن ، پس از این حمله تروریستی علیه ماموریت دیپلماتیکی ما در واشنگتن ، تهدیدهایی علیه دیپلمات ها و سفاتخانه های کوبایی در خود ایالات متحده و همچنین در مکزیک ، کاستاریکا ، آنتیگوآ و باربودا ، کانادا ، قبرس ، اتریش و آنگولا رخ داده است که همه آن ها به دولت های مربوطه گزارش شده است.

این رفتار همدستانه دولت ایالات متحده خطرمربوط بودن به تروریسم را در پی دارد ، با تشدید سیاست پرخاشگری و تحریک خشونت علیه کوبا ، حتی در کشورهایی که پرسنل بهداشت کوبا در چارچوب همکاری های دوجانبه فعالیت می نمایند.

تعهد ملت ما در جهت مقابله جدی و محکوم کردن تروریسم در قانون اساسی آمده است. در برابر هر یک از اشکال و مظاهر آن ، به ویژه تروریسم دولتی، و قوانین به خوبی این امر را پشتیبانی می نمایند . دلایل زیادی وجود دارد که ما را به شک می اندازد که آیا ایالات متحده می تواند چنین موضع قوی در برابر تروریسم بگیرد.

کوبا همچنین حمایت تغییر ناپذیر خود را درباره صلح در کشورکلمبیا را حفظ نموده است و کوشش های خود را به عنوان ضامن برای اجرای توافقنامه صلح بین دولت کلمبیا و نیروهای مسلح انقلابی کوبا - ارتش ملت (FARC-EP) را پیگیری می نماید ، این امر علیرغم این واقعیت که دولت کلمبیا توافق نامه مذکور را پشتیانی ننموده و اجرای دقیق آن را تضمین ننموده است، شکل می گیرد.

همنطور که به وسیله مجاری دیپلماتیک مطرح شده است ، وزارت امورخارجه از دولت کلمبیا می خواهد که موضع خود را درباره شرایط ضمانت نمایندگان در فرایند صلح کلمبیا را بیان کند ، به ویژه در خصوص کشور کوبا.

به همین ترتیب ، خواهان شناخت موضع دولت کلمبیا در خصوص اجرا و پیروی از توافقنامه صلح بین دولت کلمبیا وFARC-EP هستیم.

وزارت امور خارجه کوبا از دولت کلمبیا می خواهد تا موضع رسمی خود را درباره دلایلی که سبب علاقه آن ها برای اضافه شدن کوبا در لیست تهیه شده توسط وزارت امور خارجه آمریکا می گردد را بیان نمایند و نقش و صندلی مقامات این کشور در مبادلات قبلی با ایالات متحده را در این مورد ذکر نمایند.

به عنوان کشوری که قربانی تروریسم است ، کوبا هرگونه دستکاری سیاسی و فرصت طلبی درباره چنین موضوع حساسی را محکوم می نماید.

.

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "کوبا دستکاری سیاسی و فرصت طلبی آمریکا در موضوع تروریسم را محکوم کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کوبا دستکاری سیاسی و فرصت طلبی آمریکا در موضوع تروریسم را محکوم کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید