حضور بهترین سدان 2011 در ایران

به گزارش وبلاگ آپلود، سال ها از عرضه پژو 405 در ایران می گذشت و بازار خودرو در ایران تشنه محصول جدیدی از کمپانی پژو بود. پس از کش وقوس های فراوان بالاخره در سال 96 شمسی، پژو 508 به عنوانخودروی خانوادگی و شهری وارد بازار خودروی ایران شد. پژو 508 یک سدان سایز متوسط است که از سال 2011 تولیدش شروع شده است. پژو 508 به عنوان رقیب ولوو XC70، فولکس واگن پاسات، آئودی A4 و ب ام و سری 3 به بازار اروپا عرضه شد و در رقابت با این خودروها توانست به عنوان خودروی سال 2011 در اسپانیا انتخاب گردد و برای مواردی همچون جادار بودن، درنظر دریافت تجهیزات کامل برای سرنشینان، کیفیت بالای ساخت و همچنین میزان مصرف سوخت در کلاس سدان، بهترین خودروی اندازه متوسط سال 2011 معرفی گردد.

حضور بهترین سدان 2011 در ایران

جایگزینی برای دو تجربه ناموفق و به روزرسانی

کمپانی پژو این خودرو را به عنوان جایگزینی برای تولیدات ناموفق پژو 407 و 607 معرفی کرد. پژو 508 دارای پلت فرم و بعضی قطعات مشترک با نسل دوم سیتروئن سی 5 و براساس کانسپت پژو SR1 طراحی شده است. از این محصول پژو در نمایشگاه خودروی ژنو در سال 2010 رونمایی به عمل آمد اما فروشش با افت شدیدی روبرو شد. لذا کمپانی پژو در سال 2014 برای حفظ بازار این خودرو نسل دوم آن را معرفی و عرضه کرد که تغییرات فراوانی، هم در ظاهر و هم در تکنولوژی های استفاده شده در موتور آن اعمال شد. تغییراتی چون تجهیز چراغ های جلو به تکنولوژی فول ال ای دی و ارائه نسخه هیبریدی با چهار چرخ متحرک توانست نظر خریداران را به خود جلب کند.

سلام به بازار ایران

در سال 90 شمسی و پیش از اجرای تحریم های بین المللی علیه ایران، زمزمه هایی از ورود این خودرو به عنوان جانشین پژو 407 شنیده شد. این اتفاق بر اثر تحریم ها به بعد از امضای برجام موکول شد. دست آخر در سال 1396 خبری مبنی بر واردات و عرضه نسخه 2011 این خودرو توسط شرکت ایکاپ (شرکت سرمایه گذاری مشترک ایران خودرو و پژو) به گوش رسید. ایکاپ نسخه فیس لیفت 2015 را به کشور وارد کرد.

قیمت گذاری نامناسب پژو 508

شرکت ایکاپ بعد از شکست هایی چون عرضه مدل های 407 و 301، به دنبال احیای اعتماد ازدست رفته عمومی اقدام به عرضه پژو 508 کرد. اما از همان ابتدای ورود این خودرو به بازار ایران، کارشناسان فنی اذعان کردند که این طرح درصورت قیمت گذاری نامناسب به شکست منجر خواهد شد، چرا که از نسل سدان هایی مانند پژو 508 خودروهایی باسابقه بیش تر در ایران وجود دارد که سال هاست مشتری خود را در ایران پیدا نموده اند. اما مسئولان ایکاپ و ایران خودرو این توصیه ها را نادیده گرفتند و قیمت اولیه ای بین 150 میلیون تا 160 میلیون تومان را برای پیش فروش نقدی و ثبت سفارش آن اعلام کردند. قیمتی که در نهایت به 180 میلیون تومان نیز رسید، و این شیوه قیمت گذاری خبر از واگذاری بازار به رقبای آسیایی و اروپایی می داد.

عوامل عدم استقبال خریداران از پژو 508

پس از قیمت گذاری اولیه نامناسب، به دنبال افزایش تعرفه خودروهای وارداتی در بهمن 96، قیمت پژو 508 به عدد غیرمعقول 220 میلیون تومان رسید و این موضوع رقابت را با سدان های دیگر حاضر در بازار ایران سخت تر کرد. با خروج آمریکا از برجام در اردیبهشت 97 و اعمال تحریم های جدید، پژو نیز منافع خود را در خطر دید و قید حضور در بازار ایران را زد. این اتفاق به معنای بروز دردسر برای پیدا کردن قطعات یدکی پژو 508 وارداتی بود. افزایش بی رویه قیمت دلار نیز باعث شد درنهایت در خرداد 97 قیمت این مدل از پژو با یک جهش ناگهانی به مرز 350 میلیون تومان نزدیک گردد و سیر صعودی را تا جایی طی کند که در شهریور 97 رکورد 400 میلیون تومانی را به نام خود ثبت کند. تمامی این عوامل دست به دست هم دادند تا درنهایت این محصول کمپانی پژو نیز تجربه ناموفقی در ایران داشته باشد.

منبع: دیوار

به "حضور بهترین سدان 2011 در ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حضور بهترین سدان 2011 در ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید