لغو کنکور 99 بخاطر کرونا ؟

به گزارش وبلاگ آپلود، خبرنگاران | سرویس اخبار - هر ساله در نزدیکی کنکور سراسری شاهد شایعات متعددی هستیم. از به تعویق افتادن این آزمون گرفته تا حذف آن به طور کامل! از طرفی این شایعات تکراری که ثمری جز تشویش تفکرات دانش آموزان و پشت کنکوری ها ندارد، مسبب آسیب های جدی روحی و تغییر بسزایی در آینده این افراد خواهد شد. فکرش را بکنید که داوطلبان کنکور بعد از برنامه ریزی های بلند مدت خود و مطالعات بی وقفه ناگهان خبر حذف کنکور را می شنوند.

لغو کنکور 99 بخاطر کرونا ؟

قطعا داوطلبان در این زمان دو دسته می شوند؛ یک گروه افرادی هستند که برای مدتی درس را به خیال حذف کنکور به طور کامل کنار می گذارند و از نتیجه درخشانی که شاید در انتظارشان بوده است جا می مانند و گروه دیگر افرادی هستند که به دلیل تلاش هایی که طی ماه های پیاپی انجام داده اند، کلافه می شوند و با توجه به این که می بینند ممکن است افرادی در آینده بدون هیچ تلاشی کنار آنان بر صندلی دانشگاه تکیه کنند، از نظر روحی دچار مسائل متعدد شده و حتی ممکن است از این نابرابری جهت زندگی خود را تغییر دهند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: می توان امسال کنکور را برگزار نکرد و دانش آموزان با مراجعه به دانشگاه ها بر اساس سوابق تحصیلی پذیرش بگیرند.

این خبری بود که بعد از مصاحبه با حمایت میرزاده عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در فضای مجازی و از جمله بین داوطلبان کنکور سراسری 99 سر و صدای زیادی به پا کرد. نکته قابل تامل اینجاست که این خبر در فضای مجازی به صورت ناقص و با قصد و غرض و به عنوان یک پیشنهاد مصوب مجلس منتشر شد. این در حالی است که نه تنها موضوع حذف کنکور تنها یک پیشنهاد بوده بلکه فرآیند حذف قطعی آن مدت ها زمان می برد و به این راحتی ها دست خوش تغییر نیست.

پوریا پژوهان فر روان شناس و مشاور تحصیلی در خصوص شایعه ای که در این زمان کوتاه باقی مانده تا کنکور سراسری داوطلبان را تحت تاثیر قرار داده، اظهار کرد: اخباری که سندیت ندارند بیشتر از هر آسیبی، باعث بازی با روان کنکوری ها و دانش آموزان می شود. از طرفی در حال حاضر شرایط روحی ای که به واسطه کرونا برای داوطلبان به جا مانده، پیامد این اخبار نادرست و کذب را را دوچندان و مخرب تر می کند.

خودکشی بخاطر یک دروغ!

او با اشاره به حواشی که همواره متوجه آزمون کنکور است، ادامه داد: اولین اتفاقی که با انتشار چنین اخباری در فضای مجازی رخ می دهد بهم ریختن ذهن داوطلبان است. بهتر است بگوییم خبر تعویق یا حذف کنکور بیشتر به جای اینکه به نفع این قشر باشد، منجر به استرس، نگرانی، افسردگی و حتی خودکشی می شود.

این روانشناس با یادآوری سیل سال گذشته که منجر به ایجاد شایعاتی در خصوص لغو یا حذف کنکور شد، ادامه داد: دانش آموزی به دلیل تعویق نیفتادن کنکور اقدام به خودکشی کرده و امید به زندگی خود را از دست داده بود. حاشیه های ایجاد شده در راستای هدفی مانند کنکور، موجب درگیری بخش عظیمی از فکر می شود و مانند یک مانع افراد را از تمرکز بر روی اهداف بلند مدت و دغدغه های اصلی باز می دارد.

پژوهان فر با اشاره به آماری از تعداد شرکت کنندگان در کنکور سراسری گفت: در حال حاضر داوطلبان کنکور که نزدیک به یک میلیون نفر هستند با احتساب والدینشان حداقل سه میلیون نفر شده و واضح است که این آمار در مواجهه با اخبار بد و کذب می توانند صدمات درون خانوادگی مانند: پرخاشگری، نگرانی، کشش به خودکشی و اعتیاد را همراه داشته باشد.

این روان شناس و مشاور تحصیلی، ادامه داد: البته اینگونه آسیب ها اغلب متوجه داوطلبان پشت کنکوری می شود که به هر دلیلی آزمون سال گذشته را از دست داده اند یا پیروز به کسب نتیجه موردنظر خود در آن نشده اند و در حال حاضر توقع بیشتری برای قبولی آن ها وجود دارد.

پژوهان فر با اشاره به فعالیت صفحه های زرد مجازی که به وفور در دسترس همه افراد در هر سنی وجود دارد، گفت: گردانندگان این صفحات بیشتر از آن که خبررسانی مفید به داوطلبان را هدف خود قرار دهند، اغلب به دنبال دستیابی به منافع شخصی خودشان هستند تا از این طریق به جذب بیشتر دنبال کنندگان دست یابند.

او در سرانجام با بیان اینکه سایت سازمان سنجش معتبرترین منبع برای دریافت اخبار مرتبط با کنکور است، گفت: پیشنهاد می کنم داوطلبان تمام اخبار مربوط به آزمون کنکور را تنها از طریق این سایت پیگیری کنند و از دنبال کردن اخبار در سایر رسانه ها و فضای مجازی خودداری کنند.

منبع: باشگاه وبلاگ آپلود

منبع: setare.com

به "لغو کنکور 99 بخاطر کرونا ؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لغو کنکور 99 بخاطر کرونا ؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید