آن شب؛ کوشش دورگه برای ترسی که نمی آید!

به گزارش وبلاگ آپلود، خبرنگاران: آن شب از جمله فیلم های بخش نگاه نو است که در سودای سیمرغ هم رقابت می نماید. فیلمی به کارگردانی کوروش آهاری و تهیه کنندگی شهاب حسینی. آن شب از جمله فیلم های مستقلی است که احتمالا در اکران عمومی بتواند رابطه خوبی با تماشاگران برقرار کند.

آن شب؛ کوشش دورگه برای ترسی که نمی آید!

مهم ترین نکاتی که آن شب را بدل به فیلمی خاص در جشنواره سال جاری نموده و عامل اصلی موفقیتش در اکران عمومی هم خواهد شد، را آنالیز نموده ایم.

سینمای ژانریک

مقوله ژانر در سینمای ایران معنا و مفهوم چندان دقیقی ندارد. یعنی همواره چند ژانر خاص مورد توجه فیلمسازان بوده است و عموما در همان زمینه فیلم ساخته اند. ژانر واقعگرایانه یا رئالیستی و کمدی دو نوعی هستند که بیش از باقی در سینمای ایران مورد استفاده قرار می گیرند و دیگر ژانر های سینمایی در ایران کاربرد محدودی دارند.

یکی از نکات ویژه آن شب همین خصلت ژانریک گونه آن است. آن شب به عنوان یک فیلم ترسناک در دسته بندی ژانر هارور یا وحشت قرار می گیرد. یکی از ژانر هایی که در سینمای ایران بسیار فقیر و ضعیف است و کمتر به آن پرداخته شده. آثار ترسناکی که ساخته شده اند عموما کیفیت خوبی نداشته اند. نه به اندازه کافی رعب آور بوده اند و نه توانسته اند داستانی باورپذیر را به فیلم تبدیل نمایند. در بیشتر موارد هم به دلیل ضعف روایی و کمبود امکانات ساختاری همان چند صحنه ترسناک آن خنده دار از آب درآمده و فیلم را تبدیل به یک کمدی ناخواسته نموده است.

کوروش آهاری، اما فیلمی ساخته که می توان آن را زیرشاخه ژانر وحشت دانست. بیشتر ویژگی های ژانر را دارد و ساختش به اندازه ای استاندارد و خوب هست که یک کمدی ناخواسته از آب درنیامده باشد. آن شب در بسیاری از لحظات خود تماشاگر را می ترساند و می توان آن را از اولین فیلم های ژانر وحشت سینمای ایران دانست. قدم بزرگی در نوع خود محسوب می گردد.

فیلم دورگه

همانطور که می دانید شهاب حسینی یک کمپانی فیلمسازی در ایران و آمریکا تاسیس نموده به نام ندای هفت آسمان و آن شب از جمله اولین تولیدات رگه آمریکایی این کمپانی است که در آمریکا فیلمبرداری شده. همچنین تهیه نماینده فیلم آمریکایی است. این مسئله باعث می گردد فیلم در زمینه بین المللی موقیعیت مطلوبی پیدا کند. ضمن اینکه استفاده از امکانات سینمای آمریکا به درآوردن افکت ها و جلوه های ترسناک فیلم یاری شایانی نموده است.

همچنین لوکیشن متفاوت آن شب هم ظاهر آمریکایی فیلم را بیشتر به رخ می کشد و باعث می گردد تماشاگر ناخوداگاه در حین تماشای آن ذهنش سمت فیلم های ترسناک آمریکایی برود.

وحشت

مهم ترین نکته ای که درباره ترسناک بودن فیلم باید به آن اشاره نمود در کوشش فیلمساز برای ساخت فضا و اتمسفری است که کلیت اش دلهره آور باشد. یعنی علاوه برصحنه های ترسناک متعدد، روایت فیلم باعث می گردد دلهره ای دایمی در طول فیلم در دل تماشاگر بیفتد.

دانش سینمایی کارگردان و شناختش از ژانر ترسناک در این زمینه الهام بخش است. جنس تعلیق های فیلم هیچکاکی است ضمن اینکه او از نما هایی که معروف به نمای هیچکاکی هستند و ریشه در سرگیجه و روانی دارند، زیاد استفاده می نماید و گذشتن داستان در یک هتل هم تماشاگر را به یاد درخشش کوبریک می اندازد. فیلمساز سعی نموده به فیلم های مورد علاقه اش ادای دین کند و از تاریخ سینما در فیلم بهره ببرد.

شهاب حسینی

شهاب حسینی در سال های اخیر با فیلم اولی های زیادی همکاری نموده است. چه در مقام بازیگر و چه در مقام تهیه نماینده. حضور او خصوصا جلوی دوربین به فروش این فیلم ها یاری شایانی می نماید. (نبات یکی از نمونه های دم دستی چنین فیلم هایی است.)

در آن شب هم حضور حسسنی در جلوی دوربین باعث شده تا بازی خوب او تماشاگر را بیشتر در فیلم غرق کند و مطمئنا تاثیر بسزایی در آمار فروش فیلم خواهد داشت.

راز های پنهانی

یکی دیگر از نکات آن شب کوششش برای درونی کردن ترس در شخصیت پردازی است. هرچند عامل دلهره آور بیرونی است و از یک تتو و تصادف آغاز می گردد، اما به مرور و با پیش رفتن قصه می فهمیم که مبنایی درونی، ذهنی و روانکاوانه دارد. این راز های پنهانی شخصیت های اصلی است که آن ها را در این منجلاب گیر انداخته و راه فراری نیست مگر اعتراف و پرده دری از راز های پنهانی.

آهاری با شخصی و ذهنی کردن عامل ترس می خواهد پا را فراتر بگذارد و به ساحت ویژه ای از ژانر وحشت دست پیدا کند. اینکه یک کارگردان جوان و فیلم اولی چنین جسارت و جاه طلبی دارد، بسیار امیدوارنماینده به نظر می رسد.

منبع: برترین ها

به "آن شب؛ کوشش دورگه برای ترسی که نمی آید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آن شب؛ کوشش دورگه برای ترسی که نمی آید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید