التهاب قرنیه یا کراتیت؛ علائم، علت ها، روش های تشخیص و درمان

به گزارش وبلاگ آپلود، مجله قرمز: التهاب قرنیه التهاب دردناک چشم است. این حالت می تواند یک عفونت یا زخم باشد. چند نوع متفاوت از التهاب قرنیه و جود دارد و هر کدام نیازمند درمان متفاوتی است.

التهاب قرنیه یا کراتیت؛ علائم، علت ها، روش های تشخیص و درمان

چشم بسیار حساس است و به چندین روش خودش را حفظ می نماید. پلک چشم را می پوشاند و اشک و مایعات آن را از عفونت حفظ می نماید. قرنیه خارجی ترین لایه چشم است و سدی در برابر گرد و خاک، میکروبها و بیماریها حفظ می نماید.

از آنجایی که قرنیه یکی از نخستین خطوط دفاعی است، می تواند تحریک شده و ملتهب گردد. این حالت به عنوان التهاب قرنیه شناخته می گردد.

کراتیت بیماری ست که بر قرنیه اثر می گذارد. قرنیه به چشم یاری می نماید که تمرکز کند بنابراین می تواند اشیا را بصورت واضح ببیند. کراتیت موجب ملتهب شدن قرنیه می گردد. این بیماری می تواند بسیار دردناک باشد، موجب مشکلاتی در دید گردد و چشم را نسبت به نور حساس کند. التهاب قرنیه فقط یک عامل ندارد. انواع متفاوتی از التهاب قرنیه وجود دارد و هر نوع آن احتیاجمند درمانی متفاوت است.

علائم التهاب قرنیه

التهاب قرنیه معمولا بخاطر این است که چیزی چشم را تحریک نموده مثلا یک عفونت یا زخم. عوامل خطر مشخصی چشم را بیشتر مستعد التهاب قرنیه می نماید. علائم کراتیت معمولا شامل موارد زیر هستند:

  • قرمزی چشم
  • درد و خارش در چشم
  • تغییرات دید مثل تاری یا ناتوانی در دید
  • حساسیت به نور
  • قادر نبودن به باز کردن چشم
  • ترشح از چشم
  • اشک ریزش زیاد

در صورت درمان نشدن، علائم کراتیت پیشرفت نموده و بدتر می شوند. اینکه چه موقع علائم ظاهر می شوند بستگی به نوع کراتیت دارد. به عنوان مثال علائم کراتیت باکتریایی می تواند سریع ظاهر گردد.

انواع کراتیت

بسته به علتی که موجب آن می گردد، دو نوع کراتیت وجود دارد. کراتیت را می توان به نوع عفونی و غیر عفونی طبقه بندی کرد.

التهاب قرنیه عفونی:

التهاب قرنیه عفونی بوسیله یکی از عوامل زیر ایجاد می گردد:

باکتریها:

پسودوموناس آرژینوزا و استافیلوکوک اورئوس شایعترین انواع باکتریهایی هستند که موجب کراتیت باکتریایی می شوند. این عمدتا در افرادی که از لنزهای تماسی استفاده می نمایند اتفاق می افتد.

قارچها:

کراتیت قارچی بوسیله آسپرژیلوس کاندیدا یا فوزاریوم ایجاد می گردد. همانند کراتیت باکتریایی، کراتیت قارچی هم به احتمال زیاد روی افرادی که کنتاکت لنز استفاده می نمایند، بیشتر اثر می گذارد. البته ممکن است فضای بیرون هم افراد را در معرض این قارچها قرار دهد.

انگلها:

یک موجود زنده به عنوان آکانتامبا در افرادی که لنز تماسی دارند بیشتر شایع است. این انگل در فضای بیرون از خانه زندگی م کند و بوسیله شنا کردن در دریاچه، پیاده روی در مناطق جنگلی یا خوردن ریختن آب آلوده روی کنتاکت لنز وارد می گردد. این نوع عفونت به نام التهاب قرنیه آکانتامبا شناخته می گردد.

ویروسها:

کراتیت ویروسی معمولا توسط ویروس هرپس سیمپلکس ایجاد می گردد که از ورم ملتحمه تا التهاب قرنیه پیشرفت می نماید.

کراتیت غیر عفونی

  • علتهای غیر عفونی التهاب قرنیه عبارتند از:
  • جراحت چشم همانند خراش
  • استفاده از کنتاکت لنز به مدت طولانی
  • استفاده از کنتاکت لنز به هنگام شنا کردن
  • زندگی در اقلیم آلوده که خطر مواد گیاهی آسیب زننده به قرنیه را بیشتر می نماید
  • ضعف سیستم ایمنی
  • قرار دریافت در معرض آفتاب یعنی کراتیت نوری
  • کمبود ویتامین A

خشکی چشم هم می تواند موجب التهاب قرنیه گردد. که در این صورت مسئله ای در پلکها یا مجراهای اشکی بوجود می آید به این معنا که چشم شخص به اندازه لازم مرطوب نمی گردد.

آیا التهاب قرنیه مسری است؟

کراتیت عفونی ممکن است به وسیله تماس انتقال یابد. این در صورتی اتفاق می افتد که که در تماس با یک ماده عفونی باشید سپس چشمهایتان را لمس کنید. همچنین در صورتی رخ می دهد که بیمار شوید و بعدا عفونت به چشمان شما گسترش یابد.

در برخی موارد، شما می توانید حتی التهاب قرنیه را به خودتان منتقل کنید. به عنوان مثال اگر یک زخم ناشی از تبخال داشته باشید آن را لمس کنید بعد به چشمتان دست بزنید این می تواند منجر به بروز این بیماری گردد.

کراتیت غیر عفونی مسری نیست. این موارد تنها در صورتی مسری می گردد که شخص دچار عفونت گردد.

تشخیص التهاب قرنیه

هر علامت مشکوکی از التهاب قرنیه را باید به سرعت مورد توجه قرار داد. پزشک شما می تواند بیماری شما را تشخیص دهد بنابراین قبل از اینکه هر اختلالی شدید گردد می توانید درمانتان را انجام دهید. برای تشخیص کراتیت پزشک شما ابتدا توضیح حالی راجع به علائم شما خواهد گرفت سپس به چشمهای شما نگاه می نماید. اگر چشم شما از عفونت بسته شده باشد یاری می نماید که آن را باز کنید تا بتوانید به طور کامل قرنیه را آنالیز کند.

معاینه با اسلیت لامپ یا پن لایت به هنگام معاینه استفاده می گردد. اسلیت لمپ بوسیله بزرگنمایی ساختارهای داخل چشم شما کار می نماید بنابراین می تواند نگاه نزدیکتری به صدمات ایجاد شده بوسیله التهاب قرنیه بیندازد. پن لایت برای آنالیز مردمک برای پی بردن به تغییرات غیر عادی انجام می گردد. ممکن است از یک رنگ روی سطح چشم استفاده گردد تا به پزشک برای توجه بهتر به هر تغییر دیگری یاری کند.

برای تشخیص عفونی بودن یا نبودن آن پزشک ممکن است تستهای آزمایشگاهی را درخواست کند. وی یک نمونه اشک یا قرنیه ای را برای تشخیص دقیق علت التهاب قرنیه برخواهد داشت. پزشک همچنین می تواند دید شما را با استفاده از بینایی سنجی آزمایش کند.

درمان التهاب قرنیه

چگونگی درمان التهاب قرنیه بستگی به علت آن دارد. اگر عفونت داشته باشید برای شما داروها تجویز می گردد. پزشکتان قطره چشمی، داروهای خوراکی یا هر دو را تجویز خواهد نمود. اینها شامل موارد زیر هستند:

  • آنتی بیوتیک برای عفونتهای باکتریایی
  • ضد انگل برای عفونتهای انگلی
  • ضد قارچ برای عفونتهای قارچی
  • ضد ویروس برای عفونتهای ویروسی

همه عفونتهای کراتیت به داروها به یک صورت پاسخ نمی دهند. آکانتامبا گاهی اوقات در برابر آنتی بیوتیک مقاومت می نماید بنابراین در صورتی که عفونت رفع نشده باشد پزشک باید دوباره چشمهای شما را معاینه کند. همچنین داروهای ضد ویروسی نمی توانند ویروسی را که موجب عفونت شده باشد به طور کل ریشه کن نمایند در نتیجه باید مراقب عود دوباره عفونت باشید.

التهاب قرنیه غیر عفونی احتیاجی به دارو ندارد. فقط در صورتی که بیماری بدتر گردد و تبدیل به عفونت گردد دارو تجویز می گردد. یک چشم بند می تواند به حفاظت از ناحیه عفونی یاری کند و فرایند بهبود را بهتر کند.

پایان بیماری التهاب قرنیه

التهاب قرنیه وقتی به طور کامل درمان گردد، به احتمال زیادی بهبود خواهد یافت. البته اگر درمان نگردد اختلالات می تواند بیشتر گردد. التهاب قرنیه درمان نشده ممکن است منجر به صدمه ابدی به دید گردد.

اختلالات ممکن دیگر شامل موارد زیر هستند:

  • زخمهای قرنیه
  • عود عفونتهای چشم
  • التهاب مزمن (طولانی مدت)
  • زخمهایی داخل قرنیه که به نام زخمهای قرنیه شناخته می شوند

در موارد شدید ممکن است احتیاج به پیوند قرنیه باشد. اگر کراتیت سبب اسیب دیدگی یا نابینایی گردد، پزشک این عمل را توصیه خواهد نمود.

پیشگیری از التهاب قرنیه

در حالی که کراتیت می تواند برای هر کسی اتفاق بیفتد مراحلی وجود دارد که شما می توانید از روی دادن آن پیشگیری کنید. این بخصوص اگر کنتاکت لنز بپوشید، حقیقت دارد. شما می توانید این کارها را انجام دهید:

  • مطمئن شوید که با لنز به رختخواب نروید
  • لنزها را قبل از شنا کردن بردارید
  • کنتاکت لنزها را تنها با دستهای تمیز بشویید
  • از انواع محلول تمیز نماینده درست بهره ببرید، هرگز آب یا محلولهای مقطر را استفاده نکنی
  • لنزها را بطور مرتب عوض به صورتی که پزشکتان توصیه نموده است، عوض کنید

پیشگیری از عفونتهای ویروسی هم می تواند خطر التهاب قرنیه را کاهش دهد. قبل از تماس با چشمانتان حواستان را جمع کنید که دستهایتان شسته باشد، بخصوص اگر فکر می کنید که در معرض ویروس قرار گرفته اید. مراجعات مکرر به پزشک را نباید فراموش کنید. برای چشم باید هر شش ماه یکبار به پزشک مراجعه کنید.

منبع:

healthlineمنبع: برترین ها

به "التهاب قرنیه یا کراتیت؛ علائم، علت ها، روش های تشخیص و درمان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "التهاب قرنیه یا کراتیت؛ علائم، علت ها، روش های تشخیص و درمان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید