آلودگی آب های زیر زمینی

به گزارش وبلاگ آپلود، آب های زیر زمینی به خاطر منابع طبیعی ، کشاورزی ، صنعتی و منابع انسانی دیگر آلوده می شوند. با استفاده از روش های خاص می توان آلودگی آب های زیر زمینی را کاهش داد مانند استفاده از لوله های زه کشی مناسب ، ذخیره سازی

آلودگی آب های زیر زمینی

مترجم: امین حسین پور

منبع:راسخون

آب های زیر زمینی به خاطر منابع طبیعی ، کشاورزی ، صنعتی و منابع انسانی دیگر آلوده می شوند. با استفاده از روش های خاص می توان آلودگی آب های زیر زمینی را کاهش داد مانند استفاده از لوله های زه کشی مناسب ، ذخیره سازی ایمن مواد شیمیایی و تخلیه ایمن مواد زائد

آب زیر زمینی به آب هایی گفته می گردد که در زیر سطح زمین جریان دارند. منابع آب های زیر زمینی عبارتند از برف ، باران ، تگرگ و غیره. آب هایی که روی سطح زمین جریان دارند به خاطر جاذبه به سطح زمین نفوذ می نمایند تا جایی که در نقطه ای با آب اشباع می شوند. در این نقطه فضای میان ذرات خاک و سنگ با آب پر شده است. این منطقه، منطقه اشباع شده نامیده می گردد. سطح آب در این منطقه در بهار در بالاترین حد خود و در تابستان در کمترین حد خود واقع شده است.

آب های زیر زمینی به صورت رودخانه ها ، رودها و دریاچه ها به آب های سطحی متصل هستند. در واقع، آب به صورت پیوسته بین آب های سطحی و آب های زیر زمینی تبادل می گردد. بسیاری از ما از این واقعیت آگاه نیستیم که آب های زیر زمینی از منابع طبیعی آب هستند. ما به آب های زیر زمینی برای نوشیدن و کارهای خانگی احتیاج داریم. در بعضی نواحی از آب های زیر زمینی برای کشت محصولات کشاورزی و بعلاوه در کارخانه ها استفاده می گردد. ولی، یکی از نگرانی های اصلی آلودگی آب های زیر زمینی است. آب های زیر زمینی همچون آب های سطحی در معرض آلودگی به وسیله منابع مختلف طبیعی و انسانی قرار دارند.

آلودگی آب های زیر زمینی عبارت است از تغییر در خواص آب به خاطر آلوده شدن به وسیله میکروب ها ، مواد شیمیایی ، مواد مضر و ذرات خارجی دیگر. آلودگی آب های زیر زمینی از انواع اصلی آلودگی آب به تعداد می رود.

منابع طبیعی

منابع آلوده نماینده آب های زیر زمینی یا طبیعی هستند یا انسانی. منابع طبیعی در مقایسه با مواد شیمیایی مضر حاصل از فعالیت های انسانی کم خطرتر هستند. هر گونه مواد شیمیایی موجود در سطح زمین ممکن است به زیر زمین نفوذ نمایند و آب های زیر زمینی را آلوده نمایند. نفوذ مواد شیمیایی به نوع ماده شیمیایی ، هیدرولوژی و نفوذ پذیری خاک بستگی دارد.

صنایع

صنایع یکی از منابع اصلی آلودگی آب های زیر زمینی به تعداد می فرایند. صنایع تولیدی و صنایع شیمیایی دیگر برای فرآیندهای مختلف خود به آب احتیاج دارند. این آب ها بدون تصفیه مناسب به منابع آب بازگردانده می شوند که این به نوبه خود باعث آلودگی آب های زیر زمینی می گردد. بعلاوه باید اشاره نمود که مواد زائد جامد صنعتی که در منطقه ها خاصی تخلیه می شوند هم باعث آلودگی آب های زیر زمینی می شوند. آب باران بعضی از این مواد شیمیایی را در خود حل می نماید و باعث آلودگی آب های زیر زمینی می گردد.

کشاورزی

کشاورزی یکی دیگر از منابع آلودگی آب های زیر زمینی به تعداد می رود; آفت کش ها ، کودهای شیمیایی و مواد شیمیایی دیگر موجود برای رشد گیاهان باعث آلودگی آب های زیر زمینی می شوند. آلوده نماینده ها را می توان به دو دسته منابع نقطه ای و منابع غیر نقطه ای تقسیم کرد. منابع نقطه ای به آلوده نماینده هایی گفته می گردد که از منابع خاص مانند لوله فاضلاب نشأت می گیرند در حالی که منابع غیر نقطه ای در نواحی گسترده ای پخش می شوند مانند آفت کش ها وکود های شیمیایی.

پیشگیری

ما نمی توانیم به طور کامل از آلودگی آب های زیر زمینی جلوگیری کنیم. از آنجایی که منابع زیادی وجود دارند، جلوگیری از آلودگی کامل آب های زیر زمینی عملی نیست. ولی، شکی وجود ندارد که با استفاده از روش های مختلف می توانیم آلودگی را کاهش دهیم. از بعضی نکاتی که می توانند به کاهش آلودگی آب های زیر زمینی یاری نمایند می توان به تخلیه مناسب مواد زائد ، ذخیره سازی ضد آب مواد شیمیایی برای جلوگیری از نفوذ به زیر زمین اشاره نمود. نصب سیستم های سپتیک مناسب و پاکسازی منظم آن ها آلودگی آب های زیر زمینی را کاهش می دهد. تصفیه آب های زیر زمینی بسیار مشکل و پر هزینه است. از اینرو، بهتر است خطر آلودگی آب های زیر زمینی را کاهش دهیم. برنامه های آگاهی عمومی در خصوص اهمیت آب های زیر زمینی و روش های کاهش آلودگی باید پیاده سازی شوند.منبع: راسخون

به "آلودگی آب های زیر زمینی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آلودگی آب های زیر زمینی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید