تعریف و تمجید نشریه ساینس از موفقیت خیره کننده رصدخانه ملی ایران ، در باز است

به گزارش وبلاگ آپلود، نشریه معتبر ساینس با تعریف و تمجید از رصد نخستین نور به وسیله رصدخانه ملی ایران به وسیله تلسکوپ 3.4 متری آن، در گزارشی به این موضوع پرداخت.

تعریف و تمجید نشریه ساینس از موفقیت خیره کننده رصدخانه ملی ایران ، در باز است

به گزارش وبلاگ آپلود، در بخشی از مطلب مجله ساینس آمده است: در یک نقطه عطف بزرگ برای جامعه علمی ایران، اخترشناسان در تهران اعلام کردند که رصدخانه ملی ایران (INO) اولین نور را دیده است: تلسکوپ نوری 3.4 متری کلاس جهانی که آینده آن در سال گذشته در هاله ای از ابهام به نظر می رسید، عملیاتی شده و اولین تصاویر خود را به دست آورده است.

حبیب خسروشاهی، مدیر پروژه INO، ستاره شناس موسسه تحقیقات علوم بنیادی (IPM) در تهران می گوید: ما مدت ها منتظر این لحظه بودیم.

این نشریه می نویسد: اودیسه علمی INO دو دهه پیش آغاز شد و با راه طولانی روبرو بود. زمانی که آنها این پروژه را آغاز کردند، این فقط یک رویا به نظر می رسید.

جری گیلمور، اخترشناس دانشگاه کمبریج و رئیس هیات مشاوران بین المللی INO، می گوید: هیچ کس در ایران قبلا کاری در این مقیاس انجام نداده بود.

بیشتر بخوانید:

  • تلسکوپ 3.4 متری رصدخانه ملی ایران چشم بر عالم گشود | تکمیل بزرگ ترین طرح علمی کشور

سال گذشته، بعضی از پرسنل سابق INO در خصوص اینکه آیا تغییرات در طراحی INO ممکن است عملکرد آن را به خطر بیندازد ابراز نگرانی کردند. مهندس لورنزو زاگو، مشاور و عضو هیات مشاوران می گوید: این تردیدها رفع شده است. INO گنبد خود را برای کالیبراسیون آسمان در 27 سپتامبر باز کرد و شب بعد از Arp 282، یک جفت کهکشان در فاصله 319 میلیون سال نوری از زمین عکس گرفت. وضوح تصویر - 0.8 ثانیه قوس - و تصویر دوم که چند روز پیش گرفته شده است، 0.65 ثانیه قوس، نزدیک به حد معین شده به وسیله شرایط جوی در سایت INO، کوه 3600 متری قره قاچ در مرکز ایران است. واقعا باید بگویم که بسیار بهتر از حد انتظار بود.

منبع: همشهری آنلاین

به "تعریف و تمجید نشریه ساینس از موفقیت خیره کننده رصدخانه ملی ایران ، در باز است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تعریف و تمجید نشریه ساینس از موفقیت خیره کننده رصدخانه ملی ایران ، در باز است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید